Mercedes en AMG zijn twee iconische namen uit de auto-industrie. En sinds een paar decennia onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gelukkig maar, want beide merken presteren op hun best als ze met elkaar zijn samengesmolten. Zo ook in geval van deze uniek mooie, uiterst complete Mercedes-Benz SL-Klasse uit 2002. De luxueuze coupé-cabriolet behoort tot de 1e serie SL-AMG’s, In grote mensentaal betekent dit een inhoud van bijna 5,5 liter die met behulp van een mechanische compressor 476 pk en maar liefst 700 Nm koppel naar de achterwielen stuurt. Bijzonder aan de machtige V8-aangedreven Mercedes SL55 AMG is tevens de hoeveelheid comfort die de 2-zits convertible te bieden heeft. De open sportauto bulkt van de luxe innovaties, waaronder stoelventilatie en Adaptive Cruise Control. Let wel, het betreft hier een 21 jaar oude auto… Krankzinnig! Verder zijn inbegrepen: elektrische stoelverstelling met memoryfunctie, navigatie, Bose audio en originele documentatie.
Lees verderMercedes en AMG zijn twee iconische namen uit de auto-industrie. En sinds een paar decennia onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gelukkig maar, want beide merken presteren op hun best als ze met elkaar zijn samengesmolten. Zo ook in geval van deze uniek mooie, uiterst complete Mercedes-Benz SL-Klasse uit 2002. De luxueuze coupé-cabriolet behoort tot de 1e serie SL-AMG’s, In grote mensentaal betekent dit een inhoud van bijna 5,5 liter die met behulp van een mechanische compressor 476 pk en maar liefst 700 Nm koppel naar de achterwielen stuurt. Bijzonder aan de machtige V8-aangedreven Mercedes SL55 AMG is tevens de hoeveelheid comfort die de 2-zits convertible te bieden heeft. De open sportauto bulkt van de luxe innovaties, waaronder stoelventilatie en Adaptive Cruise Control. Let wel, het betreft hier een 21 jaar oude auto… Krankzinnig! Verder zijn inbegrepen: elektrische stoelverstelling met memoryfunctie, navigatie, Bose audio en originele documentatie.
Historie
De kwaliteit van een échte Benz is van een ongeëvenaard niveau. Dat is één van de redenen waarom deze ster onder de dakloze klassiekers er zo waanzinnig goed uitziet. De andere reden is de achtergrond: origineel is de Duitser nieuw in Italië geleverd. In dit sportieve autoland, alsmede in de aansluitende periode erna in België is de SL55 AMG fantastisch behandeld. Wat zeggen we: vertroeteld! Via onze zuiderburen kwam de Mercedes in handen van Prins terecht, daar uw voorganger er uiteindelijk voor koos om de klassieker (in wording) in te ruilen in het Hollandse Nunspeet. De evolutie van het model zelf kende ook een omweg: aanvankelijk werd de SL-Klasse enkel geïntroduceerd als raceauto. Echter, onder druk van Mercedes’ klantenkring koos het merk met de ster ervoor om hier 2 jaar later een straatlegale versie aan toe te voegen. Zijn naam: 300 SL “Gullwing” – bekend van de beroemde vleugeldeuren. In 1957 volgde de roadster. De generatie erna was er enkel als convertible en daarmee luidde het merk meteen een nieuwe traditie in.
Exterieur
Ook generatie 5, genaamd R230, kwam met een primeur: het metalen klapdak. De ingebouwde hardtop maakte de SL in één klap een unieke allrounder in zijn klasse. Bijkomend voordeel is dat het design bijzonder prettig op het netvlies ligt. Óók met de kap gesloten. Deze SL55 AMG is op en top een Mercedes. En ondanks dat het model totaal anders is dan zijn voorganger(s), zijn er duidelijk iconische SL-trekjes. De lange motorkap en relatief ver naar achteren geplaatst voorruit zien we bijvoorbeeld ook terug bij zijn voorvaderen. De R230 is echter vele malen ronder en daarmee tijdlozer dan de generatie die hij afloste. Uiteraard is ons exemplaar uitgerust met de nodige AMG-bodystyling. Bumperspoilers en sideskirts zijn subtiel prominenter aanwezig. Gaan we verder in detail, dan vallen de aluminium lamellen in de grille vóór + opzij op. De4 uitlaateindstukken zijn eveneens synoniem aan AMG en de 5-spaak sterdesign AMG-wielen mogen allerminst ontbreken op een sportieve Benz. Het diepzwarte Obsidian Black metallic lakwerk is een toonbeeld van elegantie, terwijl de V8 Compressor opschriften op de voorste schermen de geweldige potentie van de 55 AMG onderstrepen: ten tijde van de introductie de krachtigste SL tot dan toe.
Interieur
De pure klasse van het exterieur heeft de R230 design-technisch onsterfelijk gemaakt. Datzelfde zien we aan de binnenkant van onze Mercedes gebeuren: het kwaliteitsniveau aan boord van de Benz is belachelijk goed. En dan is er ook nog eens zichtbaar met heel veel zorg mee omgegaan. Het hoogwaardige zwarte leder op de AMG-sportstoelen keert terug op de portieren, de midden-/tunnelconsole en de bovenzijde van het dashboard. Langs de analoge instrumenten zien we een toefje alcantara, terwijl de tellers en meters zelf een lichte achtergrond hebben. De stiksels en aluminium interieurafwerking creëren een aangenaam contrast, precies zoals dat hoort bij een comfortabele sportauto!
Opties & extra’s
Slaan we het uitrustingsniveau erop na, dan komt het ware Mercedes DNA bovendrijven: zaken als navigatie, parkeersensoren voor + achter, bi-xenonkoplampen, Bose audio, stoelkoeling, stoelverwarming en elektrische stoelverstelling inclusief memoryfunctie zijn aanwezig. Meest verrassende extra is toch wel de Adaptive Cruise Control: niet wat je verwacht van een auto uit 2002! Comfort schrijven we dus met een hoofdletter “C”. Iets waarmee een performance-gedreven uitvoering als de AMG zich maximaal onderscheidt ten opzichte van de vaak ‘spartaansere’ concurrentie.
Techniek & performance
De bemoeienissen van de oorspronkelijke huistuner van Mercedes aangaande het V8-blok heeft geresulteerd in een inhoud van bijna 5,5 liter en de toevoeging van een mechanische compressor. Samen zorgen ze voor een output van 476 pk en 700 Nm koppel. Achter de 8-cilinder monteerde Mercedes-AMG een automatische transmissie met 5 versnellingen die de achterwielen aandrijven. Accelereren van 0 naar 100 km/h hoeft hierdoor slechts 4,7 seconden te duren. Gentleman als Mercedes-Benz is, is de topsnelheid volgens het Duitse herenakkoord af-fabriek elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Wat betreft de sound hebben de engineers zich gelukkig niet hoeven inhouden: de SL55 AMG gromt, buldert en brult er hevig op los. Zóveel luxe, zóveel stijl en dan toch zó uitbundig klinken; het contrast kon niet groter. En precies dat is hét klassieke handelsmerk van een Mercedes-AMG. Beleef het bij Prins.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1300 Sprint
€ 49.500
3.0 V6 America
€ 24.900
Maranello | Fiorano Handling Pack | Rollbar
€ 139.500