Aan échte schoonheid moet je niet tornen. Deze prachtige, harde Mercedes-Benz 190 SL uit 1961 laat zien waar dit toe leidt: pure perfectie. Precies zoals Mercedes had bedacht bij de introductie van haar Sport Leicht straatversie in 1954. De klassieker op uw scherm wordt geleverd inclusief hardtop en een boekwerk aan historie. Niet dat u aan lezen toekomt wanneer deze beauty in uw garage staat… Voor Prins is het dan ook een prettig weerzien nadat we de Mercedes 190 SL 2 jaar geleden aan zijn voormalig eigenaar mochten verkopen. Nu is het zoeken naar een nieuwe liefhebber. Hoewel, waarschijnlijk is het precies andersom…
Lees verderMercedes-Benz 190 SL
Aan échte schoonheid moet je niet tornen. Deze prachtige, harde Mercedes-Benz 190 SL uit 1961 laat zien waar dit toe leidt: pure perfectie. Precies zoals Mercedes had bedacht bij de introductie van haar Sport Leicht straatversie in 1954. De klassieker op uw scherm wordt geleverd inclusief hardtop en een boekwerk aan historie. Niet dat u aan lezen toekomt wanneer deze beauty in uw garage staat… Voor Prins is het dan ook een prettig weerzien nadat we de Mercedes 190 SL 2 jaar geleden aan zijn voormalig eigenaar mochten verkopen. Nu is het zoeken naar een nieuwe liefhebber. Hoewel, waarschijnlijk is het precies andersom…
Historie
Zwitserland bleek oorspronkelijk dé plek bij uitstek waar de iconische Duitser z’n charmes ongestoord in de strijd kon gooien. Totdat de klassieke ster 39 jaar later, in 2000, door Nederland werd ontdekt. Very Superior Old Cars (VSOC) – de naam zegt het al – importeerde de 190 SL naar Sassenheim en liet de onbezoedelde Benz gelukkig onbezoedeld. 20 jaar na dato werd de Mercedes zowaar gepromoveerd tot Prins auto. En nu krijgen we die eer opnieuw. Wat de Mercedes SL een icoon maakt? Om te beginnen stamt de open sportauto af van de legendarische “Gullwing”. Maar in plaats van te beschikken over naar boven slaande portieren, kan bij de 190 het dak eraf. Mag u raden wat qua rijbeleving leuker is… Het is bepaald geen toeval dat alle volgende generaties (6 in totaal, exclusief facelifts) standaard werden uitgevoerd als Convertible. Echter, wat ons betreft gaat niets boven het origineel!
Exterieur
Tot en met de A-stijl is de 190 SL vrijwel identiek aan de Gullwing. Zowel de coupé als de cabriolet is te herkennen aan een tijdloos front met ronde koplampen, chromen bumperpartijen en een dito grote grille. In die laatste heeft de Mercedes-ster een prominente rol. Karakteristiek zijn tevens de schermen c.q. wielkasten: zowel voor als achter beschikken ze over een brede, horizontale lijn – compleet met chromen sierlijst. De chromen onderbreking die de voorruit optisch in tweeën splitst ademt jaren 50. Het strakke Graphitgrau lakwerk sluit zich daarbij aan en vormt een perfecte combinatie met het donkerrode binnenwerk – daarover verderop meer. De donkergrijze carrosserie kan ons extra bekoren door oogverblindend mooi af te steken bij het fraaie, glimmende chroom. Behalve de bumpers en wielkasten, zijn ook de sideskirts, raamlijsten, de linker spiegel op het voorste scherm en zelfs de lijsten rondom de koplampen ermee afgewerkt. Deze Mercedes SL blinkt je tegemoet!
Interieur
Wie het zwarte dak laat zakken vergroot het zicht op de rode cockpit. En dat wil je. Als een heuse attractie lokt het typisch jaren 50 dashboard met dubbele ronde meters, wit/chromen 2-spaaks stuurwiel, chromen asbak en originele Becker Monte-Carlo radio liefhebbers naar binnen. Eenmaal plaatsgenomen valt meteen de schitterende staat op van het SL-interieur. Het analoge uurwerk zit in het dashboard gemonteerd; waar zien we zulke details nog tegenwoordig? De achteruitkijkspiegel zit centraal op het dashboard gemonteerd, precies op het punt waar de voorruit “door midden” gaat. Kortom, in deze Mercedes-Benz 190 SL gaat u voor uw plezier zitten, zelfs al wordt er niet gereden.
Techniek & performance
Toch adviseren we om de klassieke Benz zo nu en dan vooral wél in gang te zetten. De W121 laat zich voortbewegen door een 105 pk sterke 1,9 liter 4-cilindermotor. Dit lijkt bescheiden voor een sportwagen van een dergelijk kaliber, maar de Mercedes 190 SL is en blijft een “Sport Leicht” model, dus waarom dik doen met pk’s? Desondanks lijkt het karakter van de krachtbron hoofdzakelijk gericht op comfort en souplesse. Hetzelfde kan worden gezegd over het onderstel, al laat de onafhankelijke wielophanging zich gemakkelijk verleiden tot het betere stuurwerk. Wie jong van geest is zal de lichtvoetige eigenschappen van de classy Mercedes-Benz des te meer waarderen. Ontdek het bij Prins.
Met hartelijke groet,
Prins Classics.
1.6 Sedan S1
€ 19.500
| Original condition | 1st series
Prijs op aanvraag
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500