Black Brutal Beast: deze 3 B’s omschrijven de snaarstrakke, inktzwart gekleurde Range Rover Sport SVR met zijn beestachtig snelle 575 pk sterke 5.0 V8 Supercharged motor tot in perfectie. Dit mysterieuze, doch uitbundige gestalte vormt een 100% match met de brullende 8-cilinder in het front.
Of de ultieme Performance-SUV ook een beetje luxe mag zijn? Laat ‘beetje’ maar achterwege, want de optielijst meldt zaken als een panoramadak, Extended Carbon interieurafwerking, Towing Pack en Drive Assist Pack. De SVR Performance stoelen zijn uiteraard ook inbegrepen.Immers, de inzittenden in het gareel houden blijkt nog een hele uitdaging…
Black Brutal Beast: deze 3 B’s omschrijven de snaarstrakke, inktzwart gekleurde Range Rover Sport SVR met zijn beestachtig snelle 575 pk sterke 5.0 V8 Supercharged motor tot in perfectie. Dit mysterieuze, doch uitbundige gestalte vormt een 100% match met de brullende 8-cilinder in het front.
Of de ultieme Performance-SUV ook een beetje luxe mag zijn? Laat ‘beetje’ maar achterwege, want de optielijst meldt zaken als een panoramadak, Extended Carbon interieurafwerking, Towing Pack en Drive Assist Pack. De SVR Performance stoelen zijn uiteraard ook inbegrepen.Immers, de inzittenden in het gareel houden blijkt nog een hele uitdaging…
Exterieur
De Range Rover Sport SVR houdt niet van half werk. Gelukkig geldt voor de egaal zwarte uitdossing exact hetzelfde: het chique Santorini Black lakwerk wordt bijgestaan door vele (hoogglans) zwarte details. Waaronder de 21 inch grote SVR-wielen, inzetpanelen op de voorste schermen en bumpers, rand rondom de grille, luchtsleuven in de motorkap, raamlijsten, diffusor achter, dorpelverbreders en typeaanduidingen in het front plus achter. Het optionele Black Pack betekent dat het dak en de spiegelkappen sowieso ook door een zwart bad zijn gegaan.
Privacy Glass vormt een fijne finishing touch aan het duistere geheel. Spelbrekers zijn de vuurrode remklauwen en met chroom omrande dubbele uitlaateindstukken. Hoewel, spelbrekers… Wat ons betreft geven ze het Britse beest net dat beetje extra onderscheid en karakter. Wat een knaller, deze oppermachtige Range Rover Sport!
Interieur
Slechts de hoge instap verraadt dat deze supercar in wezen een SUV is. Eenmaal plaatsgenomen in de SVR Performance zetels hebben we zicht op onder andere een Extended Carbon interieurafwerking. Kortom, meer racy wordt het niet! De Ebony Black lederen met Alcantara bekleding biedt een gezonde mix van luxe en sportiviteit. Daarbij werd geen deel overgeslagen getuige de Alcantara dakhemel. Hoe fraai! Aan sfeer dus allerminst een gebrek aan boord van de door Jaguar Land Rover’s SVO (Special Vehicle Operations) tot stand gekomen snelheidswonder. Maar dan wel een snelheidswonder dat duidelijk afstand neemt van de ondergrond. Welke dan ook.
Opties & extra’s
Na de optielijst te hebben geraadpleegd weten we het zeker: deze supersonische Land Rover is van alle markten thuis. Een panoramdak duidt op comfort, Ambient lighting op pure luxe en een Drive Assist Pack op maximale veiligheid. AdaptiveCruise Control inclusief Stop & Go, stuurhulp, dodehoekdetectie met correctie, parkeer assistent, rijstrooksensor + correctie en een 360 graden camera zijn daarmee inbegrepen. En ook deze Land Rover verloochentzijn afkomst niet: dankzij een Towing Pack (elektrisch in-/uitklapbare trekhaak + aanhanger assistent) weet dit hard werkende paradepaard de minder mobiele deelnemers uit het verkeer op overtuigende wijze voort te slepen.
Techniek & performance
Dan de aandrijflijn: de karakteristieke tune van de mechanische compressor voorin deze brute pk-geweldenaar is op z’n zachtst gezegd verslavend te noemen. Uitwijken naar wegen (geasfalteerd of niet) waar u minimaal 100 km/h mag is aan te raden, aangezien de SVR daar al binnen 4,5 seconden vanuit stilstand aan voorbijraast. Dat een SUV aerodynamisch minder efficiënt is dan een supercar moge duidelijk zijn. Al is een topsnelheid van 280 km/h nog steeds niets om je voor te schamen. Aan de basis van deze machtige cijfers staat een beul van een 5,0 liter 8-cilinder. Met een astronomisch totaal van 575 pk, verdeeld over 4 wielen, plust de faceliftversie er nog ‘even’ 25 paarden bij op ten opzichte van het origineel.Verwacht daarom geen wonderen aan de pomp. Want het enige ‘groene’ waar de RR Sport SVR zich door laat verleiden, is het stoplicht.
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1.8-16V MK II
Prijs op aanvraag
Scuderia | Top onderhouden!
€ 269.500
Spider | Full PPF | Racing Seats | JBL | Blu Pozzi | Historical color | Carbon Driver Zone
€ 269.500