Vanderhall Venice Blackjack
Zeg je Wim Prins, dan zeg je 100% rijplezier. Precies dat is ook het uitgangspunt van de lekker eigenwijze autobouwer genaamd Vanderhall. Het van oorsprong Amerikaanse merk (sinds 2010) bedacht een nichemodel in het nichesegment, maar geheid dat veel liefhebbers voor deze gloednieuwe, handgemaakte Vanderhall Venice Blackjack te porren zijn. Het gaat hier immers om puur rijplezier, met een spectaculaire pk-/gewichtsverhouding van 175 pk/645 kg. En dat past team Prins wel.
Hier kruisen onze wegen, met als resultaat dat we verheugd zijn u te mogen melden dat het merk Vanderhall in Nederland terug van weggeweest is. Per heden exclusief leverbaar via Prins Esclusivo! Vanderhall “minded”, maar nog oriënterende? Er komen meerdere modellen beschikbaar, waaronder een Nardo-Grey Vanderhall GTS inclusief cognac interieur en een zwarte Vanderhall Edison2 met pure elektrische aandrijving. Dus informeer gerust naar wat er nog meer verkrijgbaar is óf komt!
Historie
Een sportauto met 0 voorgaande eigenaren mag dan weinig historie hebben, de geschiedenis van Vanderhall is wel degelijk de moeite waard. Zoals de naam doet vermoeden heeft de oprichter Nederlandse roots. Het bedrijf is echter hartstikke Amerikaans en komt uit Utah. Autogekken als we zijn, kwam de nieuwe Nederlandse distributeur bij Prins uit als verkoop- en aftersalespunt. Een speciaal geselecteerde Vanderhall dedicated specialist is in opleiding bij het Europese Vanderhall hoofdkantoor in Duitsland en neemt in de toekomst het onderhoud plus de kleine en grote reparaties voor zijn rekening. Maar zoals gezegd is daar voorlopig nog geen sprake van, want deze prachtige Vanderhall Venice (vernoemd naar de gelijknamige buurt in Los Angeles) is hartstikke nieuw! Een fijne bonus is het fiscale voordeel: omdat de bloedsnelle driewieler als motorfiets staat ingeschreven, betaalt u 10 euro aan wegenbelasting per maand. Rijbewijs B volstaat echter om onze Vanderhall de sporen te geven, mits in het bezit vóór 2013. Daarna is rijbewijs A noodzakelijk.
Exterieur
Elke Vanderhall is “handmade American”. Dit betekent dat geen exemplaar hetzelfde hoeft te zijn. Hoe exclusief wilt u het hebben? De Venice Blackjack uitvoering, inclusief lagere “Speedster Style” voorruit, komt het dichtstbij het gevoel op een motorfiets te zitten, maar een helm is niet verplicht. Met zijn sigaar-achtige, klassiek vormgegeven neus, LED-lampen (optie) en open wielkasten is de Vanderhall Venice op z’n zachtst gezegd een eyecatcher. Alsof de Amerikanen een retromodel in een hypermodern jasje hebben gestoken. Maar het meest bijzondere aan deze driewielige roadster is natuurlijk de achterzijde, waar u slechts één velg aantreft. Wel een hele mooie overigens: volledig zwart gespoten, in lijn met de non-metallic Obsidian Black carrosserielak. Net als de 18 inch wielen, zijn de Side Pipes van het uitlaatsysteem voorzien van een Satin Black laklaag. Stuk voor stuk maken ze deel uit van het Blackjack pretpakket. Let ook op de zwarte tankdop achterop. De Matt Black striping inclusief Blackjack insigne voorkomt dat u deze Vanderhall met een andere verwart. Yeah right, alsof dat überhaupt nog mogelijk is.
Interieur
De dubbele rolbeugel stelt toekomstige passagiers gerust: de single-seater lookalike biedt plaats aan twee personen. Aan boord treft u een lekker basic interieur zonder overbodige toeters en bellen. Alles in de Vanderhall machine is gericht op drie dingen: rijden, rijden en nog eens rijden. Elk detail is zwart, met uitzondering van enkele vintage tuimelschakelaars, het Vanderhall opschrift op het zwart lederen 3-spaaks sportstuurwiel en natuurlijk het gele Venice logo. “Less” is zeker “more” in de minimalistisch ontworpen cockpit. Zelfs portieren schitteren door afwezigheid. Kwestie van over de dorpel heen stappen, de juiste positie innemen in de met Black V-Tex beklede stoel en uw voet van de Satin Black voetsteun halen…
Techniek & performance
Wie ooit had gedacht de 0-100 km/h sprint binnen 4,5 seconden te kunnen volbrengen met een 175 pk sterke 1,5 liter 4-cilinder turbo-benzinemotor, had naar het casino moeten gaan. Dat is nu niet meer nodig, want de Blackjack is hier. De sensationele driewieler haalt een topsnelheid van 225 km/h en dat is vrij bizar te noemen voor een lichtgewicht sportauto van slechts 645 kg. Ja, natuurlijk zegt dit nog véél meer over het snaarstrakke bochtengedrag! Elke andere autofabrikant die claimt Go-Kart-achtige rijeigenschappen in haar straatlegale modellen te hebben geïntegreerd, wordt dankzij de Vanderhall Venice Blackjack met de staart tussen de benen naar huis gestuurd. Wanneer komt u bij ons langs om te kijken hoe het écht moet?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo