Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
Deel deze auto

Alfa Romeo GT

Type
1300 Junior | 1750 engine
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
19370 km
Bouwjaar
1972
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee

Alfa Romeo GT

Type
1300 Junior | 1750 engine
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
19370 km
Bouwjaar
1972
Brandstof
Benzine
Status
Verkocht
BTW Auto
Nee
Deel deze auto

Voorwoord

Niets is wat het lijkt: deze mooie, pure Alfa Romeo GT 1300 Junior is eigenlijk helemaal geen 1300 Junior. Althans, niet meer. Technisch is de klassieker namelijk opgewaardeerd naar een 1750, wat meteen ook de lage kilometerstand en fanatieke rally deelname verklaart. Noemenswaardig zijn tevens de harde koets en het aantal eigenaren: na ruim een halve eeuw blijft de teller op slechts 2 staan! U hoeft zich dus niet meer af te vragen of uw voorgangers verknocht waren aan de Italiaan… Redenen voor u om de auto minstens zo lang, zo niet voor altijd te houden zijn er dan ook genoeg: de grijze -lila-achtige- tint is bijvoorbeeld super origineel. De combinatie met een rood lederen interieur zowaar nog meer. Bovendien is er niet geknoeid met de carrosserie; plamuur schittert door afwezigheid. Belooft u goed voor deze heerlijk rijdende Alfa GT 1300 – eh, 1750 te zorgen?

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Alfa Romeo GT 1300 Junior

Niets is wat het lijkt: deze mooie, pure Alfa Romeo GT 1300 Junior is eigenlijk helemaal geen 1300 Junior. Althans, niet meer. Technisch is de klassieker namelijk opgewaardeerd naar een 1750, wat meteen ook de lage kilometerstand en fanatieke rally deelname verklaart. Noemenswaardig zijn tevens de harde koets en het aantal eigenaren: na ruim een halve eeuw blijft de teller op slechts 2 staan! U hoeft zich dus niet meer af te vragen of uw voorgangers verknocht waren aan de Italiaan… Redenen voor u om de auto minstens zo lang, zo niet voor altijd te houden zijn er dan ook genoeg: de grijze -lila-achtige- tint is bijvoorbeeld super origineel. De combinatie met een rood lederen interieur zowaar nog meer. Bovendien is er niet geknoeid met de carrosserie; plamuur schittert door afwezigheid. Belooft u goed voor deze heerlijk rijdende Alfa GT 1300 – eh, 1750 te zorgen?

Historie
Het gaat wat ver om de Alfa Romeo 1750 GTV een zeldzaamheid te noemen vergeleken met de immens populaire 1300 Junior, maar feit is wel dat het totaal aantal gefabriceerde exemplaren van laatstgenoemde meer dan het dubbele is. Sowieso was de totale impact van de Gran Turismo in de jaren 60 en 70 overweldigend. En dat voor het eerste, écht grote Bertone project. Het eigentijdse, sportieve karakter van de coupé sloeg in als een bom en heeft anno 2023 nog niets van zijn charmes verloren. Sterker nog, de GT(V) wordt alsmaar gewilder! Zou het misschien ook iets met de typische Twin Cam roffel en pure rijbeleving dankzij achterwielaandrijving te maken kunnen hebben…?

Exterieur
Naar Alfa Romeo maatstaven was (en is) het design van de GT-serie opvallend hoekig te noemen, zeker met voorganger Giulietta in ons achterhoofd. De tamelijk gedrongen proporties, recht afgesneden voorkant en robuust ogende achterkant maken van deze Alfa klassieker een zeer herkenbare, stoere machine. Het model evolueerde meerdere keren gedurende de productieperiode van 1963 tot 1977. Dit specifieke exemplaar is extra puur dankzij de enkele ronde koplampunits per kant en enkele chromen spijl die ze optisch aan elkaar verbindt. Bovendien zijn de chromen bumpers achterwege gelaten om het no-nonsense (rally-)karakter van de Alfa GT Junior te benadrukken. Grote Quadrifoglio stickers op de voorste schermen roepen niets dan nostalgische gevoelens op. Zó hoort een rijdersauto pur sang eruit te zien! De unieke, grijze carrosserielak transformeert de tot 1750 opgewaardeerde 1300 Junior in een meer dan fraaie verschijning. Met deze klassieke eyecatcher maakt u een heus design statement! En dit alles zonder in te leveren op kwaliteit: het koetswerk is keihard en vertoont geen enkele spoor van plamuur. Kortom, een Italiaanse schone op haar best: puur natuur.

Interieur
Het leder aan boord van de Alfa Romeo GT is bijna net zo rood als de brandblusser recht voor de passagiersstoel. Klachten over dat het model een grote dode hoek heeft zouden nieuw zijn voor ons, al sluiten we niets uit gezien de uitgebreide raambestickering. In plaats van hierover te vallen zou u zich uiteraard ook linea recta kunnen aanmelden voor één van de Prins Tours. Kunt u daarna meteen uw eigen rally-sticker aan de indrukwekkende verzameling toevoegen. Bij een heerlijk rij-ijzer hoort een imposant stuurwiel dat smeekt om te worden beetgenomen. In dit geval heeft hij een houten afwerking, net als het dashboard. Kortom, behoorlijk chic voor een rally-icoon als de Alfa GT(V). Het audiosysteem van Philips doet ook luxe aan, maar of u hier veel naar gaat luisteren…?

Techniek & performance
Doe ons maar die karakteristieke roffel, voortkomend uit de 4-cilindermotor met Twin Cam technologie. Lekker eigenwijs als Alfa Romeo is, is de uitlaat uit het midden geplaatst. Alsof hij wil duidelijk maken dat hij de dingen net even anders dan anders doet. De upgrade van 90 naar 120 pk uit het 1750 GT Veloce blok heeft onze 1300 Junior meer dan goed gedaan; wat een sound, want een beleving! En natuurlijk komt hij een tikkeltje vlotter uit de startblokken. De lijnmotor loopt zeer soepel en is klaar om extra stickers te verdienen. Voor welke Prins Tour mogen we u alvast inschrijven?

Met hartelijke groet,
Prins Classics.

Motor
1750cc 4 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
120 pk
Gewicht
970 kg
Boek een proefrit

Ervaar de Alfa Romeo GT

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

Ferrari 550

Barchetta Pininfarina | One of 448 | 2 owners | Full history

€ 595.000

Ferrari 575m

Maranello F1 | Low mileage!

€ 119.500

Alfa Romeo GTV

2.5 V6 | 1e serie | Low mileage | New condition

€ 44.950

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink