Porsche 911 Turbo S 991
Wie zegt dat de ultieme Silberpfeil uit Stuttgart komt, heeft helemaal gelijk. U moet hiervoor echter een deurtje verder zijn dan gedacht. Deze strakke Porsche 911 Turbo S uit 2014 lijdt namelijk allerminst aan sterallures. Integendeel: de 991 Turbo S is zo compromisloos en puur als het maar kan. Een hardcore machine vol hightech onderdelen zoals carbon en Centerlock wielen. Dit en nog veel meer is enkel gericht op het leveren van performance: zo zijn achterasbesturing, PTV+ en PDCC eveneens inbegrepen. Beseft u zich wel dat dit de laatste Porsche 911 Turbo uit de serie is die ook daadwerkelijk met zijn turbo technisch onderscheid maakt ten opzichte van de overige uitvoeringen? Reden te meer om de andere opties ook eens uitgebreid te bekijken in de beschrijving hieronder…
Exterieur
Voor wie op voorhand al roept dat zilver niet de meest spannende kleur is voor een Porsche 911: dit is by far de meest spannende zilverkleurige Elfer die we ooit hebben gezien. De Turbo S maakt optisch natuurlijk het verschil met zijn ‘vaste’ achterspoiler, frontlipspoiler en extra openingen in de achterbumper. Ook de luchtinlaat vlak voor de achterwielen is typisch Turbo en kleurt zwart, net als de 4 rechthoekige uitlaateindstukken en typeaanduiding onderlangs de portieren. Hieraan toegevoegd zijn 20 inch grote Turbo S wielen voorzien van een Centerlock montagesysteem. Erachter prijken keramische schijven inclusief knalgele remklauwen. Erg racy. In carrosseriekleur meegespoten SportDesign buitenspiegels maken het uitbundige beeld van deze ingetogen gekleurde Elfer meer dan af. De Porsche 911 mag dan een geboren klassieker zijn, in deze samenstelling is de karaktervolle sportcoupé een klasse apart!
Interieur
De kleurstelling binnenin is al minstens zo traditioneel: zwart lederen bekleding voert de boventoon. Sterker nog, het is de enige toon aan boord van de Porsche 991 Turbo S. Zelfs de toerenteller en het Sport Chrono klokje wijken qua tint niet af. Puurder dan dit kan de cockpit onmogelijk worden! En is het niet zwart, dan wel antracietkleurig, verwijzend naar de vele carbon elementen binnenin de 911 Turbo S Coupé. Sierstrips op het dashboard, de portieren én de middenconsole zijn uit peperduur koolstofvezel vervaardigd. Het SportDesign Alcantara stuurwiel springt er wat dat betreft uit met zijn 3 aluminium dubbelspaken. Weet u meteen waar de focus op ligt: sturen!
Opties & extra’s
Toch is de Porsche 911 Turbo S minder spartaans dan u wellicht vermoedt. De stoelen zijn 18-voudig elektrisch verstelbaar, hebben verwarming én ventilatie. Verder is er een Bose Surround audiosysteem, elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, Park Assist met sensoren voor + achter en Cruise Control. Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS+) maakt het rijden met de Turbo S in het duister vermakelijker dan ooit. Ook de andere opties staan 100% in het teken van rijbeleving: Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een meesturende achteras laten de opper-Elfer plakken aan het asfalt alsof de velgen secondelijm in plaats van rubber bevatten.
Techniek & performance
Al die grip is natuurlijk extra lekker wanneer er een overschot aan power aanwezig is. De Porsche 911 Turbo S, type 991, verdeelt 560 pk en 700 Nm over elk van de 4 wielen. Gekoppeld aan een 7-traps automatische PDK-transmissie, spurt de geblazen icoon vanuit stilstand binnen 3,1 seconden de 100 km/h voorbij. De karakteristiek roffelende 3,8 liter 6-cilinderboxer herinnert u op weg naar de top van 318 km/h eraan dat dit de laatste 911 Turbo is waarbij de typeaanduiding daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft. We hoeven niet uit te leggen hoe gewild dat deze Porsche maakt…
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.