Maserati 4200 GT Cambiocorsa
Italianen staan doorgaans bekend om hun uitstekende smaak en gevoel voor stijl. Genoeg redenen om aan te nemen dat deze prachtige, origineel in Italië geleverde Maserati 4200 GT mét Skyhook Suspension én sportuitlaat is samengesteld door iemand met een Zuid-Europees temperament. Want zo tijdloos als het zilveren koetswerk is, zo smaakvol is het binnenwerk: tweekleurig leder voorzien van zowel blauwe als grijze tinten. Hadden we al gezegd dat Italianen dol zijn op donkerblauw leder?
Exterieur
Er moet ons iets van het hart: we begrijpen dat de Maserati 3200 GT vele fans kent, mede dankzij zijn karakteristiek vormgegeven achterlichtunits c.q. lichtgevende boemerangs. Toch doet u opvolger 4200 GT tekort door deze minder ‘origineel’ te noemen. Tip van de kenners: wacht even met het trekken van voorbarige conclusies totdat u de Maserati 4200 GT van dichtbij heeft aanschouwd. Want de 3200 mag dan iets sierlijker zijn, de achterzijde van de 4200 oogt met zijn rechttoe rechtaan filosofie op de één of andere manier een tikkeltje voller. En dus dikker. Met het zilvergrijze Grigio Touring lakwerk gecombineerd met in Grigio Mercury gelakte wielen slaat wat ons betreft de bedenker de spijker volledig op zijn kop. Het voorzichtige contrast maakt deze tijdloze machine namelijk in één klap stoer. Onderscheidende distinctie noemen we dat bij Prins.
Interieur
Bij het samenstellen van het interieur werd er duidelijk minder op safe gespeeld. Terecht, want het bicolore binnenste is om je vingers bij af te likken zo lekker. Zoals gezegd zijn Italianen gek op lederen bekleding voorzien van een donkerblauwe tint. Aan boord van deze 2+2 GT gingen ze echter nog een stapje verder, door het chique Blu te combineren met Grigio Scuro elementen op zowel de bovenzijde van het dashboard als de onderzijde van de deurpanelen; beide een zogenaamde “custom” optie af-fabriek. Voor extra contrast zorgt de Grigio Scuro bies in de lederen Blu delen. Voor de volledigheid zijn naast de stoelen, tunnelconsole, onderzijde dashboard en bovenzijde deurpanelen ook de tapijten uitgevoerd in Blu. Ja, we weten het zeker: hier is een échte Italiaan aan het werk geweest!
Opties & extra’s
Gelukkig voor de liefhebber die sportauto’s niet alleen voor hun schoonheid aanschaffen, is deze grand tourer uitgerust met diverse opties die het rijden in de 4200 GT zowaar nóg opwindender, dan wel comfortabeler maken. Zo heeft de Maserati een sportuitlaat en een Skyhook sportonderstel. Daarmee klinkt de coupé niet alleen sneller, maar ís hij ook sneller (in de bochten). Elektrisch verstelbare stoelen garanderen een comfortabele zitpositie. Over comfortabel gesproken: dankzij de geïntegreerde parkeersensoren achter hoeft u minder vaak uw nek te verdraaien tijdens achteruit inparkeren. Iets wat buitenstaander geheid wél gaan doen wanneer ze u voorbij zien flitsen…
Techniek & performance
Het mooiste aan een sportauto met krachtige looks en een dito sound + uitrusting is een performance die overeenkomt. Wat dat betreft heeft u aan de Maserati 4200 GT een hele goede: voorin gaat een parel van een 4,2 liter 8-cilinder in V-opstelling schuil, afkomstig van Ferrari. De atmosferische V8 heeft duidelijk voor inspiratie gezorgd bij het bedenken van de modelnaam en dat is niet voor niets: slechts 4,9 seconden heeft de GT met semiautomatische Cambiocorsa transmissie nodig om de 0-100 km/h sprint af te wikkelen, terwijl de topsnelheid op 285 km/h is vastgesteld. De Ferrari V8 is turboloos en dus komt het opzwepende geluid ongedempt door. Kortom, hoe puur wilt u het ultieme Maserati GT gevoel hebben?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo