Een absolute zeldzaamheid en een uniek mooie verschijning: de Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale – kortweg Giulia SS ademt één en al schoonheid en exclusiviteit! Het model werd in 1963 aangekondigd als opvolger van de Giulietta Sprint Speciale. En hoewel de uiterlijke verschillen (gelukkig) klein waren, ging de Giulia er technisch flink op vooruit. Dat geldt ook voor dit prachtexemplaar, welke in het verleden een body-off restauratie heeft ondergaan en altijd uitstekend is onderhouden. De auto is Duits van origine en wordt inclusief matching numbers, schijfremmen vóór én uitgebreide (service)documentatie geleverd. Hoewel de Alfa Giulia Sprint Speciale 1600 zowel optisch als technisch in sublieme staat verkeert, is er genoeg patina aanwezig om te kunnen zien dat dit een auto met historie is. Zo zien we dat graag bij Prins!
Lees verderAlfa Romeo Giulia Sprint Speciale 1600
Een absolute zeldzaamheid en een uniek mooie verschijning: de Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale – kortweg Giulia SS ademt één en al schoonheid en exclusiviteit! Het model werd in 1963 aangekondigd als opvolger van de Giulietta Sprint Speciale. En hoewel de uiterlijke verschillen (gelukkig) klein waren, ging de Giulia er technisch flink op vooruit. Dat geldt ook voor dit prachtexemplaar, welke in het verleden een body-off restauratie heeft ondergaan en altijd uitstekend is onderhouden. De auto is Duits van origine en wordt inclusief matching numbers, schijfremmen vóór én uitgebreide (service)documentatie geleverd. Hoewel de Alfa Giulia Sprint Speciale 1600 zowel optisch als technisch in sublieme staat verkeert, is er genoeg patina aanwezig om te kunnen zien dat dit een auto met historie is. Zo zien we dat graag bij Prins!
Historie
De Alfa Romeo Giulia SS is een klassieker met een geweldige wow-factor. Dit zit hem deels in de aerodynamische vormgeving, maar ook in de bereikbaarheid: van deze uitvoering zijn er niet meer dan 1.400 wereldwijd geproduceerd. Dit betekent dat zich niet gauw een kans voordoet om er één te bezitten. Laat staan in een conditie als deze! Het Sprint Speciale avontuur begon op de Autosalon van Turijn in 1957: de eerste 101 exemplaren golden als homologatiemodel en hadden een 750 SS-aanduiding. In maart 1963 werd de Giulia SS als opvolger van de Giulietta SS voorgesteld tijdens de show in Genève. De volwassenere naam heeft de Giulia met name te danken aan de grotere 1600 motor. Ongeveer 2 jaar na de modelintroductie is onze klassieke Alfa nieuw in Duitsland geleverd, gevolgd door een avontuur in de Verenigde Staten in het bezit van de heer Elliot. Het zou nog tot 1991 duren voordat de Italiaan in Nederlandse handen terechtkwam. Dankzij een professionele body-off restauratie in het verleden, heeft de Alfa Giulia Sprint Speciale 1600 niets aan originaliteit ingeboet. Documentatie inzake het restauratieproces en het onderhoud is inbegrepen. Zelfs de correspondentie met de 1e Amerikaanse eigenaar is ingesloten!
Exterieur
We kunnen ons zo voorstellen dat er ook veel over en weer werd gepraat over het design van de beeldschone klassieker: met een ultra lage CW-waarde van 0,28 bleek de aerodynamica net zo efficiënt als die van de Chevrolette Corvette C6. Ruim 20 jaar lang kon geen fabrikant hieraan tippen! De Bertone carrosserie is vrij van roest, heeft correcte passingen en bevat prachtig plaatwerk. Het zilvergrijze lakwerk onderstreept het tijdloze karakter van Tipo 101.21, zoals de Giulia SS intern ook wel werd genoemd. De opvallend lage neus, sterk aflopende daklijn en opwaartse knik achter de portieren geven de Alfa Romeo een even krachtig als gestroomlijnd voorkomen. Bijzonder elegant zijn tevens de voorste wielkastranden, die als een pennenstreep zijn doorgetrokken tot ver in de schermen. De kuipvorm aan de achterkant heeft zelfs wel wat weg van de aerodynamische filosofie die de engineers van Scuderia Ferrari F1 momenteel hanteren. Gecombineerd met het chique chroomwerk staat één ding vast: naar deze Giulia Sprint Speciale blijven we kijken!
Interieur
Ook binnenin spat de originaliteit ervan af. Het donkerblauw lederen interieur is keurig verzorgd en nergens te betrappen op sporen van onbezonnenheid. Tegelijkertijd krijgt u er een flinke dosis patina bij cadeau. Een ideale mix van perfectie en historie! Het lederen dashboard was er enkel voor de Alfa Giulia SS 1600, iets wat zijn voorganger moest missen. De achterbank van dit exemplaar is zichtbaar niet of nauwelijks gebruikt en zelfs de radio is nog helemaal origineel!
Techniek
Dan de grootste verandering ten opzichte van de Giuletta Sprint Speciale: de techniek. Aan boord van de Giulia groeide de inhoud van de 4-cilinder naar 1.570 cc. Onze 1600 is kerngezond en beschikt over dubbele Weber 40 DCOE2 carburateurs, goed voor een vermogen van 112 pk. De meeste Giulia SS-modellen hadden schijfremmen aan de voorkant, zo ook deze. Geen overbodige luxe met een topsnelheid van circa 200 km/h… Een versnellingsbakrevisie verklaart de soepele bediening van de handgeschakelde 5-bak, zónder speling. Ook het differentieel is al eens volledig gereviseerd. Voor het onderhoud zijn uitsluitend originele Alfa Romeo onderdelen gebruikt en dat voelt u. Onze klassieker rijdt net zo heerlijk als dat hij eruitziet! Kom gauw voorproeven of proefrijden bij Prins, nu deze droomauto nog beschikbaar is…
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
3.0 V6 Carburateur EVO-pack | NL-geleverd
€ 29.900
| 2 owners | Nr. 243
€ 89.500
Monospecchio | 32-year-ownership
€ 174.500