Altijd al in de schoenen willen staan van een gepassioneerde Prins medewerker? Vergeet die schoenen, stap in zijn auto! Deze mooi onderhouden Alfa Romeo Spider Type 4 staat al 16 jaar op naam van onze collega Hans. Kilometervreter als de trouwe Prins chauffeur is, liet hij de 2,0 liter motor in 2021 reviseren. Nu hij klaar is om afstand te doen van zijn klassieke Alfa, zoeken we er uitsluitend een liefhebber bij. Dat moet toch geen probleem zijn met zo’n type auto… Wie weet de Spider op waarde te schatten?
Lees verderAlfa Romeo Spider 2.0 IE Type 4
Altijd al in de schoenen willen staan van een gepassioneerde Prins medewerker? Vergeet die schoenen, stap in zijn auto! Deze mooi onderhouden Alfa Romeo Spider Type 4 staat al 16 jaar op naam van onze collega Hans. Kilometervreter als de trouwe Prins chauffeur is, liet hij de 2,0 liter motor in 2021 reviseren. Nu hij klaar is om afstand te doen van zijn klassieke Alfa, zoeken we er uitsluitend een liefhebber bij. Dat moet toch geen probleem zijn met zo’n type auto… Wie weet de Spider op waarde te schatten?
Historie
Aan de productie van de iconische Alfa Romeo Spider leek maar geen einde te komen. Na Type 4 was het dan toch écht gedaan met de open klassieker. Deze laatste evolutie van de 1e generatie Spider is retro genoeg om de Duetto erin terug te zien, maar is tegelijkertijd met zijn tijd meegegaan waardoor hij nog immer niet ouderwets aandoet. En dat terwijl het origineel al in 1966 op de markt kwam. Type 4 stamt uit de vroege jaren 90 en werd slechts 3 jaar gefabriceerd. Lang genoeg om iemand als Hans enthousiast te maken. Hij kocht dit Rosso pareltje in 2008 en hield ‘m dik anderhalf decennium aan. Zo’n 3 jaar geleden besloot hij de krachtbron te reviseren. Uiteraard is dit ook met liefde gedaan!
Exterieur
Verwacht geen wonderen: met ruim 175.000 km ervaring is onze knalrode Alfa Romeo Spider 2.0 niet geheel smetteloos meer. Maakt ‘m dat ook minder mooi? Wat ons betreft niet! Het Rosso Alfa lakwerk is vurig en intens als altijd. De Italiaanse glans is hij dus nooit verloren. Tegelijkertijd spat het karakter ervan af: dit is een rijdersauto pur sang en op die manier is hij ook gebruikt! Type 4 onderscheidt zich aan de hand van in carrosseriekleur meegespoten bumpers en buitenspiegels, stevigere dorpels en achterlichtunits die aan de hand van een smalle rode band aan elkaar verbonden zijn. Designfeatures zoals de uit het midden geplaatste uitlaat en ronde koplampen bleven overeind, zelfs bij de laatste facelift! Verder is elke Alfa Spider te herkennen aan zijn gestrekte koets voorzien van een slank profiel. Deze dus ook. Een chromen finish op de portiergrepen, ruiterwissers, langs de koplampen en voorruit knipogen naar de 60s. Wie had ondertussen de rode ventieldoppen al gespot?
Interieur
De aankleding van het open Alfa interieur is erg smaakvol: lichtbruin leder gecombineerd met een zwarte bovenzijde van het dashboard en een houten Nardi sportstuur. Let ook op details als het subtiele logo op het chromen deel van de houten versnellingspookknop; daar wordt de Alfist toch vrolijk van! Een andere reden om erg vrolijk te worden van de Spider cockpit is de algehele conditie: die is opvallend netjes te noemen, zeker voor een auto van deze respectabele leeftijd. Een set analoge klokken staren de bestuurder aan en smeken om in beweging te komen. Tijd om de zwarte soft-top achter de lederen stoelen te laten zakken en de Pioneer radio te laten voor wat het is. Die karakteristieke Alfa roffel klinkt namelijk nog vele malen beter!
Techniek
Met de letters ‘IE’ maakten de Italianen duidelijk dat de 2,0 liter 4-cilinder in de Type 4 over Multipoint Injection beschikte. Van het loslaten van de ouderwets directe gasrespons wilde Alfa Romeo echter gelukkig niets weten. De 126 paarden in het front voelen nog altijd lekker levendig aan en drijven via een manuale 5-bak de achterwielen aan. Een sportieve rijervaring is daarmee gegarandeerd! Doe ook als Hans: leg elke kilometer in stijl af. Klassieke Spider stijl. We kijken uit naar uw komst!
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
2000 | Good condition
€ 27.500
1600
€ 23.500