Om uw vingers bij af te likken: deze volledig gerestaureerde Alfa Romeo Duetto 1600 is een klassieke smaakmaker in zijn puurste vorm! De Rosso Alfa roadster beschikt over een kraakheldere historie en een keiharde body. Verder is de heerlijk eerlijke Duetto uitgerust met een periodiek correcte 1750-motor. Zowel optisch als technisch verkeert de oer-Spider in fantastisch mooie staat. Geen wonder dat deze bella macchina bijna 20 jaar lang in het bezit is geweest van één enkele Nederlandse eigenaar! Wij leveren de klassieke rijdersauto van Alfa Romeo compleet met originele Blaupunkt radio, een houten stuurwiel en veel, héél veel Italiaanse flair. Nu te bewonderen bij Prins.
Lees verderOm uw vingers bij af te likken: deze volledig gerestaureerde Alfa Romeo Duetto 1600 is een klassieke smaakmaker in zijn puurste vorm! De Rosso Alfa roadster beschikt over een kraakheldere historie en een keiharde body. Verder is de heerlijk eerlijke Duetto uitgerust met een periodiek correcte 1750-motor. Zowel optisch als technisch verkeert de oer-Spider in fantastisch mooie staat. Geen wonder dat deze bella macchina bijna 20 jaar lang in het bezit is geweest van één enkele Nederlandse eigenaar! Wij leveren de klassieke rijdersauto van Alfa Romeo compleet met originele Blaupunkt radio, een houten stuurwiel en veel, héél veel Italiaanse flair. Nu te bewonderen bij Prins.
Historie
Weinig auto’s met zóveel stijl en karakter als de Alfa Romeo Spider. Het oer-model uit 1966 kreeg een tijdje de bijnaam Duetto en zou later worden afgelost door de Coda Tronca (1970), Aerodinamica (1983) en Type 4 (1990). Het basisrecept bleef echter altijd behouden voor de 2-zits roadster. En terecht! De 1e serie Spiders zijn onder andere te herkennen aan hun sepiaschelp-vormige achterzijde, die een stuk ronder is dan die van zijn opvolgers. Zo ook in geval van dit exemplaar, welke een jaar na het Alfa Spider debuut uit de Italiaanse fabriek rolde. Ruim 19 jaar geleden kwam de klassieker in handen terecht van een diehard liefhebber uit Nederland. Hij vertrouwde de Italiaanse zonaanbidder toe aan doorgewinterde Alfa specialist Jan Steutel om hem van boven tot onder te restaureren. Dit lukte. Sterker nog, dankzij de upgrade naar een periodiek correcte 1750-motor werd de Duetto 1600 begeerlijker dan ooit. Zo vond ook uw voorganger; bijna 2 decennia lang kon hij geen afstand doen van zijn Spider. Geef hem eens ongelijk…
Exterieur
Italië staat voor passie, voor emotie, voor vuur. Geen klassieker die dit beter kan representeren dan deze subliem mooie Alfa Romeo Duetto. De restauratie is grondig geweest, want de conditie is werkelijk uitmuntend te noemen. De body is keihard, de carrosserie hartstikke strak en het lakwerk knalrood. Zoals eerder genoemd staat Serie 1 van de Alfa Spider bekend om zijn ronde achterzijde, die vanaf de zwarte soft-top subtiel naar beneden afloopt. Dit in tegenstelling tot zijn opvolgers, waarvan de lijn kaarsrecht doorloopt. Beperkt dit de bagageruimte? Ja. Vinden we dat erg? Nee, want bij dit soort klassieke schoonheden draait het vooral om originaliteit en onderscheid. En laat de Duetto hier nu nét even beter in zijn dan de Spiders die volgden… Het slanke silhouet, de ronde, diepliggende koplampen achter transparante kappen en met chroom omrande voorruit bleven intact tot en met generatie 4. Wat kunnen we zeggen? Aan sommige legendes moet je niet willen tornen… En geen designer die zijn handen durfde te branden aan de kracht van het origineel!
Interieur
Nog plezieriger dan Duetto kijken is Duetto rijden. De grijns groeit al bij het moment van instappen, want het interieur van onze Alfa is mooi strak en zit vol authentieke details. Let bijvoorbeeld op de klassieke schuiven van het ventilatiesysteem en natuurlijk de Jaeger meters en Blaupunkt radio. Maar het vrolijkst worden we nog van het stuurwiel: de 3 aluminium dubbelspaken en chique houtafwerking ademen nostalgie. Bovendien staat het stuur symbool voor de ongekende rijkwaliteiten van deze sportauto pur sang. Zitten doet u op opnieuw beklede Nero lederen stoelen die fantastisch afsteken bij de Rosso vloerbekleding en ditodashboard. De tuimelschakelaars en dikke chromen randen rondom de instrumenten leggen het accent nog eens extra op het tijdperk waaruit de originele Alfa Romeo Spider stamt. Hello 60s. Still going strong @ 2023!
Techniek
In vergelijking met de 1300 Junior was de Duetto 1600 al een krachtige versie, maar uw voorganger maakte graag van de gelegenheid gebruik om tijdens de restauratiewerkzaamheden de bestaande aandrijflijn te verruilen voor de nóg fijnere 1750-motorisering. De powerunit werd ‘geleend’ van een Spider Veloce uit hetzelfde tijdperk. U zou dus kunnen zeggen dat de auto gemaakt is voor de upgrade. Het vermogen steeg van 109 naar 118 pk en het koppel nam toe tot 186 Nm (was 142). Misschien nog wel belangrijker is conditie van de techniek: die is net zo geweldig als een rit in de Alfa klassieker. De Twin Cam karakteristieken van de 1779 cc grote 4-cilinder-in-lijn bleven overigens identiek. Want tsja, veel leuker zijn ze er ook niet.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1300 Sprint
€ 49.500
3.0 V6 America
€ 24.900
Maranello | Fiorano Handling Pack | Rollbar
€ 139.500