Menu
Menu
Favorites My Account
My Account

Alpina B10

Type
V8 | German car | Good condition
Transmission
Automaat
Mileage
79796 km
First registration
2000
Fuel
Benzine
Status
Sold
VAT Deductible
No

Alpina B10

Type
V8 | German car | Good condition
Transmission
Automaat
Mileage
79796 km
First registration
2000
Fuel
Benzine
Status
Sold
VAT Deductible
No

Prologue

Alpina is BMW wel vaker te snel af. Zo ook met de B10 V8, gebaseerd op de BMW 5 Serie E39. We hebben het dan nog niet eens zozeer over de performance, maar meer over het moment van aanbieden. Moesten petrolheads op de M5 wachten tot september 1998, Alpina bracht in 1997 al een heus topmodel op de markt met de B10 V8. De 4,6 liter 8-cilinder zou later nog verder worden verfijnd c.q. opgewaardeerd, en dat type staat nu bij Prins. De 347 pk sterke B10 werd op den duur voorbijgestreefd door de latere M5, echter het kwaad was toen al geschied: niet BMW’s Motorsport afdeling, maar voormalig ‘huistuner’ Alpina had namelijk de beste aandrijflijn voor de 5 Serie E39 ontwikkeld. Zelfs de M-divisie moest dit erkennen, want niet veel later klopten ze bij Alpina aan om hun techniek te ‘lenen’ voor in de nieuwe X5. De omgekeerde wereld… Inmiddels heeft Alpina de fabrieksstatus bereikt en dat is geheel terecht. Net zo terecht als uw interesse voor dit keurig onderhouden exemplaar, de originele Alpina striping en diverse fraaie opties zoals lederen stoelen met verwarming en memoryfunctie, navigatie, een schuif-/kanteldak en zelfs een autotelefoon is inbegrepen. Belt u ons voor een afspraak?

Read more
Summary
Technical details
Reviews

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Alpina B10 V8

Alpina is BMW wel vaker te snel af. Zo ook met de B10 V8, gebaseerd op de BMW 5 Serie E39. We hebben het dan nog niet eens zozeer over de performance, maar meer over het moment van aanbieden. Moesten petrolheads op de M5 wachten tot september 1998, Alpina bracht in 1997 al een heus topmodel op de markt met de B10 V8. De 4,6 liter 8-cilinder zou later nog verder worden verfijnd c.q. opgewaardeerd, en dat type staat nu bij Prins. De 347 pk sterke B10 werd op den duur voorbijgestreefd door de latere M5, echter het kwaad was toen al geschied: niet BMW’s Motorsport afdeling, maar voormalig ‘huistuner’ Alpina had namelijk de beste aandrijflijn voor de 5 Serie E39 ontwikkeld. Zelfs de M-divisie moest dit erkennen, want niet veel later klopten ze bij Alpina aan om hun techniek te ‘lenen’ voor in de nieuwe X5. De omgekeerde wereld… Inmiddels heeft Alpina de fabrieksstatus bereikt en dat is geheel terecht. Net zo terecht als uw interesse voor dit keurig onderhouden exemplaar, de originele Alpina striping en diverse fraaie opties zoals lederen stoelen met verwarming en memoryfunctie, navigatie, een schuif-/kanteldak en zelfs een autotelefoon is inbegrepen. Belt u ons voor een afspraak?

Historie
Het merk Alpina staat erom bekend de productieaantallen zeer laag te houden. Dit komt de exclusiviteit natuurlijk ten goede. Zo ook bij deze B10 4.6 V8: de krachtigste van de pre-faceliftversie. Met een oplage van iets meer dan 1.000 stuks is de kans klein dat u er één op openbaar asfalt treft. Toch is dit aantal naar Alpina maatstaven groot te noemen, en dat heeft alles te maken met de ongekende populariteit van dit specifieke type; nóg een signaal dat de prijs in de toekomst mogelijk wordt opgedreven. Over collectables gesproken: de voormalig eigenaar deed er meerdere van de hand om zijn nieuwe droom te kunnen verwezenlijken. Een droom die Ferrari 458 Spider heet. Mocht u zich afvragen waarom iemand een zeldzaamheid als de Alpina B10 4.6 V8 ooit zou wegdoen… Ook technisch gezien is B10 nummer 664 een prima deal: in 2020 heeft een officiële Alpina dealer een grondige check en groot onderhoud uitgevoerd nadat de Duitse supersedan naar Nederland was geïmporteerd. Van oorsprong is de klassieker Duits geleverd, een jaar later werd een uitstapje gemaakt naar Engeland (dit verklaart de mijlenteller), om vervolgens met open armen te worden ontvangen in hét autoland van Europa: Italië.

