De Mercedes onder de klassieke convertibles: de 280 SL met beroemde “Pagoda hardtop” is het ultieme verzamelobject voor iedereen die iets met kunst en/of auto’s heeft. Vanwege de looks en de rijbeleving, maar zeker ook vanwege de waardevastheid: de Mercedes-Benz 280 SL Pagode is op meerdere manieren een uitstekende investering! In het bijzonder wanneer het een prachtexemplaar als dat van Prins betreft: handgeschakeld, origineel Nederlands geleverd, afkomstig van slechts enkele eigenaren – waarvan de laatste een verzamelaar, en een bizar lage kilometerstand van nét 25.000! Wie gaat rekenen komt al gauw tot de conclusie dat de 54 jaar oude Duitser vaker dan eens in handen moet zijn geweest van iemand die de Benz behandelde als kunstobject…
Lees verderMercedes-Benz 280 SL Pagode
De Mercedes onder de klassieke convertibles: de 280 SL met beroemde “Pagoda hardtop” is het ultieme verzamelobject voor iedereen die iets met kunst en/of auto’s heeft. Vanwege de looks en de rijbeleving, maar zeker ook vanwege de waardevastheid: de Mercedes-Benz 280 SL Pagode is op meerdere manieren een uitstekende investering! In het bijzonder wanneer het een prachtexemplaar als dat van Prins betreft: handgeschakeld, origineel Nederlands geleverd, afkomstig van slechts enkele eigenaren – waarvan de laatste een bekende verzamelaar van Prins, en een bizar lage kilometerstand van nét 25.000! Wie gaat rekenen komt al gauw tot de conclusie dat de 56 jaar oude Duitser vaker dan eens in handen moet zijn geweest van iemand die de Benz behandelde als kunstobject…
Historie
Het mag in 1954 dan allemaal begonnen zijn met de legendarische Gullwing, deze 2e generatie W113 is de 1e Mercedes SL die standaard als convertible werd geleverd en daarmee de absolute trendsetter is in de indrukwekkende “Sport Leicht” cabrio-reeks van Mercedes-Benz. Hoewel, feitelijk is deze 280 SL Pagode – internationaal ook wel “Pagoda top” genoemd – een Roadster Coupe. De Mercedes-Benz SL beschikt namelijk zowel over een softtop als een hardtop. De harde variant doet denken aan de markante architectuur van Aziatische gebouwen, met hun welvingen en omhoog krullende punten aan de uiteinden. De 2e generatie SL werd van 1963 tot 1971 gebouwd en geleverd met 3 verschillende motorvarianten. De 6-cilinder 280 SL behoort tot de laatste én de krachtigste serie. Uniek is de combinatie met een manuele transmissie, zoals in dit geval.
Exterieur
De Mercedes SL-klasse W113 is eenvoudig te herkennen aan zijn gestrekte, tijdloze carrosserie met brede grille en verticaal gepositioneerde koplampunits. De crème witte lak, het grijze dak en het vele chroom verkeert in uitmuntende staat. Hoe kan het ook anders, met zo’n ultra lage kilometerstand… Waar verder uit blijkt dat deze Mercedes klassieker compleet is vertroeteld, is de conditie van de zwarte softtop: we hebben auto’s gezien van slechts een paar jaar oud die er minder strak uitzagen! Voorts is het koetswerk van deze Benz een toonbeeld van elegantie. Dit is pure (SL-)klasse zonder protserigheid. Kortom, een Mercedes van de oude stempel.
Interieur
De ontwerpers borduurden hierop voort in het interieur van de W113: het bruin lederen binnenste is al net zo’n stijlvolle combinatie met de witte carrosserie als Lana Del Rey die met haar goudkleurige R107 komt voorgereden. Dress to impress is niet langer nodig zodra u met de Mercedes-Benz 280 SL Pagoda top bij een gala komt voorgereden. De klassieke ster doet al het werk. Zeer smaakvol is tevens de karakteristieke Becker radio, donkerbruine vloer en manier waarop de exterieurkleur terugkomt in het dashboard. En ook hier glimt het chroom u tegemoet. De houten sierstrip onderlangs de voorruit zou niet misstaan op de creatie van een beroemde Italiaanse botenbouwer… Meest opvallende is echter de pook: van een handgeschakelde versnellingsbak!
Techniek
Ons geluk – en straks dat van u – kan niet op als we merken dat de techniek niet bij het uiterlijk is achtergebleven. Sturen, schakelen, remmen en natuurlijk gas geven: rijden in de Mercedes 280 SL Pagode voelt alsof de tijd heeft stilgestaan. Schijfremmen rondom zijn inclusief (dat was bij de 230 SL nog niet het geval) en de 2,8 liter 6-cilinder lijnmotor weet 170 pk uit het blok te persen: 20 méér dan de 1e serie. De Sport Leicht haalt hiermee een psychologische topsnelheid van 200 km/h. Natuurlijk heeft een modernere machine veel modernere technologieën, maar deze klassieke Benz is verrassend soepel en comfortabel voor een 68’er. Bovendien legt een nieuwe auto het af qua karakter. Kortom, voor de ultieme vintage feel is een bezoek aan Nunspeet onvermijdelijk. Tot binnenkort.
Met vriendelijke groet,
team Prins
S | Geburtsurkunde | 2 owners
€ 129.500
280 SL | Hardtop
€ 28.900
Avant 4.2 V8 quattro Exclusive | 86.000km | Goodwood Green | Uniek!
€ 37.900