De wonderen zijn de wereld nog niet uit: deze fantastisch mooie Alfa Romeo Spider Type 4 met krachtige 2,0 liter motor en elektronisch injectiesysteem (IE) beschikt over de juiste kleurstelling én historie. De 126 pk sterke Alfa Spider is origineel Nederlands geleverd, degelijk onderhouden en verkeert technisch in keurige staat. De vuurrode Rosso Alfa lak is nooit overgespoten en de Romeo onder de klassieke roadsters heeft in 32 jaar tijd slechts 2 eigenaren ‘versleten’. Een unicum! Tel daarbij op de bijzonder bescheiden kilometerstand, en de term “liefhebbersauto” is een understatement. Aan wie de eer?
Lees verderAlfa Romeo Spider 2.0 Type 4
De wonderen zijn de wereld nog niet uit: deze fantastisch mooie Alfa Romeo Spider Type 4 met krachtige 2,0 liter motor en elektronisch injectiesysteem (IE) beschikt over de juiste kleurstelling én historie. De 126 pk sterke Alfa Spider is origineel Nederlands geleverd, degelijk onderhouden en verkeert technisch in keurige staat. De vuurrode Rosso Alfa lak is nooit overgespoten en de Romeo onder de klassieke roadsters heeft in 32 jaar tijd slechts 2 eigenaren ‘versleten’. Een unicum! Tel daarbij op de bijzonder bescheiden kilometerstand, en de term “liefhebbersauto” is een understatement. Aan wie de eer?
Historie
De Alfa Romeo Spider 2.0 Type 4 is de finale evolutie van een jaren 60 stijlicoon. Tegenwoordig kunnen we ons niet indenken dat een ontwerp zó lang standhoudt. Maar de Italianen flikten het, zoals ze wel vaker doen. Fameus designer Pininfarina is het brein achter – en de vader van de karakteristieke vormgeving; een naam die geen verdere uitleg behoeft. De toevoeging “Type 4” zegt precies waar het op staat: het betreft hier de 4e (en laatste) serie op basis van de originele Alfa Spider uit 1966. De aanpassingen zorgden voor een perfecte balans tussen klassieke elegantie en moderne sportiviteit. Speciaal voor de 90s facelift werd een elektronisch injectiesysteem ontwikkeld. Al met al geen wonder dat de oorspronkelijke eigenaar in 1991 als een blok voor dit exemplaar viel, gevolgd door nog één enkele Nederlandse eigenaar. Hoe bijzonder!
Exterieur
Rood is de kleur van de liefde. Logisch dus dat Rosso Alfa een mateloos populaire lak is voor een pure liefhebbersauto als de 1e generatie Alfa Romeo Spider. Zeldzaam is het feit dat de lak op dit exemplaar nog origineel is. Kortom, puurder dan dit wordt het niet! Type 4 onderscheidt zich van voorgaande series aan de hand van in carrosseriekleur meegespoten bumpers, zodat het Alfa rood nog nét even intenser oogt. Sowieso is het ontwerp wat meer solide, wat ten goede komt van de strakke uitstraling. Hetzelfde geldt voor de achterlichtunits, die voor de verandering via een rode band optisch met elkaar verbonden zijn. Voor de rest is de laatste serie van de oer-Spider bovenal heel erg classy en charmant. Precies zoals u het hebben wilt.
Interieur
Binnenin treft u nog zo’n samenstelling waar Alfisiti spontaan voor op de knieën gaan: het Beige skai-leder is de gedroomde interieurkleur in combinatie met Rosso Alfa. Het zwarte dashboard contrasteert op zijn beurt ultra fraai met de lichte bekleding. Knoppen, instrumenten, raamslingers, tapijten, ventilatieopeningen en andere bedieningselementen; alles klopt en is volledig intact. Zo zien we dat graag! Het houten Nardi stuurwiel wordt door velen geprezen, maar voor wie snakt naar 100% originaliteit is het zwart lederen stuurwiel af-fabriek eveneens inbegrepen. De beige vloer en dito afdekhoes voor de zwarte soft-top maken de Alfa Romeo Spider meer dan af.
Techniek
Waar onderhoud volgens het boekje wel niet goed voor kan zijn: de achterwielaangedreven roadster remt, stuurt, schakelt en accelereert zoals het hoort. Het authentieke Alfa-gevoel is daarmee gegarandeerd. Verder is de 2,0 liter 4-cilinder met Multipoint Injection nog steeds goed bij de les en kan het niet wachten totdat alle 126 paarden via een handgeschakeld 5-bak naar de achterwielen verdwijnen. Wie ook niet kan wachten is de volgende eigenaar; bent u degene die we in Nunspeet nog kunnen horen trappelen van ongeduld…?
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
| Matching numbers | Good condition
Prijs op aanvraag
3.0 V6 Carburateur EVO-pack | VERWACHT | NL-geleverd
Prijs op aanvraag
Maranello F1 | Low mileage!
€ 119.500