Alleen het origineel komt dichterbij het origineel: deze Alfa Romeo Spider 1300 is als een Duetto 2.0. Afgezien van de rechte achterkant alias “coda tronca” lijkt de open 2-zitter als 2 druppels water op de 1e serie Spiders. En ja, dat mag u zien als een compliment! Lekker puur is ook de conditie van dit exemplaar. Niemand durfde zijn of haar handen te branden aan de ongekende schoonheid van de Spider. Begrijpelijk, maar dat betekent wel dat de Alfa klassieker inmiddels staat te popelen om wat extra verzorging. De techniek van de 1300 Spider is in orde, al kan het geen kwaad om ook hier een beetje meer aandacht aan te geven. Hopelijk heeft u 2 rechterhanden. Of heeft uw rechterhand er verstand van. Want deze auto verdient het om het volledige potentieel te benutten!
Lees verderAlleen het origineel komt dichterbij het origineel: deze Alfa Romeo Spider 1300 is als een Duetto 2.0. Afgezien van de rechte achterkant alias “coda tronca” lijkt de open 2-zitter als 2 druppels water op de 1e serie Spiders. En ja, dat mag u zien als een compliment! Lekker puur is ook de conditie van dit exemplaar. Niemand durfde zijn of haar handen te branden aan de ongekende schoonheid van de Spider. Begrijpelijk, maar dat betekent wel dat de Alfa klassieker inmiddels staat te popelen om wat extra verzorging. De techniek van de 1300 Spider is in orde, al kan het geen kwaad om ook hier een beetje meer aandacht aan te geven. Hopelijk heeft u 2 rechterhanden. Of heeft uw rechterhand er verstand van. Want deze auto verdient het om het volledige potentieel te benutten!
Historie
In 1970 werd de 2e serie Alfa Romeo Spider geïntroduceerd als opvolger van de Spider Duetto. Die bijnaam verdween, maar er stond alvast een nieuwe klaar: coda tronca. De verwijzing naar de recht doorgetrokken achterzijde was niet al te veel gedramatiseerd; het design achter de soft-top was écht heel anders. Deze 1300-versie werd ook wel “Junior” gedoopt. We weten natuurlijk niet hoe het loopt, maar tegenwoordig zien we het model vaker door een senior worden bestuurd. Waarschijnlijk houdt de Alfa Spider de geest jong… Gebruik de klassieker daarom vooral waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld is: rijden! Neem een voorbeeld aan uw voorganger; ook hij kon er geen genoeg van krijgen. Het toeren door Europa heeft hem zeker goed gedaan. Maar hij is zo sportief om de sleutels nu aan een andere liefhebber over te dragen!
Exterieur
Er is weinig voor nodig om als een blok te vallen voor de charmes van een Rosso Alfa Romeo Spider. De slanke carrosserie, jeugdige uitstraling, prachtige authentieke details – let bijvoorbeeld op de ronde koplampen achter kappen en relatief rechtopstaande voorruit met chromen omranding; het heeft allemaal bijgedragen aan het succes van de iconische roadster. Wie de rode bril afzet gaat ongetwijfeld sporen van veroudering tegenkomen, maar mag het na 46 jaar? Onder andere de bumpers en het lakwerk kunnen hier en daar wel wat extra liefde gebruiken. Dat moet voor een Alfist als u toch geen enkel probleem zijn…
Interieur
Ook aan de binnenkant van de coda tronca is goed te zien dat hier veel plezier in beleefd is. Alle systemen doen wat ze moeten doen; de prachtige tellers en meters roepen niets dan nostalgie op en het houten stuurwiel bruist van Italiaans 70s karakter. Een schoonheidswedstrijd winnen op basis van de conditie zit er vooralsnog niet in, maar op basis van stijl zeker wél! Zitten doet u op Nero lederen stoelen die overigens in prima staat verkeren. Hier kunt u lekker in wegdromen tijdens een pitstop; terugkijkend op de fantastische route die u net achter de rug heeft, of fantaserend over de weg naar de volgende bestemming.
Techniek
Een pleziertocht wordt het sowieso met generatie 2 van de legendarische Alfa Romeo Spider 1300 Junior. De 1290 cc grote 4-cilinder lijnmotor maakt gebruik van de beroemde Twin Cam technologie en weet 89 paarden uit het blok te persen. Een strepentrekker zal de dakloze Alfa daarmee nooit worden. Gelukkig maar, want als u dan toch gaat investeren in de Italiaanse klassieker, dan liever in esthetica en tecnologiadan in vers rubber. Al doet de achterwielaandrijving er wel echt alles aan om het sportieve autohart sneller te laten kloppen. Klopt dat van u ook een beetje? Dan wordt het hoog tijd voor een bezoek aan Nunspeet.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500
| Fully restored | Blu Celeste
€ 99.500
Series 1 Fixed Head Coupé 3.8
€ 119.500