Jaguar XE 3.0 S
Een ingetogen, zwarte sedan en toch totaal anders dan menig premium leaseauto. Zie hier de Jaguar XE 3.0 S: een compacte 4-deurs limousine met pure sportwagengenen. Nee, we overdrijven niet: de 3,0 liter V6 met 340 pk is exact dezelfde als die uit de Jaguar F-TYPE. U weet wel, de virtuele opvolger van “The most beautiful car ever made”, aldus Enzo Ferrari himself. Dit betekent dus dat ook de XE over supercharged power beschikt. Weet u meteen waar de letter “S” voor staat in de typeaanduiding…
Wij bieden de exclusieve sportsedan aan inclusief een fijne lijst met opties. Redenen om niet eens wat anders te proberen raken daarmee definitief op. Want hoewel Jaguar het graag anders had gezien qua volume, is de XE – en dan met name de 3.0 S uitvoering, allesbehalve een eenheidsworst. Zwart of niet.
Exterieur
De Jaguar XE valt op met zijn atletische voorkomen. De sportsedan maakt een uitgebalanceerde indruk dankzij een gedrongen profiel en ranke lijnen. Kortom, écht een Jaguar van nu. Bovendien loopt de Brit niet erg te koop met al zijn power. Dat is dan weer vrij klassiek Jaguar. Heel “classy” is de keuze voor een discrete kleur. Al valt er voor de car spotters nog genoeg onderscheid te bespeuren. Waaronder in de vorm van 18 inch dubbele 5-spaakwielen voorzien van een donkergrijze binnenzijde en erachter knalrode remklauwen. Voor extra vuur zorgt de dubbele uitlaat. Zowel de omranding van de grille als de details voor de portieren kleuren mat grijs, terwijl de ramen achter plus de portierlijsten juist één lijken te zijn met de gitzwarte carrosserie. Als aanvulling hierop monteerde Jaguar sideskirts speciaal voor de XE 3.0 S versie. Nice.
Interieur & uitrusting
Ook het interieur van deze Black Jag zal nooit “too much” aanvoelen. De lederen / Alcantara bekleding is zwart en bevat lichte contraststiksels. Duister zal het er niet gauw worden, laat staan sober. Naast een panoramadak, wemelt het er van de sportieve S-badges in het XE binnenste. Het lederen stuurwiel met aluminium accenten ligt perfect in de hand en de brede middenconsole maakt een strakke en opgeruimde indruk. De grote ronde knop in het midden verraadt dat de Jaguar XE zich volledig automatisch door de versnellingen laat loodsen. Past wel goed bij het beschaafde karakter van de bloedsnelle limousine. Na de transmissie in zijn “R” te hebben geklikt, komt vanzelf het zicht van de camera achter in beeld. Obstakels over het hoofd zien wordt zodoende een hele kunst.
Techniek & performance
Beschouw de 3,0 liter V6 Supercharged in het vooronder overigens gerust als een heus meesterwerk. Alle 340 paarden vinden hun weg moeiteloos naar de achterwielen, wat het sportieve DNA van de Jaguar XE zowaar nóg verder benadrukt. Wie wil, kan de XE 3.0 S laten ‘kwispelen’ van enthousiasme. Maar de Jaguar kan ook in rechte lijn hard vooruit. Erg hard zelfs. Ter vergelijk: ‘grote broer’ F-TYPE moet qua 0-100 km/h sprint zijn meerdere erkennen in de sportsedan. Laatstgenoemde raffelt deze acceleratie namelijk binnen 5,1 tellen af: 0,2 seconden sneller dan de coupé het kan. De topsnelheid is ‘keurig’ op 250 km/h afgesteld. Eens een gentleman, altijd een gentleman. Maar dan wel eentje met een heerlijk rauw randje. Luister alleen al naar de heerlijk pure sound van de karakteristieke 6-cilinder die wordt aangemoedigd door de power van een krachtig inkomende compressor. Zó verslavend kan autorijden zijn. Zelfs / juist in een traditionele limousine!
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo