Heerlijk puur en no-nonsense: deze prachtige pre-facelift Porsche 991 Carrera 4S Cabriolet is de laatste in zijn soort met zijn non-turbo boxermotor. Bovendien is ‘der Elfer’ in traditionele Porsche kleuren uitgerust. Stiekem maakt deze samenstelling ‘m spectaculairder dan menigeen zou denken! Des te meer aandacht gaat er bijvoorbeeld uit naar de sportuitlaat af-fabriek, sportstoelen met memorypakket, Sport Chrono Pack Plus en heel veel meer opties die in het teken staan van compromisloos rijplezier. Zaken als PASM, PDLS, PTV+ en PADM kunt daar eveneens toe rekenen. Bose audio uit en 400 paarden aan alstublieft; dat is de enige manier om dakloos voluit te genieten van heroïsche 911-klanken!
Lees verderPorsche 911 Carrera 4S Cabriolet 991
Heerlijk puur en no-nonsense: deze prachtige pre-facelift Porsche 991 Carrera 4S Cabriolet is de laatste in zijn soort met zijn non-turbo boxermotor. Bovendien is ‘der Elfer’ in traditionele Porsche kleuren uitgerust. Stiekem maakt deze samenstelling ‘m spectaculairder dan menigeen zou denken! Des te meer aandacht gaat er bijvoorbeeld uit naar de sportuitlaat af-fabriek, sportstoelen met memorypakket, Sport Chrono Pack Plus en heel veel meer opties die in het teken staan van compromisloos rijplezier. Zaken als PASM, PDLS, PTV+ en PADM kunt daar eveneens toe rekenen. Bose audio uit en 400 paarden aan alstublieft; dat is de enige manier om dakloos voluit te genieten van heroïsche 911-klanken!
Exterieur
Zoveel als er aan de techniek veranderde van de gefacelifte 991.2, zo subtiel zijn de wijzigingen aan de buitenkant. Qua looks is onze Carrera 4S Cabriolet dus nog net zo bij de tijd als zijn opvolgers. De evolutie met voorganger 997 is echter enorm sterk, refererend aan de flink breder geworden carrosserie van de 991. De geprononceerde wielkasten zijn bovendien beter gevuld dan ooit: onze 4S Cabrio staat op 20 inch 911 Turbo Design wielen. Ook de karakteristieke lichtstrip tussen de achterlichtunits in kunnen we waarderen, bekend van vroegere 4S-modellen. Het rood contrasteert tevens subliem met de Diepzwarte lak, en sluit naadloos aan op de remklauwen die vurig shinen achter de gepolijste velgen. It’s all about the details! En precies daarom beschikken de PDLS-koplampen over een donkere koplampbehuizing. Kan het nog mysterieuzer? Jawel: dak + lamellen in de motorkap achter zijn eveneens zwart, en van een model- of typeaanduiding ontbreekt ondertussen ieder spoor. Veel puurder dan dit wordt het niet!
Interieur
De zwart lederen uitrusting van onze Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet doet al net zo weinig moeite om op te vallen. Totdat het besef komt dat de vollederen zetels weldegelijk afwijken van alles wat ‘standaard’ is. De uitgebreid verstelbare Sportstoelen zitten meer dan voortreffelijk en vormen 2 van in totaal 4 zitplaatsen. Hoe realistisch het is dat er iemand achterin plaatsneemt hangt helemaal af van hoe vaak u de vraag nog wilt krijgen of er een rondje met u mee kan worden gereden… Aan de afwerking en kwaliteit zal het overigens allerminst liggen: bovenzijde dashboard, middenarmsteun, portierbekleding; het is allemaal voorzien van hoogwaardig leder. Zwart welteverstaan. Hetzelfde geldt overigens voor het SportDesign stuurwiel, al bevat deze fraai contrasterende aluminium dubbelspaken. Datzelfde aluminium komt terug in de vorm van sierlijsten op dashboard en portieren. En ook de afwerking van de tunnelconsole doet hightech aan. Zo breed als de dorpels met aluminium Carrera 4S instaplijsten zijn, zo laagdrempelig is het karakter van de 991. Kom vooral aan boord van deze mooie cabrio en laat uw hoofd rusten tegen de befaamde Porsche wapens in de hoofdsteunen. Vroeg of laat (eerder vroeg) komt u er toch wel mee in aanraking!
Opties & extra’s
Daarmee zijn we er nog (lang) niet qua opties, want de meeste andere extra’s staan puur en alleen in het teken van presteren. Waaronder Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) en Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) – ook wel dynamische motorsteunen genoemd. Een Sport Chrono Pack Plus mag uiteraard evenmin ontbreken, want waarom zou u een rondetijd niet zelf willen klokken? Een Memory Pack maakt dat de 14-voudig (!) elektrisch verstelbare Sportstoelen over een geheugenfunctie beschikken voor de bestuurder. Niet dat u een Carrera Cabrio als deze ooit vrijwillig zou willen afstaan… Andere afkortingen hebben een meer praktische waarde, zoals Porsche Communication Management (PCM) en bi-xenon koplampen voorzien van Porsche Dynamic Light System (PDLS). Toppunt van comfort zijn de 2 uitklapbare bekerhouders boven het dashboardkastje. Echter, ook de Cruise Control, want reken maar dat die u veel boetes voor snelheidsovertredingen gaat besparen… Het Bose audiosysteem klinkt waanzinnig, maar vinden we het meest interessant met de volumeknop op standje 0. De reden hiervoor luistert naar de naam sportuitlaat. Een originele van Porsche welteverstaan.
Techniek & performance
De turboloze 3,8 liter 6-cilinder boxermotor roffelt, knettert en knalt dat het een lieve lust is. Uw oren worden op hun wenken bediend als het over geluidsbeleving gaat. Geen audiofiel die de sound van de sportuitlaat niet kan waarderen! Gekoppeld aan een razendsnelle 7-traps PDK-automaat is de 991 Carrera 4S Cabriolet in staat om een vermogen van 400 pk om te zetten in een acceleratietijd van 0-100 km/h binnen 4,5 seconden. Pas bij een topsnelheid van 294 km/h vindt de Porsche dat er genoeg wilde haren verloren zijn gegaan. U moet immers wel wat bewaren voor de volgende rit! De vierwielaangedreven Elfer plakt aan het asfalt en lijkt het begrip ‘grip’ een nieuwe betekenis te willen geven. Atmosferisch van aard of niet, geheid dat u snakt naar zuurstof tijdens een poging om een nieuw ronderecord te zetten. Of houdt u uw hoofd koel deze zomer en volstaat rustig cruisen langs boulevards ook?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Scuderia | Top onderhouden!
€ 269.500
Spider | Full PPF | Racing Seats | JBL | Blu Pozzi | Historical color | Carbon Driver Zone
€ 269.500
GTB | Atelier Car | Veel carbon! | Grigio Ferro | NL-auto | Historical color
€ 229.500