Een duidelijker statement kunt u niet maken: deze moddervette, sehr schöne Mercedes CL600 beschikt over ongeblazen V12-power. Zo nonchalant als de klassieke Benz (in wording) omgaat met moderne downsizing techniek, zo perfectionistisch is het model als het gaat om pure kwaliteit en klasse. Ook het uitrustingsniveau van de 367 pk sterke ster der coupés is van een ander niveau: naast verwarmd, zijn de elektrisch verstelbare zetels (met memoryfunctie) te koelen. Let wel: deze ultieme GT stamt uit een tijdperk waarin het nieuwe millennium ook echt nieuw was. Toen al was het gebruikelijk om een AMG-uitvoering met mechanische compressor in het programma op te nemen. Maar die haalde het qua power, souplesse en beleving niet bij de good old V12. Baas boven baas…
Lees verderEen duidelijker statement kunt u niet maken: deze moddervette, sehr schöne Mercedes CL600 beschikt over ongeblazen V12-power. Zo nonchalant als de klassieke Benz (in wording) omgaat met moderne downsizing techniek, zo perfectionistisch is het model als het gaat om pure kwaliteit en klasse. Ook het uitrustingsniveau van de 367 pk sterke ster der coupés is van een ander niveau: naast verwarmd, zijn de elektrisch verstelbare zetels (met memoryfunctie) te koelen. Let wel: deze ultieme GT stamt uit een tijdperk waarin het nieuwe millennium ook echt nieuw was. Toen al was het gebruikelijk om een AMG-uitvoering met mechanische compressor in het programma op te nemen. Maar die haalde het qua power, souplesse en beleving niet bij de good old V12. Baas boven baas…
Historie
Eind 1998 komt Mercedes-Benz met een opvolger van de CL-Klasse. Generatie 2 heeft bijnaam C215 en is net als zijn voorganger gebaseerd op de topklasse limousine van Mercedes: de S-Klasse. Technisch is de CL toonaangevend met innovaties als een hydraulische suspensie genaamd Active Body Control die de carrosserie onder alle omstandigheden zo vlak als een pannenkoek houdt bij het nemen van bochten. Ook werd een nieuw type Bi-Xenon HID-koplampen geïntroduceerd. Het absolute topmodel was de CL600 die in eerste instantie zonder hulp van turbo’s werd geleverd. Later zou een versie met blaastechniek komen die gehakt maakte van alles dat tot dan toe AMG heette. Maar de échte fijnproever zal toch altijd een atmosferische 12-cilinder prefereren. Het soepele karakter past nu eenmaal perfect bij een grand tourer van dit formaat: een ware gentleman die zijn inzittenden maximaal in de watten legt qua luxe en comfort.
Exterieur
Anders dan de 1e generatie Mercedes CL had de C215 meer een eigen gezicht ten opzichte van de S-Klasse. Vooral de 4 separate koplampunits maakten de extreem gestrekte 2-deurs coupé beduidend anders dan de conventionelere units van de 4-deurs S-Klasse sedan. Sowieso is laatstgenoemde een stuk traditioneler qua configuratie uiteraard, want daar was en is de doelgroep ook naar. De CL staat voor exclusiviteit en onderscheid. De auto is te chic om hem onder de exoten te scharen en te exotisch om het een klassieke GT te noemen. Het model heeft de nichemarkt dus zo ongeveer uitgevonden. In tijdloos zilvergrijs staat het elegante DNA van de Mercedes CL600 pas écht in z’n kracht. Een lang front, een nóg grotere overhang achter en een lekker eigenwijs ontworpen C-stijl maken de CL-Klasse een unieke verschijning. Een zeer mooie ook in dit geval, want de conditie van dit exemplaar is werkelijk fantastisch…
Uitrusting
Geen topklasse Mercedes zonder topklasse uitrustingsniveau. Aan boord van de CL600 treft u vollederen bekleding. En met ‘vol’ bedoelen we ook echt ‘vol’: tot en met het dashboard aan toe. De overwegend zwarte cockpit vertoont sterke gelijkenissen met die van de S-Klasse en wordt vergezeld door super chique grijze velours hemelbekleding en classy houtwerk op stuur, portieren en midden-/tunnelconsole. De CL600 is built to last. Oftewel: na zoveel jaar maakt de kwaliteit en het afwerkingsniveau nog immer een ongerepteindruk. Zitten doet u niet op stoelen, maar op zetels die uitgebreid elektrisch te verstellen, te verwarmen én te koelen zijn. Met de stoelventilatie uitgeschakeld is het nog steeds mogelijk om de cabine van extra frisse lucht te voorzien. Kwestie van het naadloos geïntegreerde, elektrische schuif-/kanteldak openzetten. U dacht dat de infotainmentsystemen van tegenwoordig vol gadgets zitten? In de Mercedes-Benz CL 600 type C215 omvat deze een navigatiesysteem, radio met cassette én CD-speler, handsfree telefoonvoorbereiding en zelfs televisie kijken is mogelijk in de Duitse klassieker. Kortom, naast een ster als deze is geen enkele moderne auto nog innovatief…
Techniek & performance
Het accent van de 1e serie CL600’s ligt duidelijk meer op comfort dan op een asfalt verwoestende performance. Dit neemt echter niet weg dat de Prinselijke Benz met 5,8 liter inhoud behoorlijk vlot uit de startblokken komt: accelereren van 0 naar 100 km/h neemt 6,1 seconden in beslag. Hiermee geeft de atmosferische V12 op papier slechts één tiende toe op de CL55 AMG. Die moet het echter met 7 pk en (belangrijker) 4 cilinders minder doen. Het koppel van 530 Nm is exact gelijk, net als de elektronisch afgeregeld topsnelheid van 250 km/h. Van ons mag die begrenzer er meteen af, al is het ook zo dat u in een 12-cilinder Mercedes CL-Klasse niets, maar dan ook echt helemaal niets meer te bewijzen heeft. Wat houdt u nog tegen?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
S | Geburtsurkunde | 2 owners
€ 129.500
280 SL | Hardtop
€ 28.900
Avant 4.2 V8 quattro Exclusive | 86.000km | Goodwood Green | Uniek!
€ 37.900