Ooit waren ze een alledaagse verschijning, maar tegenwoordig zijn de Fiat 850 modellen behoorlijk zeldzaam! In het bijzonder deze variant: de 850 Sport Coupé. De toevoeging ‘Sport’ dankt de compacte 2-deurs aan zijn motorinhoud, die groeide van 843 naar 903 cc met respectievelijk een vermogen van 52 en 57 pk. Geen wereldschokkende verandering, maar genoeg om het design erop aan te passen en zo de verkopen een nieuwe impuls te geven. Terugkomend op die techniek: dit exemplaar is recentelijk stevig onder handen genomen. Van dynamo tot aan accu, maar ook voorwielophanging, remmen, aandrijfas, ontsteking, kabels, waterpomp, drukgroep en wiellagers werden gereviseerd, dan wel vernieuwd. Verder zijn de kleppen gesteld en kreeg de carburatie nieuwe delen. Het betreft hier een kleintje met héél veel potentie, dus deze Fiat klassieker is al het werk meer dan waard!
Lees verderFiat 850 Sport Coupé
Ooit waren ze een alledaagse verschijning, maar tegenwoordig zijn de Fiat 850 modellen behoorlijk zeldzaam! In het bijzonder deze variant: de 850 Sport Coupé. De toevoeging ‘Sport’ dankt de compacte 2-deurs aan zijn motorinhoud, die groeide van 843 naar 903 cc met respectievelijk een vermogen van 52 en 57 pk. Geen wereldschokkende verandering, maar genoeg om het design erop aan te passen en zo de verkopen een nieuwe impuls te geven. Terugkomend op die techniek: dit exemplaar is recentelijk stevig onder handen genomen. Van dynamo tot aan accu, maar ook voorwielophanging, remmen, aandrijfas, ontsteking, kabels, waterpomp, drukgroep en wiellagers werden gereviseerd, dan wel vernieuwd. Verder zijn de kleppen gesteld en kreeg de carburatie nieuwe delen. Het betreft hier een kleintje met héél veel potentie, dus deze Fiat klassieker is al het werk meer dan waard!
Historie
In 1964 introduceerde Fiat de 850 om het gat tussen de 600 en 1100 op te vullen. De Fiat 850 is nauw verwant aan de 600 en werd uiteindelijk ook gezien als opvolger van dit model. Een belangrijk verschil was het aantal carrosserievarianten: terwijl de Fiat 600 altijd een hatchback was (de Multipla uitgezonderd), verscheen de 850 op de markt als 2-deurs sedan, Coupé, Spider en ook een kleine MPV werd aan de indrukwekkende line-up toegevoegd. Onze Fiat 850 Sport Coupé is weer een doorontwikkeling van de ‘standaard’ Coupé en samen met zogenoemde Sport Spider een kleine 4,5 jaar geproduceerd, van 1968 tot 1972. Net als de 600 had elke 850 de motor achterin in combinatie met achterwielaandrijving.
Exterieur
Anders dan de berlina heeft de 850 Coupé een geleidelijk aflopende daklijn die eindigt in een gedrongen achterkant. Die achterkant van onze versie beschikt op zijn beurt over 4 ronde lichtunits, precies evenveel als aan de voorkant. En precies die lampen zijn karakteristiek voor de latere Sport Coupé. Verder vallen de luchtroosters op onder de achterruit, welke verwijzen naar het hart van de Fiat die af en toe wel wat koeling kan gebruiken. In het rood doet het mede door Centro Stile ontworpen koetswerk van de Sport Coupé ook daadwerkelijk sportief aan. Zoals vroeger wel vaker gebeurde, stonden de overige carrosserieën op naam van andere designers.
Interieur
Net als het rode lakwerk van het exterieur, doet het zwarte kunstlederen interieur behoorlijk strak aan. Dankzij de compacte afmetingen geeft de Fiat 850 Sport Coupé cockpit een lekker knusse gevoel. Het flinterdunne houten stuurwiel heeft slechts 2 spaken en het eveneens met hout afgewerkte instrumentarium is minimalistischer dan minimalistisch. Meer dan 2 tellers heeft u ook niet nodig, toch? Hier en daar een chromen detail zorgt voor een mooie match met de buitenkant, waarvan de chromen bumpers al net zo glimmen. Check ook die hoofdruimte achterin: helemaal niet gek voor een kleine 2-deurs sportcoupé!
Techniek
Nu de zogenaamde ‘frunk’ echt een ding aan het worden is met al die batterij-aangedreven auto’s van tegenwoordig, lijkt deze Fiat 850 zijn tijd ver vooruit te zijn. Achterin is er namelijk geen ruimte voor bagage, maar enkel voor 903 cc aan 4-cilinder power. De motor is gekoppeld aan 4 handgeschakelde versnellingen en drijft de achterwielen aan. Een behoorlijk sportieve basis, al is zelfs na de upgrade het vermogen van 57 pk tamelijk bescheiden te noemen. Hoe anders is de conditie van de techniek! Het reviseren en vernieuwen ging allesbehalve met een voet op de rem. Recentelijk zijn aangepakt: de dynamo (gereviseerd), accu, kogelgewrichten van de voorwielophanging, remmen (rondom gereviseerd inclusief nieuwe remvoering) en aandrijfas klossen (ook nieuw aan de buitenzijde). Ontsteking en kabels werden vervangen voor nieuwe exemplaren. Hetzelfde geldt voor de schokbrekers + wiellagers aan de voorzijde, de drukgroep én plaat. Verder onderging de waterpomp een revisie, kreeg de carburatie nieuwe delen, werden de kleppen gesteld én is de Sport Coupé van nieuwe olie voorzien. En óf deze klassieke Fiat klaar is voor een nieuw avontuur met een nieuwe eigenaar!
Met vriendelijke groet,
team Prins.
BBi | Orig. NL | Ferrari Classiche | Full history
€ 289.500
| Fully restored | Blu Celeste
€ 99.500
Series 1 Fixed Head Coupé 3.8
€ 119.500