Het had niet veel gescheeld of deze uniek mooie, Porsche 911 S was nooit in ons assortiment verschenen. Na 28 jaar kon de voormalig eigenaar namelijk nog immer geen genoeg krijgen van de prachtige karakteristieken van ‘zijn’ 911 S 2.4: het absolute topmodel onder de “Sport” uitvoeringen van de klassieke Elfer begin jaren 70. Hoe hebben we deze liefhebber pur sang dan tóch zo ver kunnen krijgen? De man had nog één droom: een keer een Ferrari bezitten… Dat de liefde voor zijn – inmiddels ingeruilde – Porsche 911 ver ging, blijkt wel uit de fantastische en tevens volledig originele conditie van deze Classic. Veel werd er niet mee gereden, maar dat weerhield de 2e en laatste (!) eigenaar er niet van om de 911 S perfect te laten onderhouden door een Porsche specialist. De Geburtsurkunde is aanwezig als bewijs van originaliteit. Al heeft een beetje kenner dat niet nodig om te begrijpen dat dit écht een uniek exemplaar is…
Lees verderPorsche 911 S 2.4 Seeblau
Het had niet veel gescheeld of deze uniek mooie, Porsche 911 S was nooit in ons assortiment verschenen. Na 28 jaar kon de voormalig eigenaar namelijk nog immer geen genoeg krijgen van de prachtige karakteristieken van ‘zijn’ 911 S 2.4: het absolute topmodel onder de “Sport” uitvoeringen van de klassieke Elfer begin jaren 70. Hoe hebben we deze liefhebber pur sang dan tóch zo ver kunnen krijgen? De man had nog één droom: een keer een Ferrari bezitten… Dat de liefde voor zijn – inmiddels ingeruilde – Porsche 911 ver ging, blijkt wel uit de fantastische en tevens volledig originele conditie van deze Classic. Veel werd er niet mee gereden, maar dat weerhield de 2e en laatste (!) eigenaar er niet van om de 911 S perfect te laten onderhouden door een Porsche specialist. De Geburtsurkunde is aanwezig als bewijs van originaliteit. Al heeft een beetje kenner dat niet nodig om te begrijpen dat dit écht een uniek exemplaar is…
Historie
Het heldere Seeblau lakwerk krijgt een ironisch tintje, wetende dat uw voorganger afscheid nam van zijn Porsche nadat hij hem bij aflevering eigenhandig op de pont had gereden, uitstapte en nooit meer achterom keek. Het deed hem simpelweg té veel pijn om zijn oude liefde achterop onze trailer te zien vertrekken. Ook al kocht de man er een Ferrari voor terug, hij was vastbesloten dat de 911 Classic weg mocht op één belangrijke voorwaarde: enkel een liefhebber van hetzelfde kaliber krijgt de kans om zich de volgende, slechts 3e eigenaar te mogen noemen van dit prachtexemplaar. Hierbij doen we een oproep… Oorspronkelijk werd de Porsche in 1972 nieuw geleverd in Duitsland. Dit betekent dat de 1e eigenaar maar liefst 24 jaar in het bezit was van de 911 Sport 2.4. Zijn opvolger, aan wie hij de Porsche destijds rechtstreeks verkocht, ging hier met nog eens 4 jaar overheen. Wie deze lijn wil doortrekken zal de komende 32 jaar dus gaan genieten van de klassieke Elfer. Belooft u de Geburtsurkunde gedurende deze periode een veilige plek te geven? Grote kans namelijk dat een originele 911 S tegen die tijd nóg meer waard is…
Exterieur
Tegenwoordig geven Porsche rijders een heus designstatement af door zogenoemde Fuchs-wielen onder hun moderne 911 te laten monteren. Maar er was eens een tijd dat dit karakteristieke velgontwerp vernieuwend in plaats van retro was. Een tijd die zowaar begon met de S-versie van de Porsche 911. En eerlijk is eerlijk: geen auto waar de velgen beter onder staan dan deze 911 Classic! De zilveren spaken met zwarte omranding steken bovendien fraai af bij het helderblauwe koetswerk. Zoals de ultra lage kilometerstand doet vermoeden verkeert de Seeblau gespoten carrosserie in werkelijk voortreffelijke conditie en betreft het nog een tamelijk zeldzame tint ook. De S-aanduiding achterop de motorkap en 2.4 badge in het luchtrooster bevestigen dat dit niet ‘zomaar’ een klassieke 911 is. Ze hebben dezelfde chromen finish als de uitgeschreven merkaanduiding (tegenwoordig ook hot op nieuwe modellen), raamomlijsting, enkele buitenspiegel links, en natuurlijk de buitenste randen van de bumpers + dorpels. We hebben het weleens over de kenmerkende ronde koplampen en het iconische silhouet van de 911. Dít is de bakermat!
Interieur
Niet alleen aan de buitenkant is het kleurgebruik opvallend te noemen: het kunstlederen interieur is namelijk Beige uitgevoerd. En ook die is matching colors! Kortom, nog helemaal zoals hij af-fabriek is geleverd. Sinds de 911 Classic is het tevens traditie om 5 separate tellers en meters naast elkaar te monteren in één geclusterd instrumentenpaneel. Porsche heeft zich er net zo aan vastgeklampt als aan de ronde lichtunits. En terecht, want het is een geweldige karakteristiek. Minstens zulke nostalgische gevoelens krijgt u bij de ventilatieschuiven en klassieke Becker radio; uiteraard allemaal origineel…
Techniek & performance
Zeggen we 911 klassieker, dan zeggen we luchtgekoelde motor(roffel!). Een 6-cilinder boxer om precies te zijn. In de “Sport” leverde de krachtbron 160 tot 190 pk vermogen, afhankelijk van het modeljaar en de cilinderinhoud. Onze serie is dan ook degene die u hebben wilt: 2,4 liter groot (afgerond naar boven) en met 190 paarden gekoppeld aan een verder gefinetunede manuele transmissie inclusief 5 versnellingen. Speciaal voor deze latere serie 911 S werd een mechanische brandstofinjectie ontwikkeld. Belangrijker is echter de sterk verbeterde handling en stabiliteit op hogere snelheid. Stuk voor stuk kenmerken die u zult koesteren, in plaats van ze dagelijks uit te proberen… Deal?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
2000
€ 49.500
2.0 QV | NL-auto | 20 jaar in bezit
€ 21.900
Monospecchio | Low mileage!
€ 179.500