Maar liefst 12 jaar was uw voorganger in het bezit van deze liefhebbersauto pur sang: een Alfa Romeo 75 uit 1986. Dit bleek echter niet lang genoeg, want de Bianco Argento sportsedan werd ingeruild op wéér een Alfa 75. Uiteraard uit de Prins stal. Dankbaar zijn we dat we nu dit exemplaar mogen aanbieden: een zeer mooie, nette en originele klassieker mét complete historie én alle boekjes. Bovendien is de Duitse Italiaan ongerestaureerd. Zó puur zagen we ze zelden! Wij leveren de 75 inclusief trekhaak, Pionier radio, elektrische ramen vóór en imitatie Ronal velgen. Laat maar stromen dat Alfa bloed!
Lees verderAlfa Romeo 75 1.6 Bianco Argento
Maar liefst 12 jaar was uw voorganger in het bezit van deze liefhebbersauto pur sang: een Alfa Romeo 75 uit 1986. Dit bleek echter niet lang genoeg, want de Bianco Argento sportsedan werd ingeruild op wéér een Alfa 75. Uiteraard uit de Prins stal. Dankbaar zijn we dat we nu dit exemplaar mogen aanbieden: een zeer mooie, nette en originele klassieker mét complete historie én alle boekjes. Bovendien is de Duitse Italiaan ongerestaureerd. Zó puur zagen we ze zelden! Wij leveren de 75 inclusief trekhaak, Pionier radio, elektrische ramen vóór en imitatie Ronal velgen. Laat maar stromen dat Alfa bloed!
Historie
Na de “Nuova Giulietta” uit 1977 was het in 1985 de beurt aan de Alfa 75: een no-nonsense, maar o zo karakteristiek gelijnde Berlina die qua design een belangrijke trend zette in het segment van de middenklasse sedan. Opvolger 155 was namelijk al net zo sportief, strak en rechthoekig gelijnd als deze. Al gaat volgens velen niets boven het origineel… De sterke wigvorm past ook helemaal in de tijdgeest van deze iconische jaren 80 Romeo, welke oorspronkelijk nieuw in Duitsland is geleverd. Het zou nog tot 2011 duren voordat dit exemplaar in handen kwam van een Nederlander, maar sindsdien zijn Alfa en Holland onafscheidelijk van elkaar. En terecht. Na 2014 heeft de auto niet meer op een andere naam gestaan! Wie volgt?
Exterieur
Deze zeldzaam mooie 1.6 is volledig onverprutst en beschikt over de originele Bianco Argento lak: de perfecte tint om de sedan zo tijdloos mogelijk te houden. De zwarte details op de zijkanten, van koplampen tot aan kofferklep, zijn typisch 75 en contrasteren subliem bij de zilvergrijze koets. Verder staat de Alfa klassieker op de hoogst populaire Ronal wielen, zij het een imitatieversie. Maar dat mag de (voor)pret niet drukken! De oranje band bovenlangs de achterlichtunits verraadt dat het om een pre-faceliftmodel gaat, waarvan de knipperlichten eveneens oranje kleuren. Zo origineel als de uitvoering is, zo puur is de conditie: deze Alfa Romeo 75 is nooit gerestaureerd! Hoezo, een unieke auto…?
Uitrusting
Meestal is de luxe aan boord van een klassieker minder fundamenteel dan in geval van een moderne auto. Toch vinden we het noemenswaardig dat deze Alfa 1.6 over zaken beschikt als elektrisch bedienbare voorruiten, een Pioneer audiosysteem én een trekhaak. Wie plannen heeft voor een zondagse tour hoeft de fietsen(drager) dus niet thuis te laten. Deze 75 is zowaar een praktische Alfa-klassieker! Verder zijn het dashboard, de grijze stoelbekleding, instrumenten en bedieningselementen zeer mooi en intact gebleven. Het 3-spaaks houten sportstuur past helemaal bij het DNA van de 4-deurs sport-Berlina!
Techniek
Het is misschien niet de meest spannende aandrijflijn van Alfa Romeo, maar de 110 pk sterke powerunit van deze 75 1.6 is betrouwbaar gebleken en komt heel prima van de plek. Net als de 4-cilinders met meer inhoud dan 1,6 liter, beschikt ons exemplaar over heuse Twin Cam technologie. Het karakteristieke geluid en de sportieve gasrespons zijn dus helemaal des Alfa’s. Net als de rijdynamiek, want… Achterwielaandrijving! Klaar om een glimlach op uw gezicht getoverd te krijgen?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
GT BB | Cerificate Ferrari | Perfect Maintenance | One of 299
€ 389.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500
1600
€ 23.500