In Californië schijnt altijd de zon, logisch dus dat Mercedes-Benz deze klassieke zonaanbidder ernaar vernoemde: een body-on gerestaureerde 280 SL Pagode California uit 1968. Oftewel, de zeldzame 2+2 uitvoering van de 1e generatie SL-Klasse (type W113) inclusief bijzonder gewelfde, afneembare ‘Pagode’ hardtop; internationaal beter bekend als ‘Pagoda top’ of ‘Pagoda Spider’. Noem de 4-zits Coupé-Cabriolet zoals je haar wilt noemen, mooi is ze toch wel! En bovendien waardevast, zo blijkt uit ervaringen uit het verleden.
Lees verderMercedes-Benz 280 SL Pagode California
In Californië schijnt altijd de zon, logisch dus dat Mercedes-Benz deze klassieke zonaanbidder ernaar vernoemde: een body-on gerestaureerde 280 SL Pagode California uit 1968. Oftewel, de zeldzame 2+2 uitvoering van de 1e generatie SL-Klasse (type W113) inclusief bijzonder gewelfde, afneembare ‘Pagode’ hardtop; internationaal beter bekend als ‘Pagoda top’ of ‘Pagoda Spider’. Noem de 4-zits Coupé-Cabriolet zoals je haar wilt noemen, mooi is ze toch wel! En bovendien waardevast, zo blijkt uit ervaringen uit het verleden.
Historie
Deze dakloze Benz is een open boek als het om historie gaat. De auto maakte in augustus 1968 voor het eerst kennis met asfalt. Zwitsers asfalt, in dit geval. Sinds 1999 voorziet de SL het Nederlandse straatbeeld van een beetje extra karakter. De voormalig eigenaar kreeg de stijlvolle Duitser in 2010 in handen, en gunde deze een 2e leven: in 2011 liet hij het onderblok reviseren door een specialist in Amsterdam. Mercedes-Benz dealer Wensink haalde 3 jaar later datzelfde kunstje uit met de (automatische) versnellingsbak. In de periode 2015-2017 deed de SL wat extra zonuren op tijdens zijn uitstapje naar Zuid-Frankrijk, om aansluitend in dat laatste jaar een body-on restauratie te ondergaan. Aan investeringen dus geen gebrek, echter de emotionele binding en betrokkenheid met de klassieker maakt pas écht indruk. Er zijn maar weinig auto’s die met zoveel passie en liefde zijn bereden als deze! De laatste jaren was de auto in handen van een goede Prins-relatie.
In- & exterieur
De volledig opnieuw gespoten Papyrus White (Papyrusweiss op z’n Duits) carrosserielak spreekt boekdelen: het betreft hier een maagdelijk mooie Mercedes, dat is zonneklaar. Maar ze is ook puur. Dat wil zeggen: gereedgemaakt voor gebruik. Kortom, de restauratie had als primaire doeleinde om de auto komende jaren goed voor de dag te laten komen tijdens mooie zondagsritten, in mindere mate om concours prijzen binnen te slepen. Deze ster steelt dus vooral de show op de openbare weg. En dat siert haar, want is dat niet precies waarvoor de SL in basis bedoeld is?
Dan begrijpt u meteen de staat van het interieur. Het Pagode-binnenste ademt een flinke dosis patina. Dat heeft zonder meer zijn charme. Wellicht dat het zeezout aan de Franse zuidkust de houten sierlijsten langs het dashboard iets te veel van het goede was. Het vertelt in ieder geval wél iets over de geschiedenis van de royale roadster. Dat doen ook de bruin lederen stoelen; ze passen perfect in dit tijdperk waarin vintage helemaal hot is.
Techniek
De 6-cilinder 280 SL is de krachtigste uit de W113-serie en levert 170 pk. Fijne bijkomstigheid is dat de techniek van dit exemplaar in absolute topconditie verkeert. De bodem is perfect: roestvrij en getectyleerd. De Benz stuurt, schakelt, loopt en rijdt subliem! Met deze prachtige Pagode beleeft u dus gegarandeerd nog heel veel plezierige kilometers! Aan de emotionele waarde die de voormalig eigenaar eraan heeft toegevoegd, zal het niet liggen…
Met vriendelijke groet,
Prins Classics.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
| Original condition | 1st series
Prijs op aanvraag
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500