Exterieur
De keuze van Alpina om zich te richten op een comfortabele zakensedan uit de executive klasse is even opvallend als logisch. De BMW 5 Serie is immers bij uitstek geschikt om dagelijks mee op pad te gaan. In tegenstelling tot waartoe M Performance soms geneigd is, werd het comfort van de limousine niet de nek omgedraaid, maar juist gehandhaafd. Alpina heeft de perfecte balans gevonden tussen gerieflijkheid en sportiviteit, en dat komt één op één terug in de uitstraling van het model: afgezien van de iconische multi-spaakwielen, subtiele sportuitlaat, frontlipspoiler en sideskirts, is er nauwelijks aan het basisrecept van BMW getornd. Zelfs de kleurstelling is chic gehouden: zwart metallic. Oké, de goudkleurige striping en dito letters zorgen voor een groot contrast en maken dat een leek evengoed kan zien dat dit niet zomaar een 5 Serie is. Maar toch: een auto als de M5 is vele malen uitbundiger qua spoilers en skirts. En juist het ontbreken daarvan siert deze B10.

Interieur
Het binnenwerk is zowaar nog eleganter gehouden. Zitten doet u op verwarmde, zwart lederen sportstoelen die veel ondersteuning bieden zonder oncomfortabel aan te voelen.Een memoryfunctie zet de elektrische bestuurdersstoel automatisch terug in de gewenste positie. Verder is er veel wortelnotenhout én oog voor detail aan boord van de B10 V8. Het lederen stuurwiel bevat blauw/groen stikselswerk dat de identiteit van de Alpina al net zo duidelijk maakt als de badges. Let ook op de pijlen die naar boven en beneden wijzen… De brede middenconsole biedt alle ruimte voor een navigatiescherm met daarnaast nog een bedieningscluster. De bijna even brede tunnelconsole heeft een middenarmsteun met daarin een heuse autotelefoon geïntegreerd. Back to the80s/90s! Extra aandacht verdient het label aan het plafond waarop het productienummer prijkt. Mocht u even zijn ‘vergeten’ hoe speciaal dit collectors item is… Vlak erachter monteerde Alpina een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak. Wie geen tijd heeft om naar buiten te kijken of zich niet wil laten afleiden door zonlicht, kan altijd nog het scherm ervoor schuiven.

Techniek & performance
De BMW 5 Serie E39 staat erom bekend dat hij met kop en schouders boven de concurrentie uitstak. Qua wegligging, afwerking en veiligheid was het model in één klap maatgevend in zijn klasse. Directe concurrenten Mercedes en Audi mochten nog niet in de schaduw staan van misschien wel de beste 5 Serie ooit gebouwd. Dit maakt dat de basis van de Alpina B10 V8 al ongelooflijk goed en solide is. Toch slaagde het vroegere tuningbedrijf erin om de norm nog een stuk verder op te krikken. De performance-gedreven limousine kent een ongelooflijk soepele loop; de 347 pk sterke 8-cilinder heeft laag in de toeren al een explosie aan power klaarstaan, in tegenstelling tot de M5. Ook de verfijnde schakeltechniek maakt dat de Switchtronic automaat met veel meer souplesse van versnelling wisselt dan de Steptronic uit BMW’s eigen stal. Voor de 0-100 km/h sprint binnen 6,3 seconden hoeft u zodoende maar weinig moeite te doen. De topsnelheid van 262 km/h is zelfs hoger dan die van de begrensde M-tegenhanger. Bovendien is de 4,6 liter V8 met 32 kleppen een dijk van een krachtbron die nog heel wat jaren meekan. Wie gaat daar komende tijd maximaal van profiteren?

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Engine
4619cc 8 cilinder
Fuel
Benzine
Power
347 pk
Weight
1777 kg
Get a personalized quote

Request a quote

First name*
Vul uw voornaam in
Surname*
Vul uw achternaam in
Country of residence*
Fill in your country of residence
Phone number*
Vul uw telefoonnummer in
E-mail address*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Featured listings

May we advice?

We speak english, und Deutsch.

E-mail
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink