Porsche 911 Turbo
Indrukwekkender dan de nacht. Sneller dan het licht. Deze prachtige Porsche 997 Turbo in Midnight Blue is de Porsche waar iedere diehard 911-fan al sinds lange tijd droomt: subliem samengesteld én onderhouden, origineel Nederlands geleverd, vol karakter en mét handgeschakelde transmissie! Mede dankzij een indrukwekkende optielijst bedroeg de nieuwwaarde van al dit moois in 2009 meer dan 240.000 euro…
Om aan dit bedrag te kunnen komen is alles in het leder besteld, een schuifdak en stoelventilatie werden fanatiek afgevinkt, en uiteraard mag Sport Chrono Plus evenmin ontbreken. Het enige wat deze waanzinnige supercar nog mist is een nieuwe eigenaar; dat wordt dan de 3e!
Exterieur
Niets is zo herkenbaar als een Porsche 911. Het model is een begrip en de bekendste sportwagen aller tijden. De 997 is het resultaat van vele jaren ervaring en diverse krachtige evoluties. De auto heeft al het karakter van zijn voorgangers, maar is beter, sneller en – wat ons betreft – ook mooier. Zeker in Midnight Blue. De chique donkerblauwe tint op de carrosserie gaat gepaard met fraai gepolijste Turbo-wielen in maatje 19 inch en daarachter rode remklauwen. Een schitterend contrast. Smaakvol ook, en dat maakt deze 911 Turbo des te specialer. We zijn immers gewend om het topmodel onder de Elfers te aanschouwen in een stoere zwarte, zilveren of grijstint. En anders in opvallend rood of geel. Maar donkerblauw? Nee, daarin zien we de opper-997 zelden tot nooit. Alleen al om die reden zou deze Prinselijke Porsche uw 1e keus moeten zijn…
Interieur
Zijn er nog meer redenen dan? Zeg dat wel: het binnenwerk is al minstens zo uniek. Zoals in de intro vermeld kent zo ongeveer elk detail een lederen afwerking. Nog mooier is dat de kleur van het leer Ocean Blue is. Stoelen, dashboard, deurpanelen, dakhemel, dorpels, middenconsole, middenarmsteun (inclusief Turbo insigne) en zelfs de omlijsting van de speakers werd niet vergeten: allemaal in het leder. Blue Ocean leder. Om het plaatje compleet te maken bevatten de vloertapijten dezelfde soort tint. Terwijl de lichte contraststiksels optisch juist aansluiting vinden bij aluminium pookknop, handremhendel en RVS-instaplijsten. Bij het in- én uitstappen licht het ingebouwde Turbo-logo in de dorpels fraai op. Aan alles is gedacht…
Opties & extra’s
De 997 is een moderne machine, maar de Porsche telefoon roept nostalgische gevoelens op. Gaaf! De stoelen zijn zowel te verwarmen als te ventileren, zodat u er altijd comfortabel bij zit tijdens het doen van een belrondje. Een elektrische bedienbaar schuifdak en Cruise Control zijn eveneens inbegrepen, maar de liefhebber zal toch vooral warmlopen voor het Sport Chrono Plus pakket. En terecht!
Techniek & performance
Het uurwerk midden op het dashboard zorgt voor een extra drive om rondetijden scherper te stellen. Maar ook wanneer u niet op het circuit bivakkeert, is de Porsche 911 Turbo een auto die inzittenden genadeloos laat grijnzen van oor tot oor. Natuurlijk, de 3,6 liter boxermotor klinkt zoals een Porsche hoort te klinken. Echter, het zijn de 480 pk’s achterin die het geluid omzetten in snelheid. Hoge snelheid: van 0-100 km/h binnen 3,9 seconden tegenover een topsnelheid van 310 km/h!
De 6 cilinders liggen, zoals de typeaanduiding aangeeft, aan de beademing. En dat merk je. De acceleratie ís niet alleen sensationeel, het voelt ook vele malen explosiever dan bij een non-turbo 997, wat weer ten goede komt van de rijbeleving. Mede dankzij vierwielaandrijving blijft de Porsche, ondanks al deze superkrachten, als het ware aan het asfalt plakken. Met die scherpe rondetijden komt het dus wel goed! Wie wil dat zelf eens proberen?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.