Een Alfa Romeo Spider uit het boekje! Letterlijk, want de historie is van A tot Z compleet. Zo weten we onder andere dat deze prachtige en correcte Type 4 met 2,0 liter Twin Cam motor origineel Nederlands geleverd én keurig onderhouden is. De conditie blijkt zeer solide en het charisma is van een uniek niveau – oftewel, helemaal des Alfa’s. Verder beschikt de klassieke Spider over een aantal extra’s waar de liefhebber erg hebberig van wordt: onder andere een houten MOMO stuurwiel, Quartz klokje en hardtop zijn inbegrepen. De raambediening gaat geheel elektrisch en de kleurstelling is 100% Alfa, Rosso Alfa.
Lees verderAlfa Romeo Spider 2.0 IE Type 4
Een Alfa Romeo Spider uit het boekje! Letterlijk, want de historie is van A tot Z compleet. Zo weten we onder andere dat deze prachtige en correcte Type 4 met 2,0 liter Twin Cam motor origineel Nederlands geleverd én keurig onderhouden is. De conditie blijkt zeer solide en het charisma is van een uniek niveau – oftewel, helemaal des Alfa’s. Verder beschikt de klassieke Spider over een aantal extra’s waar de liefhebber erg hebberig van wordt: onder andere een houten MOMO stuurwiel, Quartz klokje en hardtop zijn inbegrepen. De raambediening gaat geheel elektrisch en de kleurstelling is 100% Alfa, Rosso Alfa.
Historie
We moeten helemaal terug naar het jaar 1966 voor de vuurdoop van de oer-Alfa Spider. De knappe roadster volgde de Giulia en Giulietta Spider op. In stijl welteverstaan, want de originele karakteristieken van zijn voorgangers bleven behouden. Let bijvoorbeeld op de ronde koplampunits, het slanke silhouet en de charmante details als de chromen portiergrepen. Via de Duetto (serie 1), Coda Tronca (serie 2) en Aerodinamica (serie 3) was het in 1990 de beurt aan Type 4. Wij beschikken over de krachtigere 2.0 IE inclusief elektronisch injectiesysteem van Bosch.
Exterieur
Anders dan eerdere Alfa Romeo Spiders is deze Type 4 voorzien van in carrosseriekleur meegespoten bumpers. Gelukkig, kunnen we wel stellen. Want de vuurrode Rosso Alfa tint is op zich al een reden om warm te lopen voor de Italiaanse schone. De achterlichtunits zijn groter dan op de voorgaande 3 series, maar mooier dan ooit in het geheel opgenomen dankzij de rode lichtbalk die beide units aan elkaar verbindt. Grotere bumperpartijen en dito buitenspiegels geven de Alfa Spider Type 4 een modernere uitstraling, maar maken ‘m niet minder tijdloos. De zwarte stoffen kap steekt schitterend af bij de chromen raamomlijsting. Toch zien we het dak het liefst zoveel mogelijk achter de 2 stoelen verdwijnen. De zonaanbidder weet waarom…
Interieur
Met de kap naar beneden gunt de Alfa Romeo Spider 2.0 omstanders van buitenaf alvast een blik in het heerlijke, beige lederen interieur. Wat een smaakmaker! Inzittenden worden tevens getrakteerd op de aanwezigheid van een karakteristiek Quartz klokje, Pioneer radiosysteem en natuurlijk dé blikvanger aan boord van de Italiaan: een MOMO stuurwiel. Een houten welteverstaan, want het draait natuurlijk wel om klasse aan boord van de open Alfa. Erg modern voor een klassieker zijn de elektrisch bedienbare ramen. Waarom zou pure stijl immers ook niet comfortabel mogen zijn? Het ondiepe dashboard en compacte instrumentenpaneel maken deze Type 4 authentiek en minimalistisch. De brede tunnelconsole doet denken aan een ander fameus Italiaans (sport)automerk. Een voorbode op…?
Techniek
Qua rijbeleving is de Alfa Spider 2.0 IE inderdaad van een ander niveau. Of beter: een klasse apart. Natuurlijk zijn supercar prestaties deze klassieker vreemd. Anderzijds zorgt de 126 pk sterke 4-cilinder met Twin Cam technologie voor sportieve prestaties. Achterwielaandrijving is uiteraard synoniem aan rijplezier. Mede dankzij het beperkte wagengewicht doet de Alfa Romeo lekker lichtvoetig aan. Bergwegen en haarspeldbochten moeten dus zeker op de route staan zodra u een droomrit naar óf onder de zon maakt. Eerst maar eens langs Prins…
Cordiali Saluti, Prins Classics.
350 SL roadster | Full history | German car | Hardtop
€ 52.500
Maranello
€ 139.500
BBI
Prijs op aanvraag