Zelden zagen we zoiets zoets uit Oost-Europa komen: de Polski Fiat is de Poolse uitvoering van de Fiat 126. Een heerlijk hebbedingetje met een ongelooflijk hoog aaibaarheidsgehalte. Dit exemplaar betreft een erfstuk afkomstig van een liefhebber die van de restauratie zijn levenswerk maakte. Er is een hoop aan gesleuteld: de motor is gereviseerd en de carrosserie overgespoten. De erfgenaam vond het zonde dat er niet werd genoten van dit levenswerk. Daarom zijn we op zoek naar iemand die met respect om weet te gaan met kleine klassiekers zoals deze. Want de Fiat Polski 126 BIS Luisi is absoluut geen zoethouder. De charme omtrent onze Italiaan uit Polen is levensecht!
Lees verderFiat Polski 126 BIS Luisi
Zelden zagen we zoiets zoets uit Oost-Europa komen: de Polski Fiat is de Poolse uitvoering van de Fiat 126. Een heerlijk hebbedingetje met een ongelooflijk hoog aaibaarheidsgehalte. Dit exemplaar betreft een erfstuk afkomstig van een liefhebber die van de restauratie zijn levenswerk maakte. Er is een hoop aan gesleuteld: de motor is gereviseerd en de carrosserie overgespoten. De erfgenaam vond het zonde dat er niet werd genoten van dit levenswerk. Daarom zijn we op zoek naar iemand die met respect om weet te gaan met kleine klassiekers zoals deze. Want de Fiat Polski 126 BIS Luisi is absoluut geen zoethouder. De charme omtrent onze Italiaan uit Polen is levensecht!
Historie
De compacte 3-deurs had enorme schoenen te vullen toen hij in 1972 als opvolger van de iconische Fiat 500 werd voorgesteld. Het weerhield de 126 er niet van om deze qua productieaantallen voorbij te streven. In 2000 (zo lang is klassieke Fiat gefabriceerd!) stond de teller op maar liefst 4.673.655 eenheden. Bijna 800.000 exemplaren méér dan zijn voorganger! Eén daarvan betreft de BIS Luisi uitvoering, voorzien van een optische restyling en technische upgrade. Officieel is deze auto nooit in Nederland geleverd, wat ‘m des te begeerlijker maakt. Geen wonder dat de auto zo is vertroeteld! We mochten de Polski Fiat 126 overnemen met daarbij de boodschap dat het belangrijk was dat de auto weer gebruikt wordt waarvoor hij is gemaakt: rijden. Gaat u hierbij helpen?
Exterieur
Technisch is de Fiat 126 in grote lijnen gelijk aan de Fiat 500. De evolutie van het exterieur was echter minder subtiel: de 126 was voor zijn tijd behoorlijk modern en strak gelijnd. De aaibare karakteristieken van het rugzakje bleven behouden, maar de nieuweling oogde een stukje ‘nuchterder’. Deze BIS is te herkennen aan zijn 13 inch wielen ter verbetering van de wegligging, alsmede de aangepaste bumpers. Hiermee voldeed Fiat aan de laatste ECE-veiligheidseisen. In de voorbumper schuilen zelfs heuse mistlampen. De Fiat 126 BIS betreft de laatste serie van het model en moest de stap naar de vele malen conventionelere Cinquecento uit de jaren 90 zien te overbruggen. Zo verwijzen de grotere luchtinlaten op de achterste schermen naar de veranderingen op technisch vlak. De zwarte kappen vallen extra op in combinatie met de vuurrode, volledig overgespoten carrosserie. Kortom, het onderscheid van dit kleintje valt niet te missen!
Interieur
Overduidelijk is tevens de toegevoegde waarde van het ‘Luisi’ uitrustingsniveau. Duik in het – gezien de bescheiden afmetingen – verrassend ruime interieur en aanschouw de prominente aanwezigheid van het Luisi sportstuurtje. Sowieso ligt het accent op sportief, refererend aan fraaie details zoals de rode bies langs de zwarte vloermatten. De stoelen zijn op hun beurt prachtig bekleed met Nero leder, waardoor het klinkt alsof de Fiat Polski 126 BIS zijn tijd ver vooruit was. Geef de volumeknop op de Blaupunkt radio een slinger en het geluid uit de Pioneer speakers toont nog maar eens aan dat er inderdaad meer muziek zit in dit karakteristieke kleintje.
Techniek
Ook onderhuids: speciaal voor de BIS voorzag Fiat de 126 namelijk van een upgrade inclusief grotere motorinhoud van 703 cc. Bovendien was de 2-cilinder voortaan watergekoeld. De uitlaat, carburateur en stroomverdeler waren eveneens nieuw. Alles bij elkaar opgeteld steeg het vermogen naar 35,4 pk en kon er een topsnelheid van 116 km/h worden gehaald. Vandaag de dag is dat nog steeds voldoende om de snelheidslimieten op de Nederlandse snelwegen te overschrijden. Al hebben we zo’n vermoeden dat uw motivatie om de Poolse Italiaan een 2e leven te gunnen een totaal andere zal zijn…
Cordiali Saluti,
team Prins
Monospecchio | Low mileage!
€ 179.500
930 Turbo | PTS Ferrari Yellow | Full history | 30-year-ownership
€ 179.500
1.6 Sedan S1
€ 19.500