Door de jaren heen hebben we al veel moois van Ferrari gezien, maar met de Roma laat het mythische merk uit Maranello zich van een totaal andere kant zien. Althans, van een kant zoals die afgelopen decennia niet getoond werd. Want met jaren 60 iconen als de Ferrari 250 GT hebben de Italianen al eerder bewezen het toppunt van elegantie te kunnen fabriceren. Ook de latere 456 GT en 612 Scaglietti zijn natuurlijk stijliconen van formaat. Letterlijk, waarmee we meteen aangeven dat deze auto’s in een andere klasse thuishoren dan de wendbaardere Ferrari Roma. Echter, qua uitstraling staat de schitterende GT er misschien nog wel een niveau boven. Wat meehelpt is de unieke samenstelling van dit exemplaar: voorzien van een tijdloze exterieurkleur, heel veel carbon elementen en bomvol Alcantara + Giallo details aan de binnenkant. In één woord: bellissima! Magneride suspensie, een camera en geventileerde voorstoelen doen het luxe voorkomen van de Ferrari Roma eer aan. Wie denkt zoveel schoonheid aan te kunnen is van harte welkom bij Prins.
Lees verderFerrari Roma Grigio Titanio
Door de jaren heen hebben we al veel moois van Ferrari gezien, maar met de Roma laat het mythische merk uit Maranello zich van een totaal andere kant zien. Althans, van een kant zoals die afgelopen decennia niet getoond werd. Want met jaren 60 iconen als de Ferrari 250 GT hebben de Italianen al eerder bewezen het toppunt van elegantie te kunnen fabriceren. Ook de latere 456 GT en 612 Scaglietti zijn natuurlijk stijliconen van formaat. Letterlijk, waarmee we meteen aangeven dat deze auto’s in een andere klasse thuishoren dan de wendbaardere Ferrari Roma. Echter, qua uitstraling staat de schitterende GT er misschien nog wel een niveau boven. Wat meehelpt is de unieke samenstelling van dit exemplaar: voorzien van een tijdloze exterieurkleur, heel veel carbon elementen en bomvol Alcantara + Giallo details aan de binnenkant. In één woord: bellissima! Magneride suspensie, een camera en geventileerde voorstoelen doen het luxe voorkomen van de Ferrari Roma eer aan. Wie denkt zoveel schoonheid aan te kunnen is van harte welkom bij Prins.
Exterieur
De zwaartekracht wint het van de kaakspieren zodra deze prachtige verschijning in beeld komt. Onze Roma kreeg af-fabriek een Grigio Titanio kostuum aangemeten waarmee het in één klap dé gentleman uit het huidige Ferrari tijdperk is. Fameus ontwerper Flavio Manzoni voelt zich aangesproken als men over het charmante design van de Italiaanse GT spreekt. Hij zorgde voor een uiterst aaibare carrosserie, voorzien van aalgladde rondingen en een clean lijnenspel. Matgrijze wielen met sterdesign en erachter Giallo remklauwen geven subtiel prijs waartoe de Ferrari Roma in staat is. Minder subtiel zijn de Scuderia Ferrari Shields en de vele carbon onderdelen zijn zelfs hartstikke hardcore. Een opvallend contrast, maar ook een zeer welkome. Immers, de lichtgewicht diffusor, frontlipspoiler en sideskirts staan de Italiaanse volbloed meer dan geweldig. Behalve de peperdure koolstofvezel exterieurdetails, laten scherp gesneden (LED-)lichtunits duidelijk zien dat dit tijdloze model tegelijkertijd hypermodern is. Alsof de 250 GT opnieuw in productie is genomen, maar dan naar de huidige maatstaven.
Interieur
Het leven wordt zowaar nog mooier bij het aanschouwen van het Nero interieur. Een groot deel is gemaakt van leder, echter onderschat de hoeveelheid Alcantara ook niet aan boord van deze unieke Ferrari Roma. Stuurwiel, deurpanelen, onderzijde dashboard; allemaal afgewerkt met dit hoogst exclusieve materiaal. Nog meer onderscheid is er in de vorm van legio Giallo details: stiksels, Cavallino’s in de hoofdsteunen en zelfs de banen die vanaf het dashboard via de portieren en tunnelconsole doorlopen tot aan de achterste 2 zetels kleuren geel. Wie al dit moois zoveel mogelijk in zich op wil nemen moet overigens eerst over carbon instaplijsten stappen. Er zijn ergere dingen… De haast symmetrische lay-out van het dashboard en verticaal gepositioneerde touchscreen zijn karakteristiek voor de Ferrari Roma. Iets waar fijnproevers wel aan kunnen wennen.
Opties & extra’s
Overigens bevatten de (volledig elektrisch verstelbare) zetels in dit specifieke exemplaar gewatteerde en geperforeerde middendelen. Dit stelt Ferrari in staat om de stoelventilatie optimaal zijn werk te laten doen. Tot de verdere aankleding behoren onder andere een camera, warmtewerende voorruit en Magneride Dual Mode Suspension. Die laatste brengt ons automatisch op het technische deel van de Roma.
Techniek & performance
Ze is oogverblindend, de Roma. Maar wat is een Ferrari zonder next level performance? Het Magneride onderstel gaat verder dan een perfect onderstel. Het maakt dit onderstel perfect onder alle omstandigheden dankzij het aanpassingsvermogen van de technologie. Ook de 3,9 liter V8 met dubbele turbo kent meerdere standen. Al heeft standje “voluit” de voorkeur. In dat geval komen alle 612 paarden / 761 (!) Newtonmeters namelijk in actie en worden ze via een 8-traps transmissie naar de achteras gestuurd voor een spectaculaire acceleratie: van 0 naar 100 km/h in slechts 3,4 seconden! De 8-cilinder blijft eraan sleuren totdat de 320 km/h wordt aangetikt. Het kan dus (heel) hard gaan met deze Ferrari Roma. En dat geldt ook voor de verkoop. Wie is er als snelste bij?
Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo.
3.6 V8 Modena F1 | NL-auto | Daytona Seats
€ 74.500
Cabrio 992 Carrera 4S | SportDesign | PASM | Bose | Sportstoelen Plus | Sport Chrono
€ 152.500
63 AMG | Manufaktur Monza Grey Magno | Burmester | 360 cam | Massage
€ 229.500