De Porsche Cayenne Turbo is dé sportauto onder de SUV’s. Om dit optisch wat meer kracht bij te zetten, mag een heuse coupé-variant uiteraard niet ontbreken. Met de Porsche Cayenne Turbo Coupé heeft het iconische sportwagenmerk een explosieve mix in handen. Letterlijk, want de 550 pk sterke Turbo is een waarachtig kanon op wielen. Dit exemplaar is zowaar de overtreffende trap dankzij een verpletterende rits opties. Veel daarvan zijn puur en alleen gericht op prestaties. Kortom, helemaal des Porsches. Enkele highlights: een sportuitlaat, achterasbesturing, carbon dak + diffusor, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Benieuwd naar de hele (was)lijst? Lees dan verder!
Exterieur
We leven in een wereld waarin crossovers het voor het zeggen hebben. Het ene na het andere nichemodel wordt geïntroduceerd en het hangt van kruisbestuivingen aan elkaar. Koploper in deze trend is misschien wel Porsche. Hielden we ons sportieve autohart vast met de komst van de 1e generatie Cayenne, inmiddels is een SUV inclusief race-DNA meer dan geaccepteerd en zijn we alweer toe aan generatie nummer 3. Voor het eerst wordt deze vergezeld door een extra carrosserievariant: de Cayenne Coupé. Met zijn aflopende daklijn zien we er wel wat 911 in. Andere Elfer invloeden zijn er in de vorm van een doorlopende LED-balk tussen beide achterlichtunits in. Een Turbo-opschrift schittert door afwezigheid, maar het is er toch écht één. Bescheiden kunnen we deze Cayenne Turbo Coupé dan ook allerminst noemen met zijn SportDesign sideskirts en 22 inch grote Sportpack wielen. De knalgele remklauwen erachter vertellen iets over het bizarre stopvermogen van deze Duitse geweldenaar. Erg racy zijn natuurlijk de carbon diffusor en dito dak. Omdat elke gram telt bij het leveren van topprestaties…
Interieur
Welkom in een écht Porsche-interieur: strak, hoogwaardig en hartstikke zwart. Naast héél veel zwart leder – voorzien van een voorzichtig contrasterende Zilver Pepita afwerking, vindt u Alcantara stuur- en hemelbekleding aan boord van de Cayenne Coupé Turbo. Verder heeft ook hier Porsches racedivisie huisgehouden, getuige het carbon interieurpakket inclusief lichtgewicht sierlijst op het dashboard. Het Sport Chrono klokje in het midden daarvan bevestigt dat hier geen sprake is van toeval. Het is deze Porsche menens.
Opties & extra’s
Behalve door middel van Alcantara, carbon en een Sport Chrono Pack, onderscheidt onze Cayenne Coupé zich met opties zoals een verwarmde voorruit, Lane Assist, Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS+), Porsche Communication Management (PCM) en Adaptive Cruise Control. Daarnaast heeft u vanuit de Adaptieve Sportstoelen uitstekend zicht op zowel de Head-up Display als de Surround View Camera – een onderdeel van Park Assist. De combinatie Apple CarPlay en Bose Surround Sound System garandeert een geluid waar u blij van wordt. Al moeten we bekennen dat de sportuitlaat wat dat betreft ook al afdoende was geweest…
Techniek & performance
Voor de overige opties moeten we teruggrijpen op de intro: een Coupé-SUV uitrusten met keramische remmen, achterasbesturing en PDCC is een serieuze zaak. Het betekent dat de 550 pk sterke 4,0 liter V8 in het vooronder niet alleen maar uitblinkt in rechte lijn snelheden. Sterker nog, de Cayenne Turbo gaat als op rails! Geen overbodige luxe overigens, als je binnen 3,9 tellen van 0 op 100 km/h ligt en de 286 km/h aan kunt tikken. Al is afremmen voor een bocht minstens zo indrukwekkend. Met PCCB zet Porsche zelfs een heuse benchmark binnen zijn segment. We hadden niet anders verwacht van de legende uit Zuffenhausen…
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.