We zouden wensen dat we er nooit afscheid van hoeven te nemen: de ongeëvenaarde schoonheid van de originele Maserati GranTurismo en zijn dakloze equivalent, de GranCabrio. In Italië zijn ze inmiddels aan een nieuw hoofdstuk begonnen en verdient de 2e generatie van de iconische GT en convertible niets dan lof. Maar zolang zijn voorganger in omloop is, zal hier altijd onze voorkeur naar uitgaan. En de Ferrari / Maserati V8 is hier een belangrijke reden van. De andere reden is een hoogst begeerlijke uitvoering zoals deze: de GranCabrio Sport inclusief Alcantara Package, HomeLink en achteruitrijcamera. Maarnog belangrijker: mét MC-pakket en héél veel carbon! Dat Harman Kardon audiosysteem kan wel inpakken; de 460 paarden klinken namelijk als muziek in de oren. Letterlijk. Wat dit specifieke exemplaar extra uniek maakt is dat het een nieuw door Maserati Dealer Driessen in Eindhoven geleverd uitloopmodel is met zeer weinig kilometers en slechts 2 voorgaande eigenaren, waarvan één Belg die ‘m 4 jaar in zijn bezit had. Wie volgt?
Lees verderWe zouden wensen dat we er nooit afscheid van hoeven te nemen: de ongeëvenaarde schoonheid van de originele Maserati GranTurismo en zijn dakloze equivalent, de GranCabrio. In Italië zijn ze inmiddels aan een nieuw hoofdstuk begonnen en verdient de 2e generatie van de iconische GT en convertible niets dan lof. Maar zolang zijn voorganger in omloop is, zal hier altijd onze voorkeur naar uitgaan. En de Ferrari / Maserati V8 is hier een belangrijke reden van. De andere reden is een hoogst begeerlijke uitvoering zoals deze: de GranCabrio Sport inclusief Alcantara Package, HomeLink en achteruitrijcamera. Maarnog belangrijker: mét MC-pakket en héél veel carbon! Dat Harman Kardon audiosysteem kan wel inpakken; de 460 paarden klinken namelijk als muziek in de oren. Letterlijk. Wat dit specifieke exemplaar extra uniek maakt is dat het een nieuw door Maserati Dealer Driessen in Eindhoven geleverd uitloopmodel is met zeer weinig kilometers en slechts 2 voorgaande eigenaren, waarvan één Belg die ‘m 4 jaar in zijn bezit had. Wie volgt?
Exterieur
Wat een Maserati GT – of in dit geval GranCabrio zo aantrekkelijk maakt valt moeilijk te beschrijven. Toch doen we een poging: het model is mooi in balans dankzij een gestrekt silhouet dat veel ruimte biedt aan tijdloze glooiingen en verleidelijke rondingen. Maserati heeft geen enkele moeite genomen om de buitenafmetingen compact te houden. Het elegante koetswerk van de open GranTurismo is zodoende prachtig uitgebalanceerd in plaats van gedrongen. Voor maximale opwinding zorgt deze MC Sportline compleet met Carbon Package. De Maserati Corse invloeden zijn overduidelijk zichtbaar dankzij fikse sideskirts en bumperspoilers met bijbehorende koelsleuven c.q.luchtgeleiders. Verder zijn zowel de frontsplitter als de kofferklepspoiler, portiergrepen en buitenspiegels volledig ‘carbon-made’. Daarnaast is de Nero Carbonio metallic carrosserie van ons exemplaar egaal zwart. Dit houdt in dat ook de 20 inch hoogglans MC-wielen, uitlaateindstukken, complete grille, raamlijsten, randen rondom de koelsleuven in de voorste schermen, de sierstrip tussen de achterlichten, alsmede het Maserati opschrift erboven uitgevoerd is in de meest mysterieuze tint. De donkere koplampbehuizing kenden we uiteraard al van de GranCabrio Sport en sluit naadloos op het zwarte geheel aan. Uitzondering hierop zijn de Rosso remklauwen. En óf dit iets te maken heeft met de vurige performance van de 2+2 cabrio…
Interieur
Maserati Corse ontwikkelt prestaties vanaf het circuit en maakt deze geschikt voor dagelijks gebruik naast de baan. In de cockpit van onze GranCabrio MC Sportline is dit extra goed te zien dankzij de samenkomst van een Carbon Package en Alcantara Package. Om met laatstgenoemde te beginnen: de half alcantara, half leder beklede stoelen + dashboard doen super-de-luxe aan. Ook delen van de portierbekleding en tunnelconsole (inclusief middenarmsteun) hebben een schitterende Nero alcantara finish en bevatten Rosso contraststiksels – evenals de gestikte Tridents in de hoofdsteunen. De lijn met pure performance is echter flinterdun getuige de aanwezigheid van een carbon sportstuur(mét 12 uur markering), carbon instaplijsten, een carbon middentunnel en carbon inserts op het dashboard + de deurpanelen. De 4-zits configuratie helpt herinneren dat deze Maserati GranCabrio Sport is geboren op het circuit, maar met focus op straatgebruik.
Opties & extra’s
Na het ontdekken van de MC Sport Line Carbon Package zijn de rest van de opties eigenlijk bijzaak. Toch zijn de HomeLink garagedeuropener en achteruitrijcamera uiterst bruikbaar na een dagje rubber verslinden. Want terwijl de adrenaline nog volop door uw lichaam giert, helpen dergelijke systemen het zwarte pareltje ongeschonden naar binnen te loodsen. Bij Apple CarPlay en de Harman Kardon geluidsinstallatie zetten we wél vraagtekens. Immers, wie de 8-cilinder eenmaal heeft horen brullen…
Techniek & performance
… Wil naar niets anders meer luisteren. De sound van de 4,7 liter V8 is synoniem aan magie. Atmosferisch is het toverwoord; alle 460 paarden worden zonder hulp van turbo’s of hybridesystemen naar de achteras gestuurd. Inderdaad: dat zijn er 10 méér dan de non-Sport versies hebben en is tevens gelijk aan de output van de hardcore GranTurismo MC Stradale. De hevig bulderende V8-krachten zijn gekoppeld aan een 6-traps automaat, te bedienen via schakelflippers achter het carbon stuur. Met de juiste input duurt accelereren van 0 naar 100 km/h slechts 5 seconden. Pas bij 285 km/h houdt de Maserati GranCabrio MC Sportline het voor gezien. Echter, tegen die tijd bent u allang verk(n)ocht…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1.8-16V MK II
Prijs op aanvraag
Scuderia | Top onderhouden!
€ 269.500
Spider | Full PPF | Racing Seats | JBL | Blu Pozzi | Historical color | Carbon Driver Zone
€ 269.500