Voor wie wil. Voor wie kan. Voor wie durft anders te zijn dan elke andere Aston Martin eigenaar: deze uniek samengestelde DB11 5.2 V12 (btw-auto!) laat zich met geen enkel ander exemplaar vergelijken. Onderscheid hoeft doorgaans niet per se mooier te zijn. Des te bijzonderder is het als dat wél lukt; de AM DB11 op uw scherm vertaalt distinctie in stijl. Britse stijl, verpakt in een progressief (lees: AML Special) jasje. Sprekende kleuren gaan hand in hand met een verrassend uitrustingsniveau: sportstoelen, Bang & Olufsen audio, een 360 camera en paraplu zijn inbegrepen. Hoezo kunnen hightech innovatie en tijdloze klasse niet samen?
Lees verderAston Martin DB11 | Morning Frost White
Voor wie wil. Voor wie kan. Voor wie durft anders te zijn dan elke andere Aston Martin eigenaar: deze uniek samengestelde DB11 5.2 V12 (btw-auto!) laat zich met geen enkel ander exemplaar vergelijken. Onderscheid hoeft doorgaans niet per se mooier te zijn. Des te bijzonderder is het als dat wél lukt; de AM DB11 op uw scherm vertaalt distinctie in stijl. Britse stijl, verpakt in een progressief (lees: AML Special) jasje. Sprekende kleuren gaan hand in hand met een verrassend uitrustingsniveau: sportstoelen, Bang & Olufsen audio, een 360 camera en paraplu zijn inbegrepen. Hoezo kunnen hightech innovatie en tijdloze klasse niet samen?
Exterieur
De sprong van DB9 naar DB11 was al tamelijk revolutionair. De huidige DB breekt design-technisch met meerdere Aston Martin tradities. Is elke vorm van uiterlijke opsmuk dan geen “bridge too far” voor de Brit? Nee, zelfs in deze hoedanigheid is de DB11 nog altijd onmiskenbaar een échte Aston Martin. Hoe baanbrekend sommige elementen ook zijn (C-vormige lichtunits achter, openingen in de voorste schermen die optisch doorlopen tot in de wielkuip), elk detail is met een uitermate goed gevoel voor stijl tot stand gekomen. Uitgedost in maagdelijk parelmoer Morning Frost White, komt de opwindende carrosserie buitengewoon goed tot z’n recht. Klinisch is deze stijlicoon allerminst, daar zorgen de zwart gelakte stijlen + dak wel voor. De frontlipspoiler, sideskirts en onderste bumperdeel achter bevatten dezelfde hoogglans afwerking. En ook de turbinevormige multi-spaakwielen, ‘geleend’ van JB’s Aston Martin DB10, zijn 2-kleurig. De rode remklauwen erachter die pure stopkracht symboliseren, kunnen we niet heel subtiel noemen. Terecht, want de manier waarop de DB11 versnelt is al net zo rauw…
Interieur
En dan moet de grootste verrassing nog komen: u dacht dat wit leder gewaagd was? Is het ook. Maar de Britten voegden tevens legio Aurora Blue delen aan het Yvory lederen binnenwerk toe. Gewoon, omdat het kan. En belangrijker: omdat het de 2+2 GT waanzinnig goed staat! De verdeling is redelijk 50:50 met het stuurwiel, bovenzijde dashboard, midden-/tunnelconsole, middenarmsteun, hoofdsteunen, binnenste delen van de sportstoelen + deurpanelen in Aurora Blue. De rest kleurt Ivory, inclusief alle stijlen. Maar let op: de hemelbekleding is op zijn beurt weer hartstikke blauw. Hier is duidelijk over nagedacht! En wel door iemand met smaak. Stiksels zijn uitgevoerd in bijpassende accenten om een al te druk contrast tegen te gaan. Daarvoor in de plaats bevatten de geperforeerde banen over de stoelen, portieren en dakhemel rode stippen. En dus is de verbinding met de remklauwen c.q. een bloedstollende performance gelegd.
Opties & extra’s
Iets dat ongekend luxe oogt, maar ook best luxe zijn aangekleed. Deze Aston Martin DB11 stelt allerminst teleur: hoogwaardige Bang & Olufsen speakers zitten schitterend in het dashboard geïntegreerd, waardoor het geluidsniveau akoestisch én optisch een klasse apart is. Sowieso zit het met de sound van de DB11 natuurlijk meer dan goed, daar heeft u geen audiosysteem voor nodig. De af-fabriek gemonteerde sportstoelen zijn zowel te verwarmen als te ventileren. Alleen met mooi weer toeren is niet langer nodig dankzij de ingebouwde paraplu; lekker classy. Helemaal van deze tijd is het 360 graden camerasysteem. In de AM DB11 is het zien en gezien worden!
Techniek & performance
Horen en gehoord worden is trouwens ook wel van toepassing, want de geraffineerde 5,2 liter V12 is een beest van een machine. De dubbel geblazen 12-cilinder klinkt eerder mega bruut dan als een beschaafde Brit. Wat ons betreft een groot compliment! Terwijl het asfalt bijna lostrilt van al het V12 turbo geweld in het front, maakt de Aston Martin DB11 zich klaar om binnen 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h te worden gelanceerd. Letterlijk. Verantwoordelijk hiervoor zijn 608 paarden en 700 Newtonmeters die enkel naar de achterwielen worden gestuurd. Driften wordt hierdoor geen kunst, maar een absolute must. Pas bij 322 km/h stopt de chique anabolen GT met versnellen; heeft u meteen kunnen ontdekken hoe de automaat bijna naadloos door zijn 8 versnellingen raast. Boulevard cruisers opgelet: de rauwe V12-brul laat stationair al alle terrasbezoekers op het puntje van hun stoel zitten. Het hoeft dus niet altíjd zo hard te gaan…
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
Volante 5.2 V12 Superleggera | Veel carbon! | Bang & Olufsen | Sports Plus stoelen | 360cam
€ 289.500
Sportback 55 TFSI e S edition Competition | Full option | Pano-dak | Bang&Olufsen | Carplay
€ 59.500
4.7 MC Stradale | 1 of 497 | Carbon seats | Collectors-item
€ 104.500