Weinig auto’s zo karaktervol als de klassieke Alfa Romeo GTV 2000. Een dergelijke legende op wielen verdient het om gezien te worden. En dan niet alleen op autoshows. Uw voorgangers dachten er net zo over. Het resultaat is dat de Alfa klassieker technisch in orde is en goed rijdt. Het concours zal de GTV 2000 daarentegen niet winnen, maar wél vele autoharten. Want tsja, met zo’n elegant (Bertone!) design steel je natuurlijk altijd de show. Ongeacht het gezelschap en de locatie. Wie wil dat ook eens ervaren?
Lees verderAlfa Romeo GTV 2000
Weinig auto’s zo karaktervol als de klassieke Alfa Romeo GTV 2000. Een dergelijke legende op wielen verdient het om gezien te worden. En dan niet alleen op autoshows. Uw voorgangers dachten er net zo over. Het resultaat is dat de Alfa klassieker technisch in orde is en goed rijdt. Het concours zal de GTV 2000 daarentegen niet winnen, maar wél vele autoharten. Want tsja, met zo’n elegant (Bertone!) design steel je natuurlijk altijd de show. Ongeacht het gezelschap en de locatie. Wie wil dat ook eens ervaren?
Historie
De GT Veloce van Prins is simpelweg te puur om concours ambities te hebben. Zie dit gerust als een compliment, want de originaliteit spat van het zilvergrijze koetswerk af. De zilveren metallic lak is overigens al eens overgedaan aan het begin van dit millennium en verkeert in een staat die past bij de leeftijd. Kortom, niets om je voor te schamen, want de overall conditie is keurig te noemen. Dit is vooral te danken aan de voormalig eigenaar: hij heeft de Alfa 2000 GTV aangepakt en laten overspuiten na zijn aanschaf in 2001. Ook technisch. Vandaar dat deze rijdersauto pur sang een rijdersauto pur sang is gebleven. Neemt u binnenkort het roer over?
Exterieur
De Alfa GT en GT 2000 Veloce zijn hét visitekaartje van Bertone in de jaren 60 en 70. Sinds deze karakteristieke coupés op de markt verschenen, heeft de topdesigner een ereplaats verdiend tussen de Italiaanse meesters. Het ontwerp is tamelijk hoekig, echter niet minder tijdloos. Zeker in metallic zilver heeft de sportief geboetseerde carrosserie een elegant tintje. Om de stompe neus en minstens zo recht afgesneden achterkant kan geen liefhebber heen. De GTV 2000 onderscheidt zich bovendien aan de hand van een set dubbele ronde koplampen per kant. Via 8 chromen spijlen staan ze met elkaar in verbinding. Verder laten de 5-spaaks sterdesignwielen een glimp zien van latere schoonheden uit de Italiaanse stal. Naar deze Romeo onder de klassiekers blijven we kijken! Daar is heus geen concoursstaat voor nodig…
Interieur
Wie zich laat zakken in de Nero lederen stoelen wacht een warm welkom. Het gigantische houten 3-spaaks stuurwiel vertoont de nodige gebruikssporen en dat alleen al zegt genoeg over het karakter van deze Alfa Romeo 2000 GT Veloce. Datzelfde houtwerk komt terug op de dashboardafwerking en midden-/tunnelconsole. Tuimelschakelaars en analoge instrumenten verzonken in kokers doen het legendarische Alfa gevoel moeiteloos opborrelen. De achteraf gemonteerde radio-/CD-speler van Kenwood is een bevestiging van de keiharde werkelijkheid dat de tijd echt niet heeft stilgestaan. Hoe graag sommige Alfisiti ook anders zouden willen zien…
Techniek & performance
Als we zeggen dat deze Alfa Romeo GTV rijdt zoals hij eruitziet, dan bedoelen we dat het een no-nonsense machine is die van mooiigheid niet weet hoe snel hij concourswinnaars achter zich moet laten qua stijl. Menig tijdcorrecte klassieker droomt van een uitstraling als die van de 2000 GT Veloce, waarvan de cilinderinhoud tot achter de komma correspondeert met de modelaanduiding. Komt u binnenkort zelf alle 132 paarden uit de 4-cilinder wakker maken? De knappe coupé doet graag een stapje opzij voor wie spontaan overstuur raakt bij het ervaren van een achterwielaangedreven sportauto…
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500
| Fully restored | Blu Celeste
€ 99.500
Series 1 Fixed Head Coupé 3.8
€ 119.500