Aan de zwarte uitdossing te zien lijkt deze bloedmooie Ferrari 599 GTB Fiorano tamelijk op safe te spelen, maar niets is minder waar: de Italiaanse supercar zit bomvol carbon en andere fijne opties. Binnenin werd zelfs geen optie overgeslagen als het om koolstofvezel gaat! De keramische remmen dwingen het steigerende zwarte raspaard tot een bizar snelle vertraging. Bijna net zo bizar als de algehele snelheidsbeleving aan boord van de Ferrari-V12. Deze GT-lookalike is zo hardcore als het maar kan!
Exterieur
Wij zijn vanaf dag één fan van de 599 GTB, om heel veel redenen. Te beginnen met de uitstraling: die is zelfs voor Ferrari begrippen ronduit verpletterend te noemen. De Italianen wisten een unieke mix te creëren van een puur snelheidswonder met prachtige aerodynamische elementen en een grand turismo achtig signatuur voorzien van een tijdloze styling. De belijning is spannend, klassiek en blijvend opwindend. Superlatieven schieten door ons hoofd, maar zien is geloven. Hierbij bent u van harte uitgenodigd…
In het zwart toont de meester onder de in serie geproduceerde 12-cilinder Ferrari’s van het vorige decennium zich een mysterieus wapen. Een wapen waarmee moeiteloos vrachten respect wordt afgedwongen. Ooit kunst op wielen mogen aanschouwen? Dit is uw kans! Let vooral ook eens op de geïntegreerde luchtsleuven in de geweldig lange motorkap en de ‘zwevende’ C-stijl die ‘los’ staat van de ruiten. De klassieke chromen grille, 20 inch Monolitic wielen en Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen maken het imposante plaatje meer dan compleet.
Interieur
Gelukkig voor de inzittenden raak je op de Fiorano cockpit evenmin uitgekeken. De Daytona Style stoelen zijn Nero van kleur, net als de rest van het interieur. De pedalen zijn van het geperforeerde aluminium soort en hier en daar valt er nog wat meer metaal te ontdekken. Voor de rest is nagenoeg alles uit leder opgetrokken, dan wel uit peperduur carbon vervaardigd. Dashboard afwerking, stuurwiel (inclusief LED Shift Indicator!), Shift Paddles, tunnelconsole, inzetstukken op de stoelen + deurpanelen; allemaal koolstofvezel. Dankzij de donkere tint blijft het racy binnenwerk een mysterieuze tint houden. Letterlijk. Wij houden ervan. In het verlengde van het knalgele Ferrari-logo midden op het stuurwiel, kleurt ook de rev-counter Giallo. Het is en blijft immers een product uit Maranello. Dat mag iedereen weten!
Techniek & performance
Terug naar waar het vooral om draait in een meesterwerk als de Ferrari 599 GTB: de performance. Voor de aandrijving zorgt een parel van een 6,0 liter V12-motor, goed voor een asfalt verpulverende 620 pk op de achteras. Atmosferisch welteverstaan, want de Fiorano stamt nog uit een tijdperk waarin de turbo geen vanzelfsprekendheid was. Daarmee behoort de 599 tot een uitstervend ras. Van stoppen wil de Ferrari echter niets weten. Hoewel, de keramische remmen doen echt wel hun best om dit steigerende paard te temmen. Maar wat wil je als je van 0 naar 100 km/h accelereert binnen 3,7 seconden en doordendert tot een magische 331 km/h? Een F1-Trac tractiesysteem en magnetische dempers helpen ondertussen al dit geweld in goede banen te leiden. Het is echter niet nodig om alíjd binnen de lijntjes te kleuren met de zwarte mysterie uit la bella Italia, als u begrijpt wat wij bedoelen…
Met hartelijke groet, Prins Esclusivo.