Een 43 jaar oude Alfa klassieker die op zijn allereerste set banden staat… Een droom of nachtmerrie? Als wij zeggen dat er met deze uniek mooie Alfa Romeo GTV6 van de 1e serie slechts 17.360km gereden heeft, weet u dat dromen bestaan. Én uitkomen, in de showroom van Prins om precies te zijn! Optisch viel er al niets af te dingen op de klassieke Italiaanse schone en na jaren stilstand is de techniek weer helemaal bij de les dankzij onze knowhow en passie die we erin hebben gestoken. Oa. de tank en distributieriem zijn nieuw.
Lees verderAlfa Romeo GTV6
Een 43 jaar oude Alfa klassieker die op zijn allereerste set banden staat… Een droom of nachtmerrie? Als wij zeggen dat er met deze uniek mooie Alfa Romeo GTV6 van de 1e serie slechts 17.360km gereden heeft, weet u dat dromen bestaan. Én uitkomen, in de showroom van Prins om precies te zijn! Optisch viel er al niets af te dingen op de klassieke Italiaanse schone en na jaren stilstand is de techniek weer helemaal bij de les dankzij onze knowhow en passie die we erin hebben gestoken. Oa. de tank en distributieriem zijn nieuw.
Historie
Nog niet zo lang geleden was deze Alfa GTV6 een museumstuk. Letterlijk. En eigenlijk is het dat nog steeds, gezien de uitmuntende staat en fascinerende historie. Anders zouden we een gemiddelde kilometrage van 403 per jaar natuurlijk never nooit kunnen onderbouwen! Het verhaal is namelijk dat de nieuw in Italië geleverde Alfa Romeo alleen in de eerste jaren van zijn geschiedenis asfalt heeft gezien. In handen van de 2e (Italiaanse) eigenaar verdween de GTV6 achter het glas. Dat is dan ook de locatie waar we de beeldschone Alfetta twee jaar terug vonden. Boffen wij even dat we de klassieke coupé hebben kunnen losweken! En u nog meer, trouwens… Met zo’n kilometerstand valt er natuurlijk weinig te reviseren aan de 2,5 liter 6-cilinder. Technisch klaarmaken bleek echter geen overbodige luxe, want rijden had de Alfa Romeo al heel lang niet meer gedaan. Getuige ook de staat van de 1e set Pirelli’s: die zijn nu toch écht wel aan vervanging toe… We leverden de GTV vorig jaar aan een echte Alfist, die nu helaas afscheid moet nemen van deze parel. Voor u de unieke kans om eigen aar te worden van dit collectorsitem.
Exterieur
De Alfist kan de karakteristieke contouren van de Alfetta GTV6 blind tekenen. De soepele coupé-daklijn eindigt in een rechte achterzijde en biedt ruimte aan bijzonder veel glas. Typisch voor deze Alfa zijn tevens de dubbele ronde koplampunits en zogenaamde “powerdome” op de motorkap om de 6-cilinder eronder passend te maken. De eerdere 4-cilinder uitvoeringen waren hier namelijk niet op berekend! Extra warm wordt de liefhebber van het lakwerk: op de eerste plaats vanwege de mooie, pure Rosso Alfa tint. Anderzijds vanwege de algehele staat; zó ziet perfectie eruit! Het betreft hier de originele lak, en dan in zo’n ongerepte conditie… Uniek is een understatement.
Interieur
Kenners weten het: een Alfa Romeo in Rosso is op z’n mooist in combinatie met een beige binnenwerk. De stoffen bekleding van deze GTV6 is 100% intact, puntgaaf en… Beige! Pak met beide handen het ongeschonden houten stuurwiel beet en waan u in een heuse tijdmachine. Details als de versnellingspookhoes en radio-/cassettespeler onderstrepen de nieuwstaat van de 42 jaar oude klassieker. Bizar is niet het goede woord. Wij gaan voor betoverend! Begrijp ons niet verkeerd: we houden de Alfa GTV6 graag als nieuw, maar kunnen tegelijkertijd niet wachten tot de indrukwekkende serie analoge instrumenten in het prachtige zwarte dashboard in beweging komen. De bruine vloer, beige hemelbekleding en dito deurpanelen maken deze schoonheid vanbinnen he-le-maal áf. De originaliteit spat ervan af!
Techniek
Alfa Romeo moet wel trots zijn geweest om de motorisering in de typeaanduiding van de Alfetta te integreren. En terecht: de 2,5 liter V6 uit de GTV6 is een parel van een machine. Niet gek ook, met zo’n ultra lage kilometerstand. Echter, het zijn toch vooral de karakteristieken waarmee de coupé indruk maakt: de 6-cilinder snort tevreden en roffelt er lekker op los zodra alle 160 paarden worden wakker geschud. Na 43 jaar heeft deze auto nog steeds geen enkele moeite om zich van zijn sportiefste kant te laten zien. Sturen is een feest en van de soepele transmissie worden we zowaar nóg vrolijker.
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
GT BB | Cerificate Ferrari | Perfect Maintenance | One of 299
€ 389.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500
1600
€ 23.500