Maserati GranSport Spyder
Zó ziet een volmaakte schoonheid er dus uit. In volmaakte staat, met een volmaakte kleurstelling en een volmaakte historie. Deze auto is wellicht de mooiste GranSport Spyder die we ooit zagen. Terwijl we ongegeneerd staan te genieten van al dit moois slaat ineens het humeur 180 graden om als het besef komt: het zou zomaar kunnen dat we nooit meer een Maserati GranSport Spyder in het assortiment krijgen van dit uitzonderlijke kaliber. We wisten niet dat perfectie zó pijnlijk kon zijn… Geen wonder dat de voormalig, tweede (!) eigenaar compleet verzot was op de auto! Respect dat hij haar aan ons af wilde staan! Dat moet niet gemakkelijk zijn geweest, hoewel er een bloedmooie GranCabrio voor in de plaats kwam..
Exterieur
Over het prachtige design van Maserati’s GranSport, alsmede de 3200- en 4200-serie waarvan de Coupé en deze Spyder-versie afstammen, is al zo ongeveer alles gezegd en geschreven. Hoe uniek is het dan dat de auto ons na 20 jaar alsnog weet te verrassen. En met ons vermoedelijk vele anderen. Want wat is ze onwaarschijnlijk mooi in Grigio Nuvolari! U heeft het model nog niet eerder met deze kleur gezien? Dat kan kloppen: op speciaal verzoek van de klant voorzag de fabrikant dit schitterende exemplaar van een tint die niet in de GranSport brochure voorkwam. Sindsdien is Maserati zichzelf serieus gaan afvragen waarom ze de lak nooit actief hebben aangeboden. Zeker in combinatie met het Marrone dak!!
Interieur & uitrusting
Onder de Nero softtop wacht de volgende verrassing: de vol lederen Cuoio Sella bekleding (standaard half leder) is op zichzelf al een designhoogstandje. Laat staan in combinatie met de flamboyante vormen waar het GranSport-interieur om bekendstaat. En als we zeggen vol leder, dan bedoelen we ook écht vol leder, tot en met het achterschot, de roll bar en afdekkap achter aan toe.
Maar er zijn meer hoogwaardige materialen in de Maserati-cockpit te vinden: het stuurwiel, de tunnelconsole, alsmede het paneel rondom de instrumenten op de middenconsole, zijn uitgevoerd in carbon. Bianco biesjes steken fraai af bij de rest, ook bij de Nero vloertapijten. Comfortabele functionaliteiten als elektrische stoelverstelling inclusief verwarming, maken het leven aan boord van dit stijlicoon zowaar nóg aantrekkelijker. De bestuurderskant bevat tevens een memoryfunctie. Een cruise control en parkeersensoren achter maken de begeerlijke optielijst meer dan compleet.
Techniek & performance
En dan moet het mooiste nog komen! Rijden met de GranSport Spyder is als een sprookjeshuwelijk dat nooit voorbijgaat. Niet zolang de atmosferische 8-cilinder aan het werk is. Maserati perst 400 pk uit het 4,2 liter Ferrari V8-blok. Hiermee is een sprint van 0-100 km/h binnen 4,9 seconden mogelijk, evenals een topsnelheid die dicht tegen de 300 km/h aan schurkt. Indrukwekkend, echter, zonder het meeslepende motorgeluid hadden we de Italiaanse paarden nooit zo intens beleefd als nu. Want inderdaad, ook dat is volmaakt…
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo