Als exclusiviteit uw ultieme drive is: deze Maserati 4200 Spyder is unieker dan uniek en een absolute musthave voor wie eens wat anders wil, zonder in te leveren op stijl. Italiaanse stijl. Immers, een drietand met Beige stoffen kap en atmosferische V8 is al een zeer begerenswaardige combi. Laat staan als er een Verde Goodwood sausje overheen is gegoten, zoals in dit geval. We hebben deze bella in het verleden al eens eerder in het Prins assortiment gehad. Bang om haar nooit meer tegen te komen waren we niet, want het stel wat de Maserati Spyder in bezit had nam altijd enthousiast deel aan onze Prins Tours en bezocht altijd trouw onze werkplaats voor onderhoud, hetgeen hier uiteraard steevast tot in perfectie is uitgevoerd. Over de technische staat hoeven we dus niet te discussiëren. En de optische conditie? Kijk, bewonder en wordt spontaan verliefd. Daarmee is alles gezegd.
Lees verderMaserati 4200 Spyder Cambiocorsa | Verde Goodwood
Als exclusiviteit uw ultieme drive is: deze Maserati 4200 Spyder is unieker dan uniek en een absolute musthave voor wie eens wat anders wil, zonder in te leveren op stijl. Italiaanse stijl. Immers, een drietand met Beige stoffen kap en atmosferische V8 is al een zeer begerenswaardige combi. Laat staan als er een Verde Goodwood sausje overheen is gegoten, zoals in dit geval. We hebben deze bella in het verleden al eens eerder in het Prins assortiment gehad. Bang om haar nooit meer tegen te komen waren we niet, want het stel wat de Maserati Spyder in bezit had nam altijd enthousiast deel aan onze Prins Tours en bezocht altijd trouw onze werkplaats voor onderhoud, hetgeen hier uiteraard steevast tot in perfectie is uitgevoerd. Over de technische staat hoeven we dus niet te discussiëren. En de optische conditie? Kijk, bewonder en wordt spontaan verliefd. Daarmee is alles gezegd.
Exterieur
De 4200 Spyder stamt af van de Coupé, destijds beter bekend als 4200 GT. Het betreft een opgewaardeerde versie van de 3200 GT, maar dan met 8 turboloze cilinders in het front. Qua looks is de Spyder nagenoeg identiek. Dit betekent dat u ook in geval van dit exemplaar kunt genieten van een bijzonder elegant gelijnd, compact koetswerk. Het tijdloze design is mede te danken aan de fijne rondingen en diverse karakteristieken zoals dieper liggende koplampen achter druppelvormige covers. Dit designelement kennen we tevens van menig iconische klassieker uit de Italiaanse stal en kan dus rekenen op flink wat respect en waardering. Achter de lange neus zit een knusse cabine en een tamelijk abrupt afgeknotte achterzijde. De Maserati 4200 Spyder oogt hierdoor lichtvoetiger en ranker dan zijn latere soortgenoten. De grijze multi-spaakwielen blijken een meesterzet in combinatie met de gruwelijk chique Verde Goodwood carrosserielak. De link naar het bekendste klassiekerevenement van Europa zegt genoeg: dit is een schoonheid die nooit verbleekt. Kers op de donkergroene taart is toch wel de Beige kap: een zeer verrassende, doch briljante keuze.
Interieur
De keuze voor een Beige dak blijkt zowaar nog treffender als u uzelf een blik in het interieur van de drietand gunt. Maserati spreekt van een bi-colore cockpit, maar het Beige leder overheerst toch wel erg. En dat is een groot compliment. De Nero bovenzijde van het lederen dashboard + het achterdek steken uitermate fraai af bij het lichte geheel; subtiel en sprekend tegelijk. Dat de Italianen het 2-kleurige karakter serieus nemen, is tevens te zien aan de zwarte instrumenten met lichte omranding. De link naar de schoonheid van Britse klassiekers wordt eveneens binnenin de Italiaan gelegd. En wel in de vorm van een houten interieurafwerking, welke tot en met de bovenzijde van het stuurwiel reikt. In de geïntegreerde hoofdsteunen prijken merkemblemen in reliëf, alsof er ook maar één merk in de wereld is dat net zulke stijliconen op de weg zet als Maserati…
Opties & extra’s
Voor onovertroffen luxe moet u niet bij deze klassieker in spe zijn. Voor een onovertroffen luxe uitstraling des te meer. Bovendien, wedden dat zaken als stoelventilatie u koud laten zodra de V8 u de rillingen op het lijf bezorgt? Tik tegen de rechter Shift Paddle, rechtervoet naar beneden en gáán!
Techniek & performance
Technisch gezien is de stap van 3200 naar 4200 geen upgrade, maar een wereld van verschil. Een revolutie in plaats van een evolutie. Een cultuurshock voor turbo-fans. Een verademing voor aanhangers van atmosferische superkrachten. De Maserati Spyder gaat er qua inhoud een volle liter op vooruit. Het aantal paarden nam zelfs met 20 toe. Alle 390 stuks worden zonder hulp van een mechanische compressor of charger uit de V8 geperst, en komen via een sequentiële Cambiocorsa automaat bij de achterwielen terecht. We hoeven de liefhebber niet uit te leggen wat deze aanpassing met de algehele rijbeleving doet… De sound is zo goed als uw favoriete plaat in het kwadraat. De cijfers zorgen eveneens voor leuke gespreksstof: accelereren van 0 naar 100 km/h is binnen 5 seconden geschiedenis. De wonderschone drietand houdt het volgens opgave pas bij 283 km/h voor gezien. Maar u wilt nog wel ‘even’ door, vermoeden we…
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
6.0 GTB Fiorano F1 | Carbon stoelen & dashboard
Prijs op aanvraag
3.0 D S | Pano-dak | 360 cam
€ 31.950
Berlinetta | Daytona Seats | Grigio Ferro | Pass. display | New Power
€ 214.500