De mooiste Alfa’s zijn de puurste Alfa’s. Deze hier is zo puur als het maar kan: origineel en onverprutst. Ook de historie van onze Alfa Romeo GT 1300 Junior is dik in orde: slechts 2 eigenaren gingen u voor en de 1e was gevestigd in Italië. De goede staat van de tijdloos gekleurde, zilveren Alfa GT Junior zegt veel over de overall conditie. Wie er verder in of onder duikt zal zien dat nieuw gelaste delen schitteren door afwezigheid. Deze iconische Alfa Romeo rijdt, ruikt en remt zoals je van een degelijke klassieker mag verwachten. Liefhebbers zijn dus gewaarschuwd: een onschuldig bezoekje aan Prins kan zomaar eindigen in een aankoop voor het leven…
Lees verderAlfa Romeo GT 1300 Junior
De mooiste Alfa’s zijn de puurste Alfa’s. Deze hier is zo puur als het maar kan: origineel en onverprutst. Ook de historie van onze Alfa Romeo GT 1300 Junior is dik in orde: slechts 3 eigenaren gingen u voor en de 1e was gevestigd in Italië. De goede staat van de tijdloos gekleurde, zilveren Alfa GT Junior zegt veel over de overall conditie. Wie er verder in of onder duikt zal zien dat nieuw gelaste delen schitteren door afwezigheid. Deze iconische Alfa Romeo rijdt, ruikt en remt zoals je van een degelijke klassieker mag verwachten. Liefhebbers zijn dus gewaarschuwd: een onschuldig bezoekje aan Prins kan zomaar eindigen in een aankoop voor het leven…
Historie
Eigenaar nummer 4 zal immers nog moeilijker afstand kunnen doen van de Italiaanse schone dan zijn of haar 3 voorgangers. De reden? Hoe ouder de Alfa Romeo GT 1300 Junior wordt, hoe begerenswaardiger. Dit exemplaar is nieuw geleverd in het land waar hij ook gebouwd is. Dit betekent dat de GT 1300 met minstens zoveel passie is gebruikt als dat ‘ie gevormd en geconstrueerd is. De originele aankoopbon en het bewijs van de 1e registratie worden meegeleverd. Dat geldt ook voor het originele Italiaanse kenteken + de bijbehorende foto’s uit de tijd waarin de Alfa GT 1300 Junior met klassieke zwarte platen inclusief wit opschrift rondreed. Ferrari dealer Kroymans zorgde ervoor dat hier gele platen voor in de plaats kwamen toen de 2e eigenaar zich meldde in 2014. Inmiddels is daar tot nu toe via Prins nog één eigenaar bijgekomen, een op-en-top Alfa Romeo liefhebber.
Exterieur
Minstens zo origineel is het Bertone design van de Alfa Romeo GT: het betreft hier de 1e serie, bekend en geroemd vanwege de subtiele opening tussen de voorbumper en motorkap – in de volksmond ook wel het ‘brievenbus’ model genoemd. Andere karakteristieken zijn natuurlijk het stompe front voorzien van grote ronde koplampen, de gedrongen proporties en elegante coupé-lijn die eindigt in een robuuste achtersteven. Chromen bumpers blinken u tegemoet. Het Grigio Chiaro Metallizzato lakwerk dat dit exemplaar opsiert maakt ‘m nog tijdlozer en chiquer dan zijn soortgenoten. Helemaal nieuw is de lak natuurlijk niet, dus wie er met een loep bij gaat zal ongetwijfeld hier en daar een oneffenheid bespeuren. Mag het na 52 jaar schitteren?
Interieur
Minstens zo enthousiast gaat u over (de conditie van) het interieur zijn: zwart leder voert de boventoon in het nostalgische Alfa Romeo binnenste. De houten dashboardafwerking en het flinterdunne 2-spaaks stuurwiel bruisen van de klassieke Alfa charmes. Toppunt zijn de ouderwetse schakelaars en het minimalistische instrumentenpaneel voorzien van een dubbele bolling; de 2 analoge meters verraden dat de GT 1300 Junior vanaf het begin prestatie-gedreven was. Subtiele chroomafwerkingen leggen het accent op een classy Alfa-stijl. Voorts is de cockpit volledig intact en de lederen bekleding nagenoeg smetteloos. Heerlijk, wat een werkplek!
Techniek
De Alfa Romeo GT 1300 Junior stamt nog uit de tijd dat de naamvoering iets verklapte over de inhoud van het hart van de auto: de 4-cilindermotor met Twin Cam technologie beschikt over 2 kleppen per cilinder en heeft een totale inhoud van bijna 1.300 cc – 1,29 liter om precies te zijn. Die bescheiden afronding naar boven is geheel terecht, want ook qua performance is dit een parel van een machine. De 1300 Junior produceert 90 pk en dat is ruim voldoende om vlot voor de dag te kunnen komen. Gecombineerd met achterwielaandrijving komt het sportieve en speelse karakter van de Alfa klassieker binnen no time bovendrijven. De GT-badge zegt genoeg: deze coupé maakt autorijden leuk, ongeacht zijn leeftijd. Bovendien laat de techniek een zeer solide indruk achter; hier gaat u gegarandeerd nog vele jaren plezier aan beleven!
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
Sprint | Fully restored | 1750 engine | Unique condition
€ 54.500
Maranello | Fiorano Handling Pack | Rollbar
€ 139.500
Maranello F1 | Low mileage!
€ 119.500