Italiaanser dan dit wordt het niet: deze bijzonder nette Alfa Romeo GTV 1750 reed tot 2002 zijn kilometers in het land waar hij gebouwd is, om vervolgens met de eigenaar mee te verhuizen naar Nederland. Zijn opvolger heeft recentelijk nog veel aan de Alfa GTV laten doen, maar moet desondanks afscheid nemen van dit zilvergrijze pareltje wegens andere prioriteiten. Dit geeft u de kans om uw persoonlijke wish list bij te werken. Of misschien stond de Alfa GTV 1750 al bovenaan geparkeerd? Hoe dan ook, dit is een GT Veloce waarvan we verwachten dat die supersnel een nieuwe eigenaar gaat vinden. Of andersom. Wie opent de jacht op deze rasechte Italiaan?
Lees verderAlfa Romeo GTV 1750
Italiaanser dan dit wordt het niet: deze bijzonder nette Alfa Romeo GTV 1750 reed tot 2002 zijn kilometers in het land waar hij gebouwd is, om vervolgens met de eigenaar mee te verhuizen naar Nederland. Zijn opvolger heeft recentelijk nog veel aan de Alfa GTV laten doen, maar moet desondanks afscheid nemen van dit zilvergrijze pareltje wegens andere prioriteiten. Dit geeft u de kans om uw persoonlijke wish list bij te werken. Of misschien stond de Alfa GTV 1750 al bovenaan geparkeerd? Hoe dan ook, dit is een GT Veloce waarvan we verwachten dat die supersnel een nieuwe eigenaar gaat vinden. Of andersom. Wie opent de jacht op deze rasechte Italiaan?
Historie
De Alfa Romeo GTV 1750 op uw scherm komt rechtstreeks uit een heerlijke collectie. En het is niet de eerste keer dat hij tussen andere schoonheden een plek wist te vinden. Ook de Italiaanse eigenaar, die 20 jaar geleden naar Nederland verhuisde en zijn GTV meenam, bezat meerdere pareltjes. Echter, naar eigen zeggen was deze Alfa klassieker zijn favoriet. Kunnen we begrijpen… Het duurde dan ook nog tot 2018 voordat hij dit stukje Italiaanse trots te koop aanbood bij Prins. De huidige eigenaar wist de GT Veloce op waarde te schatten en heeft in december 2021 nog een hoop laten doen aan de stijlvolle coupé: banden, schokdempers voor + achter en ook de bougies werden vervangen. Verder zijn de carburateurs gereviseerd, zodat de 1750 Twin Cam aangedreven klassieker onderweg moeiteloos nostalgische Alfa Romeo gevoelens oproept.
Exterieur
Als er één model is dat symbool staat voor puur Alfa karakter, dan is dat de originele GTV wel. Deze 1750 uitvoering heeft dezelfde stoere contouren als elke andere uitvoering. De stompe neus, dubbele ronde koplampen en super stijlvolle coupé lijn zijn typerend voor het legendarische model en volledig te danken aan de kwaliteiten van fameus topontwerper Giorgetto Giugiaro – destijds in dienst van designbureau Bertone. Dit is niet zomaar een Alfa Romeo. Dit is een icoon. In het zilvergrijs komt het tijdloze koetswerk perfect tot zijn recht. Het is een tamelijk onderhoudsvriendelijke kleur. Bovendien is de glans nog helemaal intact. Dit is een samenstelling die nooit verveelt! Zelfs niet als u noodgedwongen de auto moet opofferen om andere investeringen te kunnen doen…
Interieur
Dat de Alfa GTV 1750 een serieuze smaakmaker is, wordt nog eens extra duidelijk bij het zien (lees: bewonderen) van het binnenwerk: de klassieke cockpit is bekleed met prachtig bruin leder, waaronder op de deurpanelen en schitterend vormgegeven stoelen. Het 3-spaaks houten stuurwiel van Hellebore is een lust voor het oog en sluit naadloos aan op de houtafwerking van het dashboard + de midden-/tunnelconsole. Karakteristieke tuimelschakelaars en een instrumentenpaneel enkel bestaande uit een duo van analoge klokken, maken het pure Alfa gevoel meer dan compleet. Wat een heerlijke (tijd)machine! Als dit geen nostalgie is…
Techniek & performance
Achter al deze Italiaanse charmes gaat prachtige techniek schuil: de 1779 cc grote 4-cilinder Twin Cam motor bruist van de energie en pompt 12 pk méér uit het levendige blok dan de ‘standaard’ GT Veloce uitvoering. De 1750 versie schopt het tot 120 pk vermogen, op de achterwielen uiteraard, want de Alfa Romeo GTV is een rijdersauto pur sang. Met grootse speelsheid en overtuiging zorgt de auto voor een meeslepende rijervaring. Dankzij de kenmerkende sound wordt er vanaf het eerste beste moment een innige band geschept met onze klassieker. Dit maakt ‘m een klasse apart! Wie volgt de huidige eigenaar in stijl op?
Cordiali Saluti,
Prins Classics.
1300 Sprint
€ 49.500
3.0 V6 America
€ 24.900
Maranello | Fiorano Handling Pack | Rollbar
€ 139.500