Een classy uitgevoerde, hypermoderne supercar op zijn puurst: deze uniek mooie Ferrari F8 Tributo draagt een Nuovo Blu Pozzi kostuum. En doet dat in stijl! Vele legendes gingen dit exemplaar in het verleden al voor, maar een F8 Tributo in iconisch donkerblauw is op z’n zachtst gezegd een zeldzaamheid. Met 20 inch Forged wielen en Scuderia Ferrari Shields eraan toegevoegd, kunnen we gerust spreken van een klassieker in wording. Des te groter is het contrast met de carbon naafkapjes + dito interieurafwerking. Laat staan de LED Shift Indicator en sportuitlaat die inzittenden + omstanders tot in de wijde omtrek laat meegenieten van een technisch meesterstuk: een 720 pk sterke twin-turbo V8. Die hadden ze vroeger nog niet…
Lees verderFerrari F8 Tributo Nuovo Blu Pozzi
Een classy uitgevoerde, hypermoderne supercar op zijn puurst: deze uniek mooie Ferrari F8 Tributo draagt een Nuovo Blu Pozzi kostuum. En doet dat in stijl! Vele legendes gingen dit exemplaar in het verleden al voor, maar een F8 Tributo in iconisch donkerblauw is op z’n zachtst gezegd een zeldzaamheid. Met 20 inch Forged wielen en Scuderia Ferrari Shields eraan toegevoegd, kunnen we gerust spreken van een klassieker in wording. Des te groter is het contrast met de carbon naafkapjes + dito interieurafwerking. Laat staan de LED Shift Indicator en sportuitlaat die inzittenden + omstanders tot in de wijde omtrek laat meegenieten van een technisch meesterstuk: een 720 pk sterke twin-turbo V8. Die hadden ze vroeger nog niet…
Exterieur
Wie de ogen tot ongeveer halverwege dichtknijpt kan met een beetje fantasie de contouren van de F8 Tributo zijn voorgangers in de carrosserie herkennen. Met name de verhoudingen tussen het front en de achterzijde, alsmede het verloop van de daklijn is vergelijkbaar met dat van de 488 GTB en 458 Italia. Al het andere is echter veel extremer in de huidige Ferrari generatie: de enorme verdieping in de neus ten behoeve van de downforce, de geknepen koplampunits, maar ook de prominente sideskirts en de geclusterde dubbele ronde achterlichten horen bij de hypermoderne raspaarden. Zelfs de glazen motorkap bevat nog koelsleuven, om maar even aan te geven hoe serieus het race-DNA van deze Italiaanse beauty mag worden genomen. Gespoten in historische Blu Pozzi kleuren, doet de Tributo ons denken aan eerdere legendes. Daar kan de geavanceerde stroomlijn helemaal niets aan veranderen. En dat is prima, want wie het Ferrari hart op de juiste plaats heeft, zal dit zeker weten kunnen waarderen. De matzwarte uitlaateindstukken en 20 inch Forged wielen inclusief carbon naafkapjes en erachter Giallo remklauwen leggen eveneens het accent op het compromisloze karakter van deze klassieker in wording. De Scuderia Ferrari Shields zijn prachtig in de voorste schermen verzonken, maar in werkelijkheid torent dit exemplaar boven alle anderen uit…
Interieur
Eenzelfde soort trend zien we aan de binnenkant van de Ferrari F8 Tributo: Nero leder voert de boventoon in de stijlvolle supercar cockpit, maar het zijn de koolstofvezel details die de ware aard c.q. ziel blootleggen. Bovendien bevat het carbon stuurwiel een heuse LED Shift Indicator, voor het geval u de aluminium rev-counter niet ‘spannend’ genoeg zou vinden. De Carbon Dashboard Inserts maken een sierlijke beweging door het interieur, vergelijkbaar met die van de Grigio Scuro contraststiksels. Ook de fraai gestikte Cavallino’s in de hoofdsteunen zijn Grigio Scuro uitgevoerd. De kilometerstand in het digitale instrumentenpaneel toont slechts 4 cijfers en dat is de Ferrari aan te zien: probeer deze bella macchina maar eens van nieuw te onderscheiden!
In geval van andere meesterwerken uit Maranello zetten we regelmatig onze vraagtekens bij optionele geluidsinstallaties ontwikkeld door exclusieve audiomerken. Het lijkt wel alsof ze dit keer naar ons hebben geluisterd, want het enige wat de Italianen hebben gefinetuned bij deze F8 is de sound van het uitlaatsysteem. Over een 8-cilinder kunnen we onmogelijk klachten hebben, echter in combinatie met een sportuitlaat klinkt het toch allemaal nog nét even intenser en heftiger!
Techniek & performance
In geval van andere meesterwerken uit Maranello zetten we regelmatig onze vraagtekens bij optionele geluidsinstallaties ontwikkeld door exclusieve audiomerken. Het lijkt wel alsof ze dit keer naar ons hebben geluisterd, want het enige wat de Italianen hebben gefinetuned bij deze F8 is de sound van het uitlaatsysteem. Over een 8-cilinder kunnen we onmogelijk klachten hebben, echter in combinatie met een sportuitlaat klinkt het toch allemaal nog nét even intenser en heftiger!
Door alle geluidsensatie wordt de drang om elk van de 720 paarden uit de magische Ferrari V8 te persen extra groot. Met als resultaat dat een acceleratietijd van 2,9 seconden genoteerd kan worden in de sprint van 0 naar 100 km/h. Dat kan sneller? Dat klopt: pas bij 340 km/h geeft de F8 Tributo zich gewonnen ten op opzichte van de luchtweerstand. Dat is exact gelijk aan die van de Pista! Het gripniveau is al minstens zo overweldigend: Formule 1-invloeden zoals een S-Duct zorgen voor aanzienlijk meer downforce. Alleen al door dit specifieke detail plakt onze straatlegale racer 15% meer aan het asfalt dan wanneer hij zonder zou doen. Benieuwd waar de limiet ligt? De meeste bestuurders durven minder ver te gaan dan de Ferrari F8 Tributo aankan. Maar daar hoort u niet bij, of wel soms…?
Met vriendelijke groet,
team Prins
Quattro | B&O Advanced 3D | RS Dynamic | Keramisch | ABT velgen | 1e eig | Pano | Massage | Stoelventilatie
€ 174.500
Quattro | Akrapovic | B&O | Stoelventilatie | Pano-dak | Massage | Head-up | Adapt. cruise
€ 149.500
3.0 V6 S AWD GranLusso | Sublieme samenstelling | Bowers & Wilkins | Camera
€ 49.900