Pure Italiaanse flair voorzien van een vleugje Deutsche Gründlichkeit: dit iconische meesterwerk van Bertone werd in 1969 nieuw in zijn geboorteland geleverd en in de periode 2007-2008 zowel optisch als technisch grondig gerestaureerd door de Duitse specialist genaamd Manfred Strecker. Zodoende verkeert de beeldschone Alfa Romeo 1750 GTV in werkelijk fabuleuze conditie! Gelukkig voor u bleef de originele kleurstelling intact, want de combinatie zilvergrijs exterieur met rood lederen interieur is even tijdloos als stijlvol. Na 15 jaar plezier ruilde de voormalig eigenaar zijn klassieke Gran Turismo Veloce bij ons in op een andere Italiaanse legende: de Ferrari Dino. Om nog maar even aan te geven bij wat voor fijnproever de Alfa GTV vandaan komt. Wie denkt een waardige opvolger te kunnen zijn?
Lees verderPure Italiaanse flair voorzien van een vleugje Deutsche Gründlichkeit: dit iconische meesterwerk van Bertone werd in 1969 nieuw in zijn geboorteland geleverd en in de periode 2007-2008 zowel optisch als technisch grondig gerestaureerd door de Duitse specialist genaamd Manfred Strecker. Zodoende verkeert de beeldschone Alfa Romeo 1750 GTV in werkelijk fabuleuze conditie! Gelukkig voor u bleef de originele kleurstelling intact, want de combinatie zilvergrijs exterieur met rood lederen interieur is even tijdloos als stijlvol. Na 15 jaar plezier ruilde de voormalig eigenaar zijn klassieke Gran Turismo Veloce bij ons in op een andere Italiaanse legende: de Ferrari Dino. Om nog maar even aan te geven bij wat voor fijnproever de Alfa GTV vandaan komt. Wie denkt een waardige opvolger te kunnen zijn?
Historie
De Alfa Romeo coupé betekende Bertone’s eerste écht grote project en meteen was het raak: de stoer gelijnde carrosserie bleek een schot in de roos. Sterker nog, met dit model is de legendarische Italiaanse ontwerper verantwoordelijk voor één van de meest iconische Alfa’s uit de rijke geschiedenis van het merk. In GTV-trim is sportieve Gran Turismo extra begerenswaardig, mede dankzij de dubbele ronde koplampen die hét handelsmerk vormen van deze uitvoering. De bijgeleverde originele documenten van dit specifieke exemplaar vertellen ons dat het avontuur van de 1750 GTV in 1969 in Italië begon. In 1995 verruilde de zilveren parel zijn thuisland voor Duitsland. Vervolgens zou het nog 12 jaar duren voordat bekend Alfa Romeo restaurateur Manfred Strecker het beste uit de coupé terug naar boven haalde. Tijdens het restauratieproces in de periode 2007-2008 is werkelijk geen onderdeel aan het toeval overgelaten: plaatwerk, techniek; álles werd aangepakt. De meegeleverde foto’s spreken voor zich…
Toen het werk van Strecker erop zat, viel een Belgische liefhebber c.q. fervent Alfist voor de Alfa 1750 Gran Turismo Veloce. Samen met zijn zoon maakte hij de mooiste tourritten in onder andere Italië en Engeland. Terwijl ze van avontuur naar avontuur reden, is de klassieke Romeo altijd in de best mogelijke staat gehouden. Dit zegt veel over de manier waarop deze mensen Bertone’s kunstwerk op wielen jaar in jaar uit hebben gekoesterd. Enkel een Ferrari Dino van Prins kon ervoor zorgen dat er na anderhalve decennia afstand werd gedaan van de GTV.
Exterieur
De populaire GT-reeks van Alfa Romeo uit de jaren 60 laat zich kenmerken door een hoekig design voorzien van strakke lijnen en gedrongen afmetingen. Vooral het rechte front met korte overhang geeft de klassieke coupé een stoere en krachtige uitstraling. De overhang aan de achterzijde is in verhouding juist een stuk groter, wat de Alfa een slank aanzien geeft. De Italiaanse meester genaamd Bertone gaf de GTV-uitvoering zelfs nog wat extra aandacht, wat resulteerde in dubbele in plaats van enkele ronde koplampen. Precies deze versie is de meest beroemde. Het zilvergrijze lakwerk is bovendien geheel origineel en de algehele staat van de carrosserie is zowaar subliem! Nergens valt de Alfa Romeo 1750 te betrappen op enige vorm van nalatigheid. Deze auto is zichtbaar met eindeloos veel passie gereden én onderhouden! Behalve dat de conditie van de zilveren koets smetteloos is, accentueert de kleurstelling het elegante karakter van de Italiaanse bella. Rijden is kopen, zien is geloven!
Interieur
Minstens zo oogstrelend is de samenstelling van het interieur: donkerrood lederen bekleding, een schitterende houtafwerking en details om van te watertanden. Let bijvoorbeeld op het Alfa logo op het 3-spaaks stuurwiel; de iconische badge lijkt als ’t ware te zijn opgenomen in het houten hart. Sowieso is de restauratie uitgevoerd door iemand met een hart voor mooie machines, want de chromen omranding van de tellers en meters op het dashboard en in de middenconsole glimmen u tegemoet, en de tuimelschakelaars + asbak onder de houten versnellingspook (ook mét Alfa Romeo logo!) zijn niet van nieuw te onderscheiden. De in de passagiersstoel verzonken hoofdsteun is een unieke eigenschap, maar de 1750 GTV niet vreemd. Achter het stuur of ernaast; zitten op de bordeauxrode zetels betekent automatisch genieten!
Techniek
Het is altijd fijn als de visuele kwaliteit correspondeert met de onderliggende techniek. Deze Alfa Romeo stelt geen moment teleur: de 1779 cc Twin Cam 4-cilinder lijnmotor is een lust voor uw ogen, oren én rechtervoet. De met 12 pk opgewaardeerde GT “Veloce” doet zijn naam eer aan, want hij hangt bijzonder lekker aan het gas. Maar bovenal is de staat ervan voortreffelijk, en hetzelfde kan worden gezegd over de besturing, aandrijflijn en manuele transmissie. Dankzij dit totaalpakket is de Alfa GTV 1750 een genot om mee onderweg te zijn. Uiteraard worden alle 120 paarden naar de achteras gestuurd voor de sportieve rijbeleving die u van een dergelijke macchina mag verwachten. Geen wonder dat de tourritten door uw voorganger vlot aan elkaar werden geregen! Nieuwsgierig als we zijn, vragen wij ons af welke plannen ú ermee heeft?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
2000 | Good condition
€ 27.500
1600
€ 23.500