Unieke kans voor de klassieke Alfa liefhebber: een parel van een Alfa Romeo 164 3.0 V6 met een waterdichte onderhoudshistorie en… slechts één enkele eigenaar! De kleur is rood, Alfa Romeo rood. De conditie is 164% in orde en de historie volledig aanwezig. Het perfecte onderhoud maakt dat deze Romeo onder de jaren 80 / 90 sportsedans technisch net zo gaaf is als optisch. Inbegrepen zijn een elektrisch bedienbaar schuifdak en 3,0 liter aan atmosferische V6 pret. Wat. Een. Machine!
Lees verderAlfa Romeo 164 3.0 V6
Unieke kans voor de klassieke Alfa liefhebber: een parel van een Alfa Romeo 164 3.0 V6 met een waterdichte onderhoudshistorie en… slechts één enkele eigenaar! De kleur is rood, Alfa Romeo rood. De conditie is 164% in orde en de historie volledig aanwezig. Het perfecte onderhoud maakt dat deze Romeo onder de jaren 80 / 90 sportsedans technisch net zo gaaf is als optisch. Inbegrepen zijn een elektrisch bedienbaar schuifdak en 3,0 liter aan atmosferische V6 pret. Wat. Een. Machine!
Historie
De Alfa Romeo 164 deelt zijn basis met meerdere Italiaanse iconen, maar dat is hem niet aan te zien. Niemand minder dan Pininfarina tekende een unieke koets, waardoor het model sterk afwijkt van bijvoorbeeld de Fiat Croma en Lancia Thema uit die tijd. Van dat clubje verscheen de Alfa overigens als laatste op de markt: in 1987. Zo’n 10 jaar later nam opvolger 166 het stokje in stijl over, maar ook toen waren we de Alfa Romeo 164 nog lang niet zat. Deze pre-faceliftversie uit 1989 is te herkennen aan de originele, grote koplampunits. Chroom schittert door afwezigheid. Kortom, lekker puur. Gemiddeld is er iets meer dan 3.000 km per jaar met de knalrode 164 gereden. Zodoende staat de teller na 33 jaar net boven een ton. Extra bijzonder: elke kilometer staat op naam van dezelfde eigenaar! Hij liet zijn klassieke Alfa zeer punctueel onderhouden, waardoor hij er nu nog zo ongelooflijk fris bijstaat. Een zeldzaamheid!
Exterieur
Om het design van de Alfa Romeo 164 kunt u onmogelijk heen. Enerzijds vanwege de royale afmetingen, anderzijds vanwege de karakteristieke contouren. De grote middenklasse sportsedan is opvallend hoekig – geheel volgens jaren 80 traditie. Het grijze bumperwerk, waarvan de contrastkleur rechtstreeks wordt doorgetrokken in de panelen opzij, doet extra robuust aan. In dit geval zijn er tevens originele mistlampen in geïntegreerd aan de voorzijde, waardoor de Alfa helemaal áf is. Portiergrepen die precies op de taillelijn vallen en smalle achterlichtunits welke via een rode band met elkaar verbonden zijn, betreffen de andere unieke designkenmerken. In vurig Alfa rood laat de 164 zich van zijn beste kant zien, vinden we. En waarschijnlijk deelt menig liefhebber deze mening met ons… Wij durven ‘m wel aan!
Interieur
Kers op de taart is het beige lederen interieur: een traditionele Alfa Romeo combinatie! Op de algehele conditie valt niets af te dingen. Het binnenwerk is meer dan keurig, alle originele onderdelen zijn aanwezig en de lederen stoelen staan er nog mooi strak bij. Alfa Romeo werkte gedeeltes van de portieren ook in leer af. Het dashboard en lederen stuurwiel zijn zwart van kleur, net als de panelen tot en met de A-, B- en C-stijl. Dat laatste zorgt voor een extra knus gevoel aan boord van de grote Alfa Romeo 164. Want het is en blijft een ruime gezinsauto! De analoge klokken in het rechthoekige instrumentarium voegen een extra lading nostalgie toe aan deze unieke tijdmachine. Tijd om te rijden!
Techniek & performance
De 12-kleps Alfa V6 perst 184 pk uit het 3,0 liter blok en spurt daarmee binnen 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Met een topsnelheid van 230 km/h doet hij anno 2022 nog steeds sportieve zaken. De 6-cilinder is smeuïg van karakter met een rauw randje. Geheel tegen Alfa Romeo traditie in stuurt de 164 zijn paardenkrachten richting de vooras. Des te knapper dat het model zich tóch wist te onderscheiden in rijbeleving. Zeker in deze klasse deed én doet de Alfa 164 behoorlijk sportief aan, zonder oncomfortabel te worden. En zo klinkt hij ook: de sound is niet zo uitgesproken als een Quadrifoglio of GTA, maar hij kan op veel respect rekenen. Van u toch ook?
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
2000 | Good condition
€ 27.500
1600
€ 23.500