Wanneer een op een historisch model geïnspireerde auto net zo iconisch wordt als het origineel, dan heb je wel écht iets bijzonders neergezet. De Mercedes SLS AMG ís zo’n auto. In de geest van de Gullwing ontwikkelde het merk met de ster een beeldschone sportcoupé. En net als vroeger werd op basis daarvan een Roadster variant geïntroduceerd: de ideale supercar om met mooi weer de show te stelen. Langs boulevards, op idyllische kustwegen en als het aan de brullende V8 van AMG ligt óók op de baan. Dit schitterende exemplaar werd bij ons na 7 jaar genieten en enkel perfect dealeronderhoud ingeruild op een Ferrari. Of eigenlijk twee, want ook zijn andere Benz verruilde hij voor een Prancing horse. Als extra is onze SLS AMG Roadster uitgerust met een alcantara/lederen interieuraankleding, Memory pakket, lederen tassenset, achteruitrijcamera, garagedeuropener en Brabus onderstel. De originele set is tevens aanwezig, voor wie het iets minder heftig mag. Immers, over smaak valt niet te twisten. Al kennen we niemand die deze Mercedes níet mooi vindt…
Lees verderMercedes-Benz SLS AMG Roadster
Wanneer een op een historisch model geïnspireerde auto net zo iconisch wordt als het origineel, dan heb je wel écht iets bijzonders neergezet. De Mercedes SLS AMG ís zo’n auto. In de geest van de Gullwing ontwikkelde het merk met de ster een beeldschone sportcoupé. En net als vroeger werd op basis daarvan een Roadster variant geïntroduceerd: de ideale supercar om met mooi weer de show te stelen. Langs boulevards, op idyllische kustwegen en als het aan de brullende V8 van AMG ligt óók op de baan. Dit schitterende exemplaar werd bij ons na 7 jaar genieten en enkel perfect dealeronderhoud ingeruild op een Ferrari. Of eigenlijk twee, want ook zijn andere Benz verruilde hij voor een Prancing horse. Als extra is onze SLS AMG Roadster uitgerust met een alcantara/lederen interieuraankleding, Memory pakket, lederen tassenset, achteruitrijcamera, garagedeuropener en Brabus onderstel. De originele set is tevens aanwezig, voor wie het iets minder heftig mag. Immers, over smaak valt niet te twisten. Al kennen we niemand die deze Mercedes níet mooi vindt…
Exterieur
Het Imola Grey metallic lakwerk maakt van de Mercedes-Benz SLS AMG Roadster nog meer een tijdloze verschijning dan het in basis al is. De combinatie met 19 / 20 inch (voor / achter) lichtmetalen AMG wielen voorzien van een zilveren finish en daarachter zilverkleurige remklauwen, getuigt van stijl en smaak. Dat de SLS nauw verbonden is met de historie blijkt wel uit de klassieke configuratie van de carrosserie: strakke lijnen, zachte rondingen, een immense motorkap en imposante grille verwijzen naar de legende van weleer. Ook de openingen achter de voorwielen afgewerkt met 2 zilveren (s)pijlen, komen rechtstreeks bij het origineel uit de jaren 50 vandaan. Al hadden ze toen nog geen 6,2 liter V8 om van extra koeling te voorzien… De soft-top is zwart en lekker compact, wat duidt op een pure 2-zits set-up. In gesloten toestand is de SLS AMG Roadster echt wel een eyecatcher, al zien we de cabrio natuurlijk het liefst met open dak. Aan u de eer…
Interieur
Zo safe als de kleurstelling van de Mercedes cockpit is, zo opvallend is het materiaalgebruik: aan boord treft u zwart Exclusief leder, afgewisseld met alcantara op het AMG-Performance sportstuurwiel en de A-stijlen. Alle delen met hoogwaardig leder zijn voorzien van lichte contraststiksels, inclusief stoelen, dashboard, instrumentarium, midden-/tunnelconsole, middenarmsteun en portieren. In de stoelen prijken tevens aluminium AMG-badges. Meer aluminium is er te vinden op de middenconsole, de onderste spaken van het stuur, de schakelflippers, pookknop, pedalen en ringen rondom de ventilatieroosters + analoge tellers. Elk detail ademt pure Mercedes kwaliteit. En wie de rode naald in de witte toerenteller + snelheidsmeter ziet stijgen, begrijpt dat deze kwaliteit zich niet enkel tot het visuele deel beperkt…
Opties & extra’s
Geïnspireerd op een klassieker of niet, niet alles bleef natuurlijk bij het oude. Zo verruilde de SLS de traditionele ronde koplampen voor strakke exemplaren met bi-xenon. En ook stoelverwarming, een achteruitrijcamera en garagedeuropener hadden ze in de jaren 50 nog niet. Het toegevoegde Memory pakket bestaat uit een elektrische bediening van de bestuurdersstoel, stuurkolom en buitenspiegel mét geheugenfunctie. Mocht u het lef hebben om de toekomstig Mercedes klassieker al dan niet kortstondig aan iemand anders af te staan, dan is er in ieder geval altijd nog met één druk op de knop een weg terug naar uw eigen perfecte zitpositie. De AMG paraplu bevestigt dat de SLS tot veel dingen in staat is, maar niet kan voorkomen dat het af en toe ook met bakken uit de hemel komt. Zelfs tijdens een cabrioseizoen. Gelukkig kan de kap dicht, want de prachtige lederen tassenset motiveert juist om de reis eindeloos voort te zetten. En hetzelfde geldt voor de Brabus Suspension. Althans, mocht u een sportief afgestemd onderstel kunnen waarderen. Eén ding is zeker: de geweldige rijkwaliteiten van dit ultieme Mercedes-AMG product komen er helemaal mee tot leven. Al kan het ook geen kwaad om voor meer comfort te gaan, vandaar dat de originele suspensie is inbegrepen.
Techniek & performance
Andere manieren om in aanraking te komen met het sportieve DNA van de SLS Roadster is het vloeren van het rechterpedaal. De brute 8-cilinder grom van het Mercedes-AMG blok is heftig en opzwepend, echter nooit too much. Het accelereren vanuit stilstand voorbij de 100 km/h is al na 3,8 seconden geschiedenis, terwijl de topsnelheid op een verpletterende 317 km/h ligt. Maar wat wil je ook met 571 pk op de achterwielen? De power van de 6.3 V8 wordt zonder enige hulp van turbo’s of hybridesystemen opgewekt. Lekker old school dus, deze tijdloze German supercar. Een stuk geavanceerde is de 7-traps automaat met dubbele koppeling. De transmissie weet de superkrachten even soepel als snel om te zetten in een wisseling van versnelling. Onopgemerkt gebeurt het opschakelen echter niet. Daar is de SLS AMG Roadster sound toch écht veel te luid voor…
Met vriendelijke groet, team Prins.
2.4 TD 110 SW SE
€ 36.500
3.9 V8 HELE | Verde British | Magnifiek! | Cuoio interior | Historical Color
€ 249.500
4.0 V8 | Titanium Grey | Subliem!
€ 299.500