Mercedes-Benz SLS AMG Roadster
Met de kleuromschrijving “Magno Analite Grey” zou je toch zweren dat er sprake is van Italiaanse bemoeienissen. En ook de auto zelf heeft ruim voldoende flair om niet te misstaan op pronkerige Zuid-Europese boulevards. Wie had ooit gedacht dat we dat over een moderne Mercedes zouden kunnen zeggen?
Dit is dan ook allerminst ‘zomaar’ een Mercedes: de SLS AMG Roadster is het beste wat de Duitse autofabrikant het afgelopen decennium heeft gebouwd. Althans voor straatgebruik. Want in de Formule 1 kunnen ze er ook wat van… Dit is niet waar de vergelijking ophoudt: het vele carbon en de keramische remmen doen eveneens denken aan de autosport. Sowieso hebben de stylisten optimaal gebruikgemaakt van de rijke historie die Mercedes-Benz heeft op sportwagen gebied. En toch is alles nieuw aan de open 2-zitter. Tot en met de tijdloze, matte carrosseriekleur aan toe.
Exterieur & design
Met de Mercedes 300 SL Roadster als vroege voorvader, is het haast onmogelijk om de plank mis te slaan qua design. De dakloze “Gullwing” is een legende. En de SLS AMG Roadster dreigt met diezelfde titel aan de haal te gaan. De lijnen zijn ouderwets strak, de verhoudingen klassiek mooi en de uitstraling helemaal van deze tijd. Of eigenlijk van alle tijden, want net als de SL (Sport Leicht) zal ook de SLS nooit gaan vervelen…
In het verlengde daarvan speelde de 1e eigenaar op safe bij het bestellen en koos voor een ingetogen grijstint voor zijn (of haar) Silberpfeil. Magno Analite Grey, om precies te zijn. En inderdaad, het oogt zo sexy als het klinkt. Vooral omdat de kleur mat is en gecombineerd wordt met carbon buitenspiegels, zwarte wielen ‘geleend’ van de GT-versie en een rode stoffen kap – waarmee ook de 300 SL graag werd én wordt gezien – als ultieme topping.
Interieur & uitrusting
Het binnen 11 seconden te openen linnen dak lijkt een voorbode op de rest van het interieur. De AMG-cockpit kleur rood op de lederen stoelen, het onderste deel van het dashboard, de zijkanten van de tunnelconsole, middenarmsteun én deurpanelen. De stiksels zijn zwart, net als de bies langs de stoelen. Het Bang & Olufsen geluidssysteem doet wat hij kan, maar kan onmogelijk tippen aan het gebrul van de atmosferische V8. Gelukkig!
AMG-emblemen bevestigen dat de huistuner van Mercedes-Benz heeft huisgehouden tijdens het SLS-project. Mede dankzij het Carbon interieurpakket is de performance van deze chique supercar visueel gemaakt. Onder andere de midden-/tunnelconsole én dorpels + instaplijsten zijn ermee afgewerkt. Bovenzijde dashboard en stuurwiel zijn bekleed met zwart leder. Al heeft die laatste eveneens Alcantara delen voor extra grip. En wat blijkt: daar is de SLS AMG op geen enkel vlak vies van…
Techniek & performance
Een kunst op zich, wanneer de achterwielen worden aangedreven door 571 bloedstollende paarden afkomstig uit een 6,2 liter non-turbo V8. De motor is een feest om naar te kijken dankzij complete carbon panelen waarmee de 8-cilinder uit het vooronder wordt omhuld. Hulde! In 3,7 seconden van 0-100 km/h en een topsnelheid van 317 km/h zijn wat dat betreft eerder een bonus dan de basis van dit type auto. Want al het andere is al zo ongelooflijk indrukwekkend. Hoe bijzonder is dat?
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo