Wie de absolute koning, keizer en (Britse) gentleman onder de topklasse SUV’s van een elegante uitstraling wil voorzien, hoeft geen enkele optie en zelfs geen kleur aan te vinken. Onderscheidend is deze Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography van zichzelf ook al meer dan genoeg. Toch heeft de oorspronkelijke eigenaar de moeite genomen om er een SUV van te maken die exclusiever is dan exclusief, inclusief samenstelling chiquer dan chic: Kaikoura Stone lakwerk in combinatie met een Black Pack en zo ongeveer álle denkbare opties. Enkele highlights: luxe zetels voorzien van een massagefunctie, Apple CarPlay, een standkachel, panoramadak, voorruitverwarming, koelbox, Surround View Camera, 10,2 inch entertainmentschermen achterin, soft-close portieren, een elektrisch uitklapbare trekhaak en heel veel meer. Kortom, de ultieme reisauto, welke bovendien niet enkel uitblinkt over lange afstanden op het asfalt…
Lees verderRange Rover 4.4 SDV8 Autobiography
Wie de absolute koning, keizer en (Britse) gentleman onder de topklasse SUV’s van een elegante uitstraling wil voorzien, hoeft geen enkele optie en zelfs geen kleur aan te vinken. Onderscheidend is deze Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography van zichzelf ook al meer dan genoeg. Toch heeft de oorspronkelijke eigenaar de moeite genomen om er een SUV van te maken die exclusiever is dan exclusief, inclusief samenstelling chiquer dan chic: Kaikoura Stone lakwerk in combinatie met een Black Pack en zo ongeveer álle denkbare opties. Enkele highlights: luxe zetels voorzien van een massagefunctie, Apple CarPlay, een standkachel, panoramadak, voorruitverwarming, koelbox, Surround View Camera, 10,2 inch entertainmentschermen achterin, soft-close portieren, een elektrisch uitklapbare trekhaak en heel veel meer. Kortom, de ultieme reisauto, welke bovendien niet enkel uitblinkt over lange afstanden op het asfalt…
Exterieur
Andere merken kunnen nog zo hun best doen, op het cachet van de uitvinder van de luxe 4×4 staat simpelweg geen maat. Het hoekige design is karakteristiek en tijdloos tegelijkertijd. De nieuwste en deze voorlaatste generatie zijn op detailniveau iets ronder qua vorm, maar imponeren doet de Range Rover nog altijd. Zeker in Kaikoura Stone metallic trim. Dit fantastisch mooie, lichtbruine maatpak gaat perfect samen met de vele zwarte exterieurdetails, zoals de grille, raamlijsten, blades + sierlijsten opzij, buitenspiegels, modelopschriften en natuurlijk het (panoramische) dak. Verder staat het ultieme luxepaard van Land Rover op indrukwekkende wielen voorzien van een stijlvol schoependesign met eveneens een zwarte afwerking. Letterlijk en figuurlijk een enorme smaakmaker!
Interieur
Vanbinnen ademt de fullsize SUV al net zoveel klasse. Zitten doet u op heuse luxe zetels bekleed met geperforeerd Ebony Premium leder. Perfectie kent kennelijk geen grenzen, want zelden zaten we er zó comfortabel bij! Bovendien torent u hoog boven al het andere verkeer uit, als een échte koning van het asfalt. Plus daarnaast. Ook de hemelbekleding kleurt Ebony, maar wordt onderbroken door het grote glaswerk van het 2-delige panoramische dak. Verder hebben de armsteunen (van de ‘captain seats’), portieren en het complete dashboard een Ebony lederen finish – als onderdeel van lederpakket Premium. Cirrus contraststiksels, Ambient Lighting en hier en daar een aluminium touch doorbreken het zwarte geheel op geraffineerde wijze. Het schitterende Grand Black Wood interieurpakket voedt de donkere lay-out van deze Britse grootheid echter op een manier zoals alleen een Range Rover dat kan: met ongelooflijk veel finesse en stijl.
Opties & extra’s
Vanzelfsprekend laten de luxe fauteuils (van stoelen kunnen we amper spreken) zich volledig elektrisch verstellen en onthoudt een memoryfunctie uw gewenste zitpositie. Dat die zitpositie net even beter is dan in andere Range Rovers is mede te danken aan de 4-voudig elektrisch verstelbare lendensteunen, verstelbare zijsteunen en natuurlijk de ingebouwde stoelmassage. Extra koeling is er in de vorm van een koelbox voorin. Het elektrische bedienbare schuif-/kanteldak brengt de inzittenden dichterbij de buitenlucht, en een elektrisch uitklapbare trekhaak zorgt ervoor dat ze nóg meer spullen kunnen meenemen. Climate Control voor + achter maakt dat de voorste én achterste passagiers elk hun eigen gewenste temperatuur kunnen instellen. Dat is en blijft immers heel persoonlijk. Van koukleumen is al helemaal geen sprake aan boord van de Brit: een standkachel ontdooit de boel al voordat u instapt. De voorruitverwarming voorkomt dat u met een ijskrabber in de weer moet en de stuurverwarming geeft het open haard gevoel zonder met vuur te hoeven spelen. Last van klamme handen tijdens inparkeren? Een Surround View Camera helpt de indrukwekkende buitenafmetingen beter in te schatten. Verder zijn er adaptieve bi-xenonkoplampen voor maximaal overzicht en fungeert het ruime interieur tevens als klankkast voor de Premium geluidsinstallatie, uw favoriete muziek speelt u af via Apple CarPlay. Is de reis te lang om de passagiers achterin op een ‘traditionele’ manier te vermaken? Schakel dan vooral de 10,2 inch grote infotainmentschermen op de hoofdsteunen in. Ze zitten er niet voor niets! Eenmaal op bestemming verloopt zelfs het dichtslaan van de portieren uiterst comfortabel. Hoewel, ‘slaan’… Een zacht tikje is voldoende om het soft-close systeem de deuren veilig en smooth dicht te laten zuigen.
Techniek & performance
Met een even imposante als soepele grom ontwaakt er een beul van een 8-cilinder turbodieselmotor. De 4,4 liter V8 weet 339 pk en maar liefst 740 Newtonmeters koppel te verdelen over de voor- en achteras. Gekoppeld aan een zeer verfijnde 8-traps automatische transmissie, reageert de Range Rover altijd alert op het gas. De power is sterk voelbaar tijdens accelereren, bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/h binnen 6,9 seconden. Toch doet de SDV8 Autobiography vooral heel vloeiend zijn werk. Dat de machtige 4×4 over ongeëvenaarde terreincapaciteiten beschikt, maakt ‘m een stevige allrounder en vele malen veelzijdiger dan andere luxe familie-SUV’s. Wie begint spontaan te dromen van een autovakantie?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1.8-16V MK II
Prijs op aanvraag
Scuderia | Top onderhouden!
€ 269.500
Spider | Full PPF | Racing Seats | JBL | Blu Pozzi | Historical color | Carbon Driver Zone
€ 269.500