Wie een strakke, goed onderhouden Alfa Romeo 75 3.0 V6 America in zijn of haar bezit heeft, is een echte baas. Dat is nu zo, en dat is altijd al zo geweest. Neem nu dit prachtexemplaar uit 1989, met een uniek lage kilometerstand: origineel in Zwitserland geleverd aan een directielid van Alfa Romeo. Dat kan toch geen toeval zijn…?! Het schitterende Grigio Medio Metallizzato lakwerk voegt een tijdloos tintje toe aan deze typisch 80s gestylede Berlina. Wordt het na aanschaf rijden of vooral ernaar kijken? Eén ding is zeker: de volgende eigenaar verdient niets dan respect…
Lees verderAlfa Romeo 75 3.0 V6 America Grigio Medio Metallizzato
Wie een strakke, goed onderhouden Alfa Romeo 75 3.0 V6 America in zijn of haar bezit heeft, is een echte baas. Dat is nu zo, en dat is altijd al zo geweest. Neem nu dit prachtexemplaar uit 1989, met een uniek lage kilometerstand: origineel in Zwitserland geleverd aan een directielid van Alfa Romeo. Dat kan toch geen toeval zijn…?! Het schitterende Grigio Medio Metallizzato lakwerk voegt een tijdloos tintje toe aan deze typisch 80s gestylede Berlina. Wordt het na aanschaf rijden of vooral ernaar kijken? Eén ding is zeker: de volgende eigenaar verdient niets dan respect…
Historie
In Amerika denken ze graag groots. Logisch dus dat deze toevoeging een plekje kreeg in de modelaanduiding, want de van 2,5 naar 3,0 liter opgeboorde V6-versie moest vooral een groter gat slaan naar de uitvoeringen met 4 cilinders in het front. De Alfa 75 America stuurt maar liefst 188 paarden richting de achteras: dat zijn 32 paarden méér dan de 2.5 voor elkaar kreeg. En het gat naar de krachtigste non-turbo 4-cilinder is zelfs 58 pk groot. Statement gemaakt. Geen wonder dat de oorspronkelijke eigenaar, een directielid van Alfa Romeo in Zwitserland, zich als een echte baas in deze sportieve 4-deurs liet vervoeren. Ook het onderhoud werd groots aangepakt, want de conditie is na al die jaren nog altijd uitstekend te noemen. Logischerwijs heeft de opvallend lage kilometerstand hier eveneens een groot aandeel in…
Exterieur
Met zijn scherpe design, strakke hoeken, stompe neus en hoge achterkant is de Alfa 75 duidelijk een opvolger van de Giulietta uit begin jaren 80. Toch laat de 75 het Alfa-hart extra snel kloppen, want de wigvorm is vele malen sterker en de details zijn zonder meer opwindend. Let bijvoorbeeld op de zwarte kunststof panelen die van voor tot achter zijn doorgetrokken, en eindigen in een karakteristieke kofferklepspoiler. Verder zijn de bumpers volumineuzer en is de doorlopende rode band tussen de achterlichten een typisch designkenmerk van de Romeo onder de klassieke sportsedans. Dit specifieke exemplaar staat op een set stoere velgen en draagt de elegante Grigio Medio Metallizzato met verve. De imposante side skirts en geprononceerde wielkasten maken het visuele feest compleet.
Interieur
Je kunt een Alfa Romeo nog zo grijs aankleden, een grijze muis zal het nooit worden. Zie het daarom als een statement dat óók de cockpit van onze 75 V6 America in deze tijdloze tint is uitgerust. Compleet met luxe lederen bekleding, een hoekig no-nonsense dashboard en veel, héél veel nostalgie. Welkom in de 80s! Overigens durven we niet met zekerheid te zeggen of de Italianen anno ’89 de intentie hadden om een 12 uur markering in het lederen stuurwiel te stikken. Echter, feit is dat het er wel degelijk zit. En in een andere kleur dan de overige (lichte) contraststiksels aan het roer. Wie laat binnenkort zijn of haar kruin tegen de Alfa badge in de hoofdsteunen leunen, fantaserend over het werkelijkheid laten worden van de “America dream”?
Techniek & performance
Menig kenner, liefhebber en fan zal het gevoel hebben zijn of haar meerdere te moeten erkennen in een topmodel als de Alfa Romeo 75 Quadrifoglio Verde. Niet de 3.0 V6 America-eigenaar: hij of zij weet dat het verschil tussen beide modellen slechts 4 pk is. Als gevolg daarvan snelt de America binnen 7,8 seconden van 0 naar 100 km/h. Verder haalt de 188 pk sterke 3,0 liter 6-cilinder een topsnelheid van 220 km/h op zijn sloffen. Maar misschien nog wel indrukwekkender is de manier waaróp: vol passie, vol beleving, met een karakteristieke roffel en super sportieve rijeigenschappen – mede dankzij achterwielaandrijving. Dít, dames en heren, is de klassieke definitie van de sportsedan. En daarmee basta.
Met vriendelijke groet,
team Prins.