Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography
Zelden is het mogelijk om een auto als statussymbool te gebruiken zonder daarmee overdreven te koop te lopen. Karakter en bescheidenheid sieren deze absolute smaakmaker onder de full-size luxury SUV’s: de Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography. De topklasse SUV dwingt vrachten respect af, maar van afgunst is normaal gesproken geen sprake. Kortom, een auto waarmee u altijd indruk maakt. En nooit de verkeerde. Rijden op (Britse) stand gaat in combinatie met een schitterende kleurstelling en dito uitrustingsniveau. Voorin ligt een juweel van een 339 pk en 740 Nm (!) sterke 8-cilinder die moeiteloos opties als verwarmde en geventileerde stoelen voor + achter, een panoramadak, 360 graden camera en digitale cockpit in beweging brengt. Beleef het bij Prins.
Exterieur
We zijn veel gewend van de Range Rover, maar zo chic als dit exemplaar zien we ze zeer sporadisch. Dit zit hem voor een groot deel in de kleurstelling: Mariana Black. Het lakwerk is diep donkerblauw en gaat gepaard met diverse prachtige Atlas Silver exterieurdetails – waaronder onderlangs de portieren, tussen de achterlichtunits in en rondom de aluminiumkleurige grille aan de voorzijde. Ook de typeaanduiding op de motorkap en achterklep zijn hierin meegenomen. Wat De Range Rover Autobiography in z’n geheel extra fraai maakt zijn de 21 inch grote wielen voorzien van een smaakvol schoependesign. Verder zijn de contouren van het model iconisch: de carrosserie is strak en rechthoekig, de daklijn hoog en de voorruit staat relatief rechtop. Het geheel komt bijzonder krachtig over, zonder de indruk te wekken niet aerodynamisch te zijn. Want hoewel het design historisch is, is de stroomlijn beter dan ooit.
Interieur
Eenmaal aan boord wordt u omgeven door een prachtig, volledig met luxe leder bekleed interieur. De afwerking weerspiegelt moderne Britse klasse, vooral in combinatie met de vele Grand Black Veneer details. De zetels doen koninklijk aan: ze bieden voortreffelijke steun, zijn royaal qua opzet én torenen vrijwel boven alles en iedereen uit. Bovendien blijft plaatsnemen op de Range Rover ‘troon’ onverminderd comfortabel, ongeacht hoe lang u erop zit…
Opties & extra’s
Dit zit hem voor een deel ook in de geïntegreerde stoelverwarming en stoelventilatie. Zowel voor- als achterin zijn de stoelen afzonderlijk van elkaar te verwarmen of te koelen. Redenen om een chauffeur in te schakelen nemen daarmee toe. Bovendien kunt u nog eens wisselen van chauffeur en/of positie, dankzij de aanwezigheid van een memoryfunctie op de voorste rij. De stuurwielverwarming is op zijn beurt weer exclusief voor de persoon aan het roer bedoeld. Dit geldt trouwens ook voor het digitale instrumentarium, de Cruise Control en Head-up Display. Een ingebouwde 360 graden camera en Lane Assist houden respectievelijk omliggende obstakels en het wisselen van rijstrook in het vizier. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan verlichting, zowel buiten als binnen: Adaptieve Xenonkoplampen en Ambient Lighting hebben een overzichtelijke én esthetische functie. Voor extra lichtinval overdag kunt u een beroep doen op het panoramadak. Hadden we al gezegd dat instappen in de Range Rover comfortabeler dan ooit is vanwege Keyless Entry?
Techniek & performance
De 4,4 liter SDV8-turbodiesel is één van de fijnste in zijn soort. De 8-cilinder is uiterst geraffineerd en doet zijn werk smoother dan smooth, gekoppeld aan een automatische transmissie met 8 versnellingen. De krachtsopbouw van de 339 pk sterke Range Rover diesel verloopt even soepel als overtuigend. Vierwielaandrijving en luchtvering inclusief automatische niveauregeling zijn uiteraard standaard. Land Rover heeft immers een naam hoog te houden op het gebied van offroad-rijden. En met 740 Nm koppel levert geen enkele andere Range Rover de trekkracht op het niveau van deze. Accelereren van 0-100 km/h gaat binnen 6,9 seconden. Indrukwekkender is echter hoe snel de Range Rover Autobiography de inzittenden tot grote hoogte doet stijgen. Letterlijk.
Met vriendelijke groet,
Prins Esclusivo.