Menu
Menu
Favorieten Mijn account
Mijn account
Deel deze auto

Jaguar XK

Type
150 | Rally Prepared
Fabriekskleur
Blauw / Grijs
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
53420 km
Bouwjaar
1961
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 114.500,-
BTW Auto
Nee

Jaguar XK

Type
150 | Rally Prepared
Fabriekskleur
Blauw / Grijs
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
53420 km
Bouwjaar
1961
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 114.500,-
BTW Auto
Nee
Offerte aanvragen
Deel deze auto

Voorwoord

Ze zeggen weleens dat een kat 9 levens heeft. Deze unieke Jaguar XK150 begon zijn 2e leven in 2007 in Nieuw-Zeeland, nadat hij in opdracht van een Nederlandse liefhebber werd opgespoord én professioneel geprepareerd voor rallydeelname. En dan bedoelen we niet een weekend toeren over de Sallandse Heuvelrug, maar deelname aan wereldberoemde, lange afstandsevenementen zoals de Amsterdam-Bejing Rally en de Himalaya klim. Allerlei rally-specifieke aanpassingen maakten de weg ernaartoe een stukje makkelijker, niet minder bijzonder. Het is en blijft immers een parel van een machine, de XK150 S met 3,8 liter 6-cilinder lijnmotor en 258 charmante Britse paarden aan boord. Een schitterende, body-off gerestaureerde klassieker met een uniek verhaal. En minstens zo’n unieke rijgeschiedenis. Wij denken dat deze kat nog veel meer dan 9 levens heeft, want het karakter van de “good oldJag” is voor eeuwig, altijd en zo onsterfelijk als wat.

Lees verder
Omschrijving
Techniek
Reviews

Jaguar XK150

Ze zeggen weleens dat een kat 9 levens heeft. Deze unieke Jaguar XK150 begon zijn 2e leven in 2007 in Nieuw-Zeeland, nadat hij in opdracht van een Nederlandse liefhebber werd opgespoord én professioneel geprepareerd voor rallydeelname. En dan bedoelen we niet een weekend toeren over de Sallandse Heuvelrug, maar deelname aan wereldberoemde, lange afstandsevenementen zoals de Amsterdam-Bejing Rally en de Himalaya klim. Allerlei rally-specifieke aanpassingen maakten de weg ernaartoe een stukje makkelijker, niet minder bijzonder. Het is en blijft immers een parel van een machine, de XK150 S met 3,8 liter 6-cilinder lijnmotor en 258 charmante Britse paarden aan boord. Een schitterende, body-off gerestaureerde klassieker met een uniek verhaal. En minstens zo’n unieke rijgeschiedenis. Wij denken dat deze kat nog veel meer dan 9 levens heeft, want het karakter van de “good oldJag” is voor eeuwig, altijd en zo onsterfelijk als wat.

Historie
Een Jaguar XK150 opsporen, body-off restaureren én prepareren voor ‘s werelds meest illustere classic rally’s, dat laat de liefhebber en kenner natuurlijk niet zomaar aan de specialist ‘op de hoek’ over. In Upper Classics in Christchurch, Nieuw-Zeeland, vond de vorige eigenaar – een Nederlandse klassieker fan, de perfecte partner. Dat die toevallig helemaal aan de andere kant van de wereld gevestigd was, was voor hem bijzaak. Behalve heel veel optische wijzigingen, onderging de XK150 3.8 ook onderhuids een flink aantal aanpassingen. Upgrades zijn er in de vorm van een Getrag handgeschakelde 5-bak, remsysteem met Willwood remcomponenten en diverse cockpit modificaties – waaronder AutoSport Turbo sportstoelen, instrumenten van Smiths en een Terratrip rally computer. Een map met een uitgebreid overzicht van alle werkzaamheden en afbeeldingen is ingesloten. Echter, laat al deze veranderingen achterwege en er staat nog steeds een auto met een bijzonder verhaal. De 3.8 S betreft het absolute topmodel uit de XK150-serie: de krachtige evolutie van voorgangers XK140 en eerder de XK120. Bovendien gold het model als voorloper op de revolutionaire XK-E, beter bekend als de legendarische E-Type. De Fixed Head Coupe (FHC) is met een productieaantal van 4.445 eenheden een zeldzamer object dan de open varianten (Roadster + DHC) bij elkaar opgeteld. En daarmee extra begerenswaardig. Helemaal wanneer deze geschiedenis heeft geschreven op de mooiste plekken in Azië…

Exterieur
De Jaguar XK150 beschikt over dezelfde klassieke rondingen en sierlijke lijnen als de XK-modellen die hem voor gingen. Opvallend anders is de hoogte en het rechtere verloop van de lijn in de portieren ten opzichte van de oudere series. De grille werd een stukje breder en het kenteken achter verhuisde naar een plek boven de bumper. Karakteristieke details zoals de ronde koplampen en opgaande lijn boven de achterwielen bleven gelukkig intact. Dit specifieke exemplaar is two-tone uitgevoerd met tijdloos lichtgrijs aan de bovenkant en super chic donkerblauw vanaf de koplampen, helemaal doorlopend tot aan de lijn die vanaf de schermen door de portieren is doorgetrokken, eindigend in de verchroomde achterbumper. Mooi is ook hoe de buitenspiegel aan de bestuurderskant een ouderwetse plek op het voorscherm kreeg. Aan de andere kant was daar geen ruimte voor in verband met de montage van een custom-made snorkel, voor het geval er hoog water op de route stond. Ook handig voor langeafstandsrally’s: een roofrack en kofferrek waar het reservewiel, de gereedschapskist en andere bagage een plek kreeg. Extra verlichting en een set serieuze spatlappen maken de lijst met rally-proof maatwerk aanpassingen compleet.

Interieur
Het interieur is eveneens hartstikke classy en tegelijkertijd optimaal geprepareerd voor langdurig rally-geweld. Naast het rood lederen dashboard en houten stuurwiel, is onze XK150S te herkennen aan professionele bucket seats van AutoSport Turbo, Smiths instrumenten en een rally computer van Terratrip. Let ook op de rolkooi die dezelfde donkerblauwe lak bevat als de carrosserie. It’s all about the details…

Techniek
Jaguar had met de XK-serie een naam hoog te houden als het gaat om pure performance. De eerste XK150’s legden het af tegenover de oudere XK140; de omgekeerde wereld. Met de S-versie kwam hier verandering in. En de krachtigere 3.8 modellen maakten van de 150S de sportauto zoals we hem het liefste zien. De inhoud ging met 0,4 liter in de plus, maar belangrijker was natuurlijk de output: 268 pk tegenover 193 pk waarover de oorspronkelijke versie beschikte. De techniek van de 6-cilinder lijnmotor was dan ook drastisch aangepakt. In dit geval gaat deze gekoppeld aan een heerlijk manuele transmissie met 5 versnellingen van Getrag. Het remsysteem van Willwood maakt de classic Jag ook gewilliger tijdens vertragen. Zó snel, modern en veilig kan een authentieke klassieker dus aanvoelen. Beleef het bij Prins.

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Motor
3800cc 6 cilinder
Brandstof
Benzine
Vermogen
258 pk
Gewicht
1710 kg
Boek een proefrit

Ervaar de Jaguar XK

Voornaam*
Vul uw naam in
Achternaam*
Vul uw naam in
Telefoonnummer*
Vul uw telefoonnummer in
E-mailadres*
Vul uw e-mailadres in
Ga akkoord om te kunnen verzenden

Soortgelijk

Mercedes-Benz 280 SL

| Top condition | Great color combination

Prijs op aanvraag

Ferrari Testarossa

Monospecchio | 32-year-ownership

€ 159.500

Alfa Romeo GTV

2.5 V6 | Nederlands geleverd

€ 29.900

Advies nodig?

De gepassioneerde Prins adviseurs staan voor u klaar.

Whatsapp ons
Wim Prins
Jeroen van Kranen
Joost Bode
Quinten Immink