Grote gezinsauto’s zijn doorgaans niet meteen de meest spannende creaties op 4 wielen. Tenzij het een Discovery badge heeft. Land Rover Discovery welteverstaan. Voor u staat een 7-persoons full-size familie-SUV met een asfalt verwoestend koppel van 600 Nm. Hoewel, asfalt… De Discovery toont zich van origine heer en meester op alles dat naast de verharde ondergrond ligt. Bossen, rotsen, water en zand; deze heerlijke 4×4 vindt zijn weg wel. Op wat voor manier dan ook. Onze super-de-luxe 3.0 TD6 First Edition komt rechtstreeks bij de 1e eigenaar vandaan die ‘m voor zakelijke doeleinden inzette (vandaar btw-auto!) en af-fabriek volhing met de fraaiste opties. Zo hebben de geventileerde voorstoelen een memory- én massagefunctie, is de trekhaak elektrisch wegklapbaar en is de ruimtelijke ervaring aan boord extra indrukwekkend dankzij een panoramadak. Ook inbegrepen zijn een 360 graden camera, Head-up Display, adaptieve LED-koplampen, luchtvering en Meridian Surround Sound. Wie doet straks als 1e een grootse SUV-ontdekking bij Prins?
Lees verderGrote gezinsauto’s zijn doorgaans niet meteen de meest spannende creaties op 4 wielen. Tenzij het een Discovery badge heeft. Land Rover Discovery welteverstaan. Voor u staat een 7-persoons full-size familie-SUV met een asfalt verwoestend koppel van 600 Nm. Hoewel, asfalt… De Discovery toont zich van origine heer en meester op alles dat naast de verharde ondergrond ligt. Bossen, rotsen, water en zand; deze heerlijke 4×4 vindt zijn weg wel. Op wat voor manier dan ook. Onze super-de-luxe 3.0 TD6 First Edition komt rechtstreeks bij de 1e eigenaar vandaan die ‘m voor zakelijke doeleinden inzette (vandaar btw-auto!) en af-fabriek volhing met de fraaiste opties. Zo hebben de geventileerde voorstoelen een memory- én massagefunctie, is de trekhaak elektrisch wegklapbaar en is de ruimtelijke ervaring aan boord extra indrukwekkend dankzij een panoramadak. Ook inbegrepen zijn een 360 graden camera, Head-up Display, adaptieve LED-koplampen, luchtvering en Meridian Surround Sound. Wie doet straks als 1e een grootse SUV-ontdekking bij Prins?
Exterieur
De Land Rover Discovery heeft zo ongeveer het avontuur uitgevonden. Het iconische model werd in 1989 geïntroduceerd op basis van de Range Rover, maar met extranadruk op offroad-rijden. Dit maakt ‘m van oorsprong meer terreinauto dan een exclusieve SUV, al weten we inmiddels wel beter. Zonder in te boeten op zijn legendarische 4×4-capaciteiten is “Disco 5” bovenal een luxewagen. De verschillende (ingrijpende) facelifts niet meegerekend is dit eigenlijk slechts de 3e generatie Discovery, wat veel zegt over het tijdloze karakter van het model. In zijn meest moderne vorm is de full-size SUV opvallend gestroomlijnd. Al bleven een aantal belangrijke tradities overeind staan. Letterlijk, refererend aan de extra knik achterop het dak om meer hoofdruimte te creëren voor de achterste inzittenden die een fractie hoger zitten. De rondingen in de bumpers en strak gestylede (adaptieve LED-)lichtunits zouden de Range Rover allerminst misstaan. Daartegenover staat de ruimte voor het kenteken op de achterklep die lekker eigenwijs uit het midden is geplaatst. Praktische redenen heeft het niet meer, want het reservewiel heeft een plekje onder de achterbumper gekregen, bij de elektrisch in-/uitklapbare trekhaak. Kortom, een auto met 2 gezichten: traditioneel en modern. Al doet hij in Santorini Black gecombineerd met vele contrasterende exterieur details in zilverkleur (inclusief dakrails) een stukje klassieker aan dan andere jonge Disco’s. En misschien ook een stukje praktischer gezien de sidesteps en forse spatlappen?
Interieur
Hebben we het over praktisch, dan gaat de aandacht al gauw uit naar het geweldig ruime interieur van de Land Rover Discovery First Edition. Het betreft hier een volwaardige 7-zitter die nóg grootser aandoet vanwege het panoramische schuif-/kanteldak. Het bijna egaal zwarte binnenwerk wordt daarmee ruimschoots gecompenseerd. De bekleding van het dashboard, stuurwiel, de stoelen en armleuningen bestaat uit hoogwaardig leder. In de zetels is het leer geperforeerd en worden ze vergezeld door biesjes in contrastkleur. Verder is er een typisch Britse houtafwerking in de strakke Disco cockpit. Maar er is ook veel pianolak en aluminium terug te vinden – waaronder in de brede middentunnel/-console. Traditie ontmoet innovatie, net als aan de buitenkant.
Opties & extra’s
Het uitrustingsniveau heeft minstens zoveel karakter als de uitstraling, al heeft dit weinig tot niets meer met vroeger te maken en des te meer met hedendaags comfort: het stuurwiel is verwarmd en de stoelen zijn zowel te verwarmen als te koelen. Verder heeft de elektrische verstelling een memoryfunctie en kunt u zich onderweg laten masseren. Achterin zitten de passagiers er bijna net zo ontspannen bij dankzij geïntegreerde stoelverwarming. Alle 7 inzittenden profiteren van de ingebouwde luchtvering, het elektrische panoramadak, Meridian Surround Sound audiosysteem en indirect ook van de adaptieve LED-koplampen – want helderder en veiliger. Ze zullen zelfs baat hebben bij de elektrisch inklapbare trekhaak zodat er meer (spullen) kan worden meegenomen. Maar de bestuurder is en blijft toch de belangrijkste persoon aan boord van deze avonturier op 4 wielen en dus zijn de Head-up Display en 360 graden camera speciaal op hem of haar gericht.
Techniek & performance
De Land Rover Discovery is een koning in het gladstrijken van oneffenheden en mede daarom een heerlijke reismachine voor families die lange afstanden afleggen om hun (droom)bestemming te bereiken. Tegelijkertijd is de 3,0 liter TD6 een juweel van een V6-turbodieselmotor die op alle terreinen uitblinkt. Letterlijk. Aangestuurd door 258 paarden, 600 Newtonmeters en 8 automatische versnellingen komt Disco 5 uiterst soepel en vlot van zijn plek. Accelereren van 0 naar 100 km/h kan binnen 8,1 seconden en de topsnelheid van 209 km/h is meer dan genoeg om medeweggebruikers het nakijken te geven, zeker tijdens tussensprints. Maar de vierwielaangedreven SUV is vooral een absolute baas op plekken waar anderen niet kunnen komen. Daar waar het asfalt ophoudt. Het avontuur lonkt dus continu en u voelt zich onoverwinnelijk. Wie wil dat nou niet?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
1.8-16V MK II
Prijs op aanvraag
Scuderia | Top onderhouden!
€ 269.500
Spider | Full PPF | Racing Seats | JBL | Blu Pozzi | Historical color | Carbon Driver Zone
€ 269.500