Dé moderne klassieker van Jaguar heet F-TYPE. De spirituele opvolger van de legendarische E-Type belooft gewilder dan ooit te worden nu de Britten de productie van de Convertible en Coupé een halt toeroepen. Geliefd was het model sowieso altijd al. Te beginnen bij de dakloze versie die exact 10 jaar geleden debuteerde. Zo ook dit exemplaar. Voorin de beeldschone neus ligt een heerlijke Supercharged 6-cilinder die 340 paarden en ontelbare magische klanken produceert. Misschien wel de meest magische van alle moderne V6-motoren. Deze “Prins editie” is origineel Nederlands geleverd, beschikt over een Technology Pack, zwarte exterieurdetails en heuse carbon wielen. Meer ingrediënten kan de liefhebber van een droomauto zich niet wensen. Toch?
Lees verderDé moderne klassieker van Jaguar heet F-TYPE. De spirituele opvolger van de legendarische E-Type belooft gewilder dan ooit te worden nu de Britten de productie van de Convertible en Coupé een halt toeroepen. Geliefd was het model sowieso altijd al. Te beginnen bij de dakloze versie die exact 10 jaar geleden debuteerde. Zo ook dit exemplaar. Voorin de beeldschone neus ligt een heerlijke Supercharged 6-cilinder die 340 paarden en ontelbare magische klanken produceert. Misschien wel de meest magische van alle moderne V6-motoren. Deze “Prins editie” is origineel Nederlands geleverd, beschikt over een Technology Pack, zwarte exterieurdetails en heuse carbon wielen. Meer ingrediënten kan de liefhebber van een droomauto zich niet wensen. Toch?
Exterieur
Sommigen zweren bij de looks van een Coupé, maar dan mist u wel alle extra fun die deze ultra fraaie Convertible te bieden heeft. Met het dak open komen de V6 Supercharged-melodieën van de Jaguar F-TYPE namelijk net zo intens binnen als het fantastische lijnenspel van onze Britse beauty. Het gestrekte front met dito koplampunits en de brede, gedrongen achterzijde maken de F-TYPE Convertible een even elegante als krachtige verschijning. Voorzien van een chic Stratus Grey lakwerk komt het tijdloze karakter van de Jag op briljante wijze bovendrijven. Daarnaast staat dit exemplaar op zeer gewilde c.q. peperdure 20 inch “Tornado” wielen inclusief carbon blades. De velg zelf is mat grijs van kleur, met uitzondering van de gepolijste randen, wat het design zowaar nog exclusiever maakt. Verder valt op dat de volledige grille, inclusief omranding, een zwarte finish heeft, net als de luchtgeleiders met Jaguar opdruk in de voorste schermen. De diffusor achter wordt in het midden onderbroken door een dubbele sportuitlaat – kenmerkend voor alle 6-cilinder uitvoeringen. Dat dit het non-facelift model betreft met de in tweeën gesplitste luchtinlaten op de hoeken van de voorbumper, kunnen we des te meer waarderen. Immers, niets gaat boven de schoonheid van het origineel. Net als in geval van vroegere voorganger E-Type: “the most beautiful car in the world” volgens nota bene Enzo Ferrari…
Interieur
Het zwart lederen interieur doet denken aan de creaties van Jaguar’s illustere tegenhanger: Aston Martin. Met name het aflopende dashboard met brede middenconsole heeft wel wat weg van de DB9 en V8 Vantage. Je kunt het slechter treffen… Unieke features zoals een oplichtende start engine button die uw toenemende hartslag weerspiegelt, staan symbool voor het begerige karakter waarover de F-TYPE sinds de onthulling van de concept car al beschikt. De hoogglans zwarte interieurafwerking gecombineerd met Graphite Grey details maken het een ingetogen smaakmaker, speciaal voor de fijnproever. Drive mode in standje “Dynamic”, automaatpook in “Sport” en nu maar hopen dat een eventuele passagier de super stijlvol ontworpen handgreep direct naast het grote infotainmentscherm snel genoeg heeft ontdekt…
Opties & extra’s
Stijlvol is ook de uitrusting van deze Jaguar F-TYPE Convertible: de bi-xenonkoplampen schijnen mee in bochten en laten de wilde kat zodoende in het donker net zo hongerig de wereld inkijken als bij daglicht. De onmiskenbare “J-Blades” mogen uiteraard evenmin ontbreken in de scherp gesneden units. Verder maakt Technology Pack het leven extra aangenaam aan boord van de 2-zits roadster: Bluetooth telefoonvoorbereiding, Cruise Control en Full Map navigatie inclusief harddisk zijn inbegrepen. Maar dan… Dan begint het pas!
Techniek & performance
Tot de standaard uitrusting behoort namelijk een juweel van een 3,0 liter 6-cilinder mét supercharger. De combinatie zorgt voor héél veel kippenvel in én om de F-TYPE cabrio. Te beginnen vanwege de bloedstollend mooie sound. Al bij het starten van de motor barst het feest los: de V6 wordt heftig gorgelend wakker. Het kleppensysteem kan worden in- of uitgeschakeld voor meer of minder herrie. Echter, bij het ontwaken van de 340 pk sterke krachtbron staan de kleppen standaard open. Sorry buurman. Hoe verder de dakloze F-TYPE in de toeren klimt, hoe intenser de sound. Als een beest dat luid grommend op zijn prooi afgaat om deze vervolgens te verslinden… Verslinden doet het rubber achter ook, mits de elektronische hulpsystemen naar de achtergrond worden verwezen en de Jaguar met speels gemak dwars wordt gezet in bochten. Hard rechtuit is ook leuk: accelereren van 0 naar 100 km/h kan al binnen 5,3 seconden. Daarmee is de fijne 8-traps automaat 3 tienden sneller dan de handbak. De topsnelheid van 260 km/h is precies genoeg om de begrensde tegenhangers moeiteloos achter zich te laten. Wie houdt wel van een ‘beetje’ uitwaaien?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
3.9 V8 HELE | Carbon Driver Zone
Prijs op aanvraag
Overland 4XE 380pk PHEV | Full option! | Pano-dak | Stoelventilatie | Luchtvering | Night Vision
€ 84.900
4.7 S | Comfort Pack | Bose | CarPlay
Prijs op aanvraag