Lamborghini Urus Grigio Lynx
Lamborghini heeft met de Urus het onmogelijke gedaan: een supercar ontwerpen in SUV-uitmonstering. Er zijn geen concessies gedaan ten aanzien van de performance, looks en pure rijsensatie. Tóch biedt de moderne interpretatie van de klassieke “Rambo-Lambo” alias LM002 voldoende ruimte voor 4 inzittenden plus hun bagage. Sterker nog, ooit een 650 pk sterke twin-charged Lamborghini-V8 gezien met Rear Seat Entertainment? Een droom die uitkomt voor de supercar fan die zojuist een gezin heeft gesticht. En wij gokken dat die kleine er ook blij mee zal zijn. Immers, je kunt niet vroeg genoeg met droomauto’s beginnen… Wie zijn of haar Urus-droom bij Prins realiteit ziet worden, wordt tevens getrakteerd op een indrukwekkende reeks opties. Waaronder comfortstoelen, Adaptive Cruise Control, B&O Sound System en een Style Pack – want het is en blijft een Italiaans meesterwerk.
Exterieur
Een Lamborghini Urus is van de buitencategorie. Logisch ook: geen auto zoals deze zogenaamd Super-SUV. De trendsetter wordt daarmee meteen ook het opperhoofd in SUV-land. Maar hoe realistisch is het om een comfortabele hoogzitter een supercar uiterlijk mee te geven? Lamborghini zag het probleem niet en maakte van de Urus al net zo’n indrukwekkende verschijning als zijn soortgenoten die het asfalt van dichterbij zien. De lijnen zijn vlijmscherp, het formaat erg imposant, de details extreem opvallend en het totaal concept helemaal des Lamborghini’s. Dit betekent dat ook de Urus agressief de wereld inkijkt, de wielkasten bizar breed zijn, de diffusor en luchtinlaten reusachtig groot, en de hoekige vormen aan een heuse Stealth Fighter doen denken. Zelfs het chique Grigio Lynx lakwerk kan niet voorkomen dat de supercar-kwaliteiten van dit brute koetswerk afspatten. Maar ja, wat wil je ook met opties zoals 23 inch grote multi-spaakwielen, een zilverkleurige diffusor plus dorpellijsten, in carrosseriekleur meegespoten sideskirts, spatbordverbreders en bumperspoilers…
Interieur
Het blijft een bijzondere gewaarwording: een Lamborghini met een relatief hoge zit en plek voor 4. Desalniettemin voelt het prachtige, met Terra Asia leder beklede Urus binnenste al gauw als een vertrouwde Lamborghini cockpit. Van het afgeplatte zwart lederen sportstuur inclusief middenmarkering tot aan het digitale instrumentarium, de brede middentunnel (die ook de stoelen achterin split) en natuurlijk de futuristische, straaljager-achtige knoppen plus hendels; ook van binnen is de Urus op en top een Lamborghini van het zuiverste soort. Klaar om op te stijgen?
Opties & extra’s
De 4 afzonderlijke zetels zien er elk uit als een sportstoel. Maar er is meer met het meubilair aan de hand: voorin laten de verwarmde comfortstoelen zich volledig elektrisch verstellen. Daarnaast beschikken ze over een ventilatie- en een massagefunctie. Omdat de achterste zitposities gescheiden van elkaar zijn, is de Climate Control achterin dat ook. Verder is de Italiaanse Super-SUV van alle technische gemakken voorzien: Adaptive Cruise Control, Active Lane Departure Warning, 360 graden camera, Bang & Olufsen audio, Lamborghini Smartphone Interface en draadloos opladen; het is allemaal inbegrepen.
Techniek & performance
Terug naar waar het werkelijk om draait in de Urus: prestaties. Een 4,0 liter V8 met dubbele turbo maakt een 0-100 km/h sprint binnen 3,6 seconden mogelijk. Daarnaast stoot de 650 pk en 850 Nm sterke 8-cilinder de naald van de snelheidsmeter voorbij de magische 300 km/h. Zonder al te veel gekkigheid moet een topsnelheid van 305 km/h zeker haalbaar zijn. Het enige wat u hoeft te doen is de 4-zitter door zijn 8 automatische versnellingen te jagen. Onder de 300 is de wilde SUV-stier uit Sant’Agata Bolognese ook zeker interessant: de Lamborghini Urus nodigt uit om bochten in een recordtempo af te ronden en laat zich daarbij niet van de wijs brengen dankzij vierwielaandrijving. De virtuele opvolger van de LM002 Rambo-Lambo uit 1986 plakt aan het asfalt zoals u straks aan de Urus plakt. Want reken maar dat de Super-SUV moeilijk is om te weerstaan. Zelfs als er geen plannen voor gezinsuitbreiding zijn…
Met vriendelijke groet, Prins Esclusivo.