Gewetensvraag: hoe puur is uw autoliefhebberij nou eigenlijk echt? Dé manier om daarachter te komen staat nu bij Prins. Want wie het spartaanse karakter van deze Alfa Romeo 4C 1750 TBi op waarde weet te schatten, schaart zich onder een select groepje puristen dat voor niets minder dan de ultieme rijervaring gaat. De 240 pk sterke, lichtgewicht Alfa 4C is namelijk hét recept om elk zintuig optimaal te prikkelen. Echt, balsamico is er niets bij. Een koelvest is daarentegen niet nodig tijdens een verhitte rit, aangezien dit exemplaar af-fabriek wél is uitgerust met een airco. Ter compensatie monteerde Alfa Romeo meteen een carbon monocoque, om zo onder de magische grens van 900 kg te blijven. Dat is overigens exclusief bestuurder. Of moeten we vanaf vandaag ‘coureur’ zeggen?
Lees verderThe english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.
Alfa Romeo 4C
Gewetensvraag: hoe puur is uw autoliefhebberij nou eigenlijk echt? Dé manier om daarachter te komen staat nu bij Prins. Want wie het spartaanse karakter van deze Alfa Romeo 4C 1750 TBi op waarde weet te schatten, schaart zich onder een select groepje puristen dat voor niets minder dan de ultieme rijervaring gaat. De 240 pk sterke, lichtgewicht Alfa 4C is namelijk hét recept om elk zintuig optimaal te prikkelen. Echt, balsamico is er niets bij. Een koelvest is daarentegen niet nodig tijdens een verhitte rit, aangezien dit exemplaar af-fabriek wél is uitgerust met een airco. Ter compensatie monteerde Alfa Romeo meteen een carbon monocoque, om zo onder de magische grens van 900 kg te blijven. Dat is overigens exclusief bestuurder. Of moeten we vanaf vandaag ‘coureur’ zeggen?
Exterieur
Een bloedstollende auto verdient een bloedstollende lak: Rosso Alfa is de naam van de vuurrode carrosseriekleur op deze 4C 1750 TBi. Kenners zullen beamen dat dit ook zomaar een product uit Maranello had kunnen zijn. Maar dan wel een miniatuur versie, want de Alfa Romeo 4C is beduidend compacter dan de concurrerende raspaarden. Het is de charme van dit model. Het maakt de sportauto pur sang immers wendbaarder en behendiger; ideaal voor dagelijks gebruik dus. En dat niet alleen… Design-technische hoogstandjes als de luchtinlaten achter de portieren, stijlvolle aerodynamica en diffusor achter met aan weerszijden een sportuitlaat, misstaan evenmin op het circuit. Ook de geïntegreerde achterspoiler moet helpen de lichtvoetige Alfa aan het asfalt te laten plakken in bochten waar meer downforce gewenst is. Karakteristiek ontworpen velgen in 2 wielmaten (18 inch voor, 19 inch achter) met daaromheen plat P Zero rubber symboliseren grip met voldoende ruimte voor speels plezier.
Interieur
Wie zich laat wegzakken in de diepliggende zetels van de carbon monocoque, heeft uitzicht op een minimalistisch ontworpen 2-spaaks afgevlakt stuurwiel voorzien van Nero leder, Alcantara en Rosso stiksels. Dit is dan ook meteen het meest luxe aan deze Alfa 4C, want de gehele cabine is zodanig ingericht dat het maximale gewichtsbesparing oplevert. Let daarbij bijvoorbeeld ook op de flinterdunne portierbekleding en koolstofvezel delen eronder. Rosso stiksels in stoelen en dito badges in de hoofdsteunen doen hun best het doelgerichte interieur een beetje op te fleuren. Lukt heel aardig. Maar ra ra, wat doen we het liefst in een Alfa Romeo cockpit? Precies: sturen.
Opties & extra’s
Zelden juichen we een karige optielijst toe. Voor de Alfa Romeo 4C 1750 TBi maken we wat graag een uitzondering: elke extra gram aan gewicht is namelijk direct voelbaar in de rijkarakteristieken en gaat ten koste van de pure rijsensatie. De airconditioning kan nogal eens van pas komen tijdens een zinderende tour door de bergen of op de baan. Voor de rest draait het enkel om 4 wielen, een stuur en 2 pedalen. Oh, en de krachtbron niet te vergeten…
Techniek & performance
Zonder de 240 opzwepende paarden achter u is dit knappe staaltje Italiaanse design immers nergens. De 4-cilinder 1750 TBi turbomotor heeft zich ontpopt als één van de meest begerenswaardige powerunits van Alfa Romeo uit de moderne tijd. Ook de 350 Newtonmeters zijn explosief genoeg om de achterwielaangedreven machine kortstondig uit te laten stappen in bochten. Vanwege de bescheiden kilo’s is de 2-zitter gelukkig uitermate goed te controleren en op te vangen. Sowieso laat deze Romeo zich met ongekende precisie positioneren in bochten. Dit in combinatie met het extreem lage zwaartepunt + dito zitpositie, maakt dat de Alfa 4C te besturen is met uw derrière. Ervaren coureurs begrijpen wat we hiermee bedoelen… Versnellen van 0 naar 100 km/h kan binnen 4,5 seconden. Met de 6-traps TCT-transmissie in zijn hoogste versnelling, stuift de kart-achtige supercar door tot een top van 258 km/h. Van porpoising ontbreekt ondertussen ieder spoor…
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
5.0 V8 SC Autobiography | Panoramadak | 360 cam | Meridian audio | Standkachel | Elektr. trekhaak | Head-up
€ 129.500
4.0 V8 | Premium audio | 360 cam | Q-color
€ 229.500
Superfast | Carbon seats | JBL | Carbon ext. + int. | Pass. Display | Lift | Camera
Prijs op aanvraag