Het is eigenlijk best wel bizar dat Mercedes-Benz er anno 2022 nog steeds mee wegkomt om modellen als de iconische G-Klasse in stand te houden. Maar zolang liefhebbers ervan smullen, zien de Duitsers geen reden om hun aanpak te veranderen. En liefhebbers heeft de rechthoekige terreinbeul in overvloed. Aan de originele contouren, stammend uit 1979, is weinig tot niets veranderd. Toch heeft Mercedes werkelijk alles uit de kast getrokken om deze unieke G63 AMG Edition 463 qua stijl en comfort niet onder te laten doen voor de modernere machines. Toegegeven, het Designo sausje is super smaakvol. Gecombineerd met het ruige oer-karakter van de Benz, beschikt dit V8-monster over alle ingrediënten om uit te groeien tot een ware legende. Oh wacht, dat is het al… Prins biedt ‘m aan inclusief Harman Kardon audiosysteem, carbon interieurdetails, stoelventilatie, schuif-/kanteldak, camera, Rear Seat Entertainment, tv-tuner en 572 pk aan bruut geweld.
Lees verderMercedes-Benz G63 AMG Edition 463
Het is eigenlijk best wel bizar dat Mercedes-Benz er anno 2022 nog steeds mee wegkomt om modellen als de iconische G-Klasse in stand te houden. Maar zolang liefhebbers ervan smullen, zien de Duitsers geen reden om hun aanpak te veranderen. En liefhebbers heeft de rechthoekige terreinbeul in overvloed. Aan de originele contouren, stammend uit 1979, is weinig tot niets veranderd. Toch heeft Mercedes werkelijk alles uit de kast getrokken om deze unieke G63 AMG Edition 463 qua stijl en comfort niet onder te laten doen voor de modernere machines. Toegegeven, het Designo sausje is super smaakvol. Gecombineerd met het ruige oer-karakter van de Benz, beschikt dit V8-monster over alle ingrediënten om uit te groeien tot een ware legende. Oh wacht, dat is het al… Prins biedt ‘m aan inclusief Harman Kardon audiosysteem, carbon interieurdetails, stoelventilatie, schuif-/kanteldak, camera, Rear Seat Entertainment, tv-tuner en 572 pk aan bruut geweld.
Exterieur
De laatste generatie Mercedes G-Klasse heeft de fabrikant “W463” gedoopt, maar eigenlijk zijn de verschillen te verwaarlozen. Zeker omdat de Mercedes-Benz G63 AMG Edition 463 optisch het gat vult tussen het type uit 2015 en 2018. In deze overgangsfase werd de stoere offroader super-de-luxe aangekleed en dat is ‘m aan te zien. Onze “All-Black Benz” is tot en met de ster in de grille en reservewielhouder achterop volledig zwart gemaakt. Privacy Glass achter mag uiteraard evenmin ontbreken. Verder zijn de AMG-exterieurkarakteristieken subtiel en “in your face” tegelijk. De 5-dubbelspaak wielen vallen hier ook onder. Met de dubbele uitlaten onder de running boards hoor je de V8 al grommen nog voordat deze gestart is. Rode remklauwen duiden op brute stopkrachten. Al betwijfelen we of u straks daadwerkelijk te stoppen bent…
Interieur
De Mercedes G-Klasse is anders dan elke andere machine uit de moderne tijd. Laat staan deze G63 AMG Edition 463 uitvoering. Dit komt ook terug in het interieur: de manier waarop de Designo afdeling in het tamelijk spartaanse binnenwerk het ultieme limousine gevoel heeft weten te creëren, is werkelijk briljant te noemen. De two-tone lederen cockpit kent zowel bruine als zwarte delen. Alles dat zwart is bevat bruine contraststiksels. De bruine delen op de stoelen en deurpanelen zijn op hun beurt voorzien van een diamant motief. Verder is Designo verantwoordelijk voor de über-fraaie, zwarte Alcantara hemelbekleding. Alsof dit allemaal nog niet bijzonder genoeg is, trakteert Mercedes-Benz ons op een carbon afwerking van de midden-/tunnelconsole, inzetstukken rondom de stoelbediening in de portieren en het handvat op het dashboard aan de passagierskant. Hiermee komt het rauwe karakter van de G63 echt tot leven. Wie goed kijkt zal het carbon patroon tevens ontdekken in het instrumentenpaneel – analoog uiteraard, want het is en blijft een 43 jaar oude terreinkoning. Kortom, een beetje respect graag…
Opties & extra’s
Wat is luxe zonder comfort? Onze G-Klasse Edition 463 begrijpt wat een Mercedes-rijder nodig heeft om boven zichzelf uit te stijgen. De hoge zit heeft natuurlijk een belangrijke bijdrage in het “king of the road” gevoel, maar het zijn de volledig elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie + verwarming voor én achter die het leven wel erg gerieflijk maken aan boord van de Benz. De voorste rij is bovendien uitgerust met stoelventilatie en heeft het intuïtief te bedienen navigatiesysteem binnen handbereik, terwijl de rij erachter over eigen tv-schermen beschikt. Een media interface, camera, elektrisch schuif-/kanteldak en Harman Kardon geluidsinstallatie maken het feest compleet.
Techniek & performance
Hoe lager het volume van het audiosysteem, hoe meer u geneigd bent om het dak open te zetten. Klinkt niet logisch? Wek de 5,5 liter 8-cilinder grommend tot leven en u begrijpt precies wat wij bedoelen… Dankzij bi-turbotechnologie schopt de AMG V8 het in de Edition 463 tot een verpletterende 572 pk en 760 Nm koppel. Binnen 5,4 seconden wordt u vanuit stilstand voorbij de 100 km/h gelanceerd. Dat zijn cijfers die u eerder bij een lage 2-zitter dan een imposante 4×4 verwacht. Toch krijgt de offroad-ridder het voor elkaar. Maar ja, de Mercedes-Benz G63 AMG Edition 463 van Designo is dan ook anders dan alle anders auto’s…
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.
Berlinetta | Daytona Seats | Grigio Ferro | Pass. display | New Power
€ 214.500
3.0 D S | Pano-dak | 360 cam
€ 31.950
63 AMG | Manufaktur Monza Grey Magno | Burmester | 360 cam | Massage
€ 229.500