Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Het geluk van de benzine ademende autofanaat kan niet op wanneer deze lucht krijgt van de bloedstollende Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. In het bijzonder wanneer de Italiaan gehesen is in een vlammend Rosso Competizione maatkostuum: de meest begerenswaardige kleur voor een Alfa op dit moment.
Komt dat even goed uit. Dit prachtexemplaar met automatische transmissie is ermee uitgerust. En daarmee neemt de ultieme sportsedan ook optisch duidelijk afstand van haar klinische concurrenten. Voor zover je van concurrenten mag spreken… De Quadrifoglio behoort immers tot een uitstervend ras. Ze staat garant voor emotie en rijbeleving in zijn puurste vorm. Gelukkig, ze bestaan nog: de échte auto’s…
Exterieur
Je zou niet zeggen dat de Quadrifoglio gebaseerd is op een luxe middenklasser. Dat is meteen ook de kracht van de Giulia: de compacte limousine is een fraai stukje designwerk. Zelfs in een segment waarin de ratio meestal de overhand heeft, weet Alfa zich knap los te maken van de grote massa. Zonder dat het ten koste gaat van de functionaliteit. Nee, de Italianen zijn het ontwerpen nog lang niet verleerd…
Kers op de taart is natuurlijk deze versie. De Quadrifoglio is meer dan alleen een verlengstuk van de Giulia. Dít is kunst op wielen. Een meesterwerk, overgoten met Italiaanse passie voor stijl en karakter. Naast het weergaloos mooie Rosso Competizione lakwerk, doet deze volbloed haar (kleur)naam eer aan door middel van Rosso remklauwen achter super sportieve 19 inch Quadrifoglio velgen.
Interieur & uitrusting
Andere opties bovenop de riante aankleding van deze opper-Giulia, zijn de luxe stoelen inclusief elektrische verstelling, verwarming én geheugenfunctie. Waar andere zweren bij de hardcore schaalstoelen voor maximaal racegevoel, leek de oorspronkelijke eigenaar van deze Alfa het juist aantrekkelijk om zo lang mogelijk achter het stuur van zijn Quadrifoglio te zitten. Een beetje comfort kan daarom geen kwaad.
Dat het evengoed gemakkelijk is om je te laten verleiden tot het ‘opvreten’ van bochtig asfalt, bewijst het optionele sportstuur met carbon en Alcantara afwerking. Het verwarmingselement zorgt ervoor dat zelfs de koelste kikker in no-time warmloopt voor een stevig potje sturen.
Techniek & performance
Wie zijn tanden goed in de rubber verbrandende potentie van de Giulia Quadrifgolio zet, raast binnen 3,9 seconden vanuit stilstand voorbij de 100 km/h. De 2,9 liter V6 perst, met behulp van twee turbo’s, 510 pk uit het opwindende 90º blok. Een topsnelheid van 307 km/h behoort daarmee tot de mogelijkheden. De razendsnelle 8-traps automaat in combinatie met achterwielaandrijving doet inzittenden spontaan vergeten in een berlina te zitten. Eigenlijk is de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio geen sedan met supercar waardige prestaties, maar een supercar met het praktisch nut van een sedan. And we love it.
Met vriendelijke groet, Prins Alfa